Slik endrer kroppen til en naturlig kroppsbygger seg på 1 år

Fitness04.02.2014Martin Norum0

Hvordan endrer kroppen seg til en kroppsbygger før og etter konkurranse? Se her.

Har du noen gang tenkt på hvordan kroppen til en kroppsbygger endrer seg under konkurranse, under oppbygging etter konkurranse, og hvordan disse periodene skiller seg? Kroppsbygging og fitness handler om å bygge store og synlige muskler innenfor ulike vektklasser eller høyder. Musklene skal gi symmetri og være så fremtredende og definerte som mulig.

I andre perioder handler det mer om å legge på seg mer vekt, mer muskelmasse på svake områder, og gjennom å forme kroppen riktig skape en illusjon om at den ser større ut enn hva den virkelig her. Her kommer selvsagt andre faktorer slik som poseringsferdigheter inn i bildet. Når en person skal stille må han/hun gå gjennom ulike faser i løpet av et år der han/hun i perioder reduserer fettprosenten maksimalt slik at musklene er mest mulig fremtredende og definerte. Gjennom en slik prosess endrer ulike fysiologiske prosesser seg, men det har ikke før nå vært undersøkt eksakt hvordan endringene skjer over tid.

Case-studie på 1 år
Gjennom et helt år ble en naturlig kroppsbygger i tjueåren fulgt opp for å se på fysiologiske forandringer underveis gjennom året. Og det skjedde store forandringer underveis. Her er et utdrag av hva som ble målt og hva som skjedde underveis gjennom studiets varighet. Målet med studiet var å utarbeide en fysiologisk profil som skulle se i detalj på endringene som skjedde i kroppen til en 26-27 år gammel kroppsbygger gjennom ett år inkludert forberedelser til konkurranse, konkurranse og tiden etter konkurranse.

Metoder
Metodene som ble brukt inkluderte måling av kroppskomposisjon, styrke, aerobisk kapasitet, humør, energi brukt på restitusjon, hormonnivåer og blodverdier.

Resultater
• Hjertefrekvensen gikk ned fra 53 til 27 slag pr min under forberedelser til konkurranse og økte til 46 igjen en måned etter konkurranse. En vanlig hvilepuls er på ca 60-80, men kan være lavt nede forbi 40 hos meget trente personer. Forklaringer er at disse har et forbedret slagvolum og pumper mer blod per hjerteslag. At hvilepulsen gikk helt ned til 27 er svært lavt.
• Blodtrykket gikk fra 132/69 til 104/56 under foreberedelser til konkurranse og returnerte til 116/64 seks et halvt år etter konkurranse.
• Fettprosenten startet på 14,8 % og gikk ned til 4,5 % før konkurranse. Etter konkurranse steg den igjen til 14,6 %.
• Styrken falt under foreberedelser til konkurranse og var ikke tilbake til normalen hele 6 måneder etter konkurranse.
• Testosteronet gikk ned fra 9,22 til 2,27 ng/ml under konkurranseforberedelser og gikk tilbake til å være rett over der nivået var i utgangspunktet (9,91). Det er ikke unormalt at en person som tyner kroppen langt ned i fettprosent (til langt under 10%) får et stort fall i testosteronproduksjonen. Det samme kan skje dersom man over lengre tid ikke spiser nok fett i kosten. For damer som over tid ligger altfor lavt i fettprosent (noe særlig under 17) vil noen oppleve en hormonell ubalanse som følge av at hypothalamus ikke fungerer som den skal, og mange opplever å miste menstruasjon. Over tid vil dette potensielt kunne føre til sterilitet.

Referanse:
1)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23412685
Natural bodybuilding competition preparation and recovery: a 12-month case study.


Martin Norum 

Martin en av Norges mest profilerte trenere. Han har som mål å være en av Norges beste personlige trenere og er veldig opptatt av og hele tiden utvikle seg faglig hva gjelder både teoretisk og praktisk kunnskap innen trening, ernæring, smertevitenskap og andre helserelaterte emner.

Den 8 ganger Mr. Olympia-mesteren hamrer løs på vektene igjen etter multioperasjoner i ryggen.

Mr. Olympia til Oslo

Diverse01.04.2019371

Verdens største kroppsbyggingsshow kommer til Norge!
Nå står sporten foran et ytterligere fall på grunn av eksklusive eneretts avtaler og medier som blir stengt ute.
Mattie Rogers, Brooke Ence, Dana Linn Bailey og Maddy Forberg går konkurrerer i en posedown sammen.

Mr. Olympia til Oslo

Diverse01.04.2019371

Triggerpunkter

Trening15.09.2019392

Sliter du med såre punkter i muskulaturen din?

Program for muskelvekst

Trening14.09.2019299

Styrk kroppen i 2015.

Fyllesyk? Denne maten kan hjelpe

Kosthold13.09.2019307

Dette bør du spise dersom du er fyllesyk.
Prøv en av disse 5 høstrettene.
Bygg større armer - fokuser på triceps.