Selger proteinpulver i bøtter og spann

Kosthold31.01.2014Joachim Pedersen0

De siste årene har salget eksplodert av proteinpulver

Aldri før har vi konsumert så mye proteinpulver som nå. Det er blitt veldig vanlig å innta proteinpulver etter trening. En av de er Henrik Flatås som trener i Trondheim.

- Jeg tar det når jeg kommer hjem eller hvis jeg ikke får i meg nok mat i løpet av døgnet etter at jeg har trent. Det blir kanskje fire- fem ganger i løpet av uka, sier han til NRK.no

I Norge er det Proteinfabrikken som er den største produsenten av proteinpulver. Råvaren til proteinpulver er myse som du finner i melk. Proteinfabrikken solgte i fjor rundt 500 tonn proteinpulver til treningsglade nordmenn.

- Vår største utfordring er ikke å finne nok kunder, men å finne nok kyr som kan lage nok melk, som kan gi oss nok myse til å lage proteinpulver, sier markedssjef Egil Berli-Johnsen i Proteinfabrikken til NRK.no

 

Det er flere med medisinsk bakgrunn som mener man ikke trenger proteinpulver, men det kommer jo helt an på hva slags målsetning man har. Dersom du er mosjonist og spiser et normalt variert kosthold er det stor sannsynlighet for at du ikke trenger proteinpulver for å komme opp i ditt daglige anbefalte proteininntak. Er du derimot på jakt etter å bygge muskler, eller bevare muskler på en diett og du veier mye fra før av kan det være vanskelig å få i seg alt via kostholdet. Proteinpulver er også en lettvin måte å få i seg nok protein raskt særlig om man er mye på farten m.m.

I det siste er det også leger på området som farer rundt i media med ord og begrep som ikke har rot i virkeligheten. Til Namsdalsavisa uttaler Antidoping-lege Inggard Lereim:

- Det helt unødvendige det proteinpulveret... Det er noe søl, sier han og rister på hodet til Namsdalsavisen.no.

- I proteinpulver til 100 kroner er det like mye protein som i ett glass melk. Store idrettsutøvere har ikke i seg den dritten der. De spiser vanlig sunn kost, fortsetter Lereim til Namsdalsavisen.

Vi føler at en liten oppklaring er på sin plass når slike argumentasjoner kommer frem. Først og fremst er dette sterke og unødvendige ord hvis han vil bli tatt seriøst. Lereim har ikke satt seg helt inn i hva proteinpulver inneholder. For 100 kr vil man få en halv kilo proteinpulver, det er nesten 400 gram protein. Det tilsvarer i sammenligning 12 liter melk til 188 kr.

Dette inneholder Lettmelk og Whey-80:
Lettmelk Næringsinnhold per 100g: Protein 3,4g
Whey-80 Næringsinnhold per 100g: Protein 76g

Hvor mye protein?

Ettersom det ikke finnes ingen studier som viser nøyaktig når et for høyt proteininntak blir skadelig kan det vær lurt å holde seg innenfor anbefalingene til for eksempel toppidrettsutøvere trenere fra Olympiatoppen som ligger på 1,2-2 gram per kilo kroppsvekt. Det er mange innen kroppsbygging, styrke- og kraftidretter som mener at et så høyt proteininntak som 4 gram per kilo kroppsvekt er nødvendig for muskelvekst, men det finnes flere studier som viser at et proteininntak utover 2 gram per kilo kroppsvekt ikke vil fremme mer muskelvekst, men bli oksidert og brukt til energi. Husk at du som sannsynligvis trener vekter og er opptatt av økt styrke og muskelvekst har behov for mer proteiner enn en som er stillesittende.
 

Kilder:
- NRK:
http://www.nrk.no/livsstil/salget-av-proteinpulver-i-vaeret-1.11471952
- Namdsdalsavisa:
http://www.namdalsavisa.no/sport/article7123764.ece
- Garthe I. og Helle C. (red) (2011): Idrettsernæring, Olympiatoppen, Gyldendal norsk forslag AS, kapittel 5.
- Olympiatoppen - Nettside:
http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/idrettsernaering/faktaark/muskelvekst/media3920.media

 


Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

Følger du en ketose diet bør du være obs på at wheyprotein gir massive insulinøkninger.
Må du ha en loadingfase eller kan en lav dose med kreatin booste fremgangen din?

Test av Pre-Workout (PWO)

Kosthold25.09.201819

Dette er noen av de råeste pre-workout på markedet nå.
De sammenlignet whey- og soyaprotein.

Test av Pre-Workout (PWO)

Kosthold25.09.201819

TOPP-3 for å BYGGE bryst

Trening01.01.202157

Her får du 3 kanonøvelser så du aldri igjen skal ha problemer med å bygge bryst.

7 øvelser for muskuløse triceps

Trening26.12.202053

Vil du har større armer? Dette er 7 supre øvelser.
Her har du treningstips og kostholdsråd som kan gi deg et push bak, inn i det nye året.

Bananpannekake

Kosthold23.11.20202213

Perfekt å starte dagen på!
Her får du hjelp til å sette sammen et optimalt kosthold med enkle tips og triks.