Sjokoladespisere er slankere og har mindre magefett

Kosthold06.06.2016Silje Bjørnstad0

Er sjokoladespisere slankere og har de mindre magefett?

I fjor høst skrev flere medier om en ny studie som hevder at de som spiser ofte og mye sjokolade er slankere og har lavere fettprosent. Studien ble utført av en forskergruppe fra Spania der de undersøkte effekten av mat- og drikkeinntak og aktivitetsnivå på 1500 tenåringer i alderen 12 til 17 år fra ulike europeiske land.

Flere helsefordeler

Ifølge forskerne viste resultatene at de som spiser mer sjokolade oftere i gjennomsnitt har mindre kroppsfett sammenlignet med de som spiste mindre. De som spiste mer sjokolade var også slankere rundt midjepartiet - uavhengig av om de hadde en aktiv livsstil eller om de var på en spesiell diett. I tillegg mente forskerne at det å spise sjokolade har en positiv effekt på blodtrykk, hjertehelse og blodsirkulasjon.

Påvirker forbrenningen?

Resultatene fra studien ble blant annet publisert i Daily Mail. Den britiske avisen skrev også at den spanske studien støtter opp tidligere funn fra forskning fra University of California der man også hevder at de som spiser sjokolade regelmessig har mindre kroppsfett. Forskerne mener det virker som at sjokolade påvirker forbrenningen til å jobbe raskere. Til tross for at sjokolade inneholder mange kilokalorier per 100 gram sammenlignet med mye annen mat, så tror de at godteriet påvirker kroppen slik at forbrenningen øker og dermed unngår at kaloriene fra sjokoladen lagres som fett på kroppen.

Får støtte fra flere studier

Daily Mail skriver også om en annen undersøkelse der man fant ut at 86 prosent av de som forsøker å gå ned i vekt, lykkes hvis de fortsatt tillater favorittgodteriet i dietten. En annen studie viser også at 65 prosent av de som kutter ut all godteri og «nei-mat» under en slankekur faktisk ender opp med å gå opp i vekt igjen og også over det som var den opprinnelige startvekten. Ernæringsfysiolog Janet Aylott sier til den britiske avisen at nøkkelen til en suksessfull vektnedgang er å ikke kutte ut enkelte mat- og drikkevarer helt, men heller ha et avslappet forhold til maten man spiser og fortsatt tillate seg litt av favorittsnackset. Studier har nemlig også vist at de som helt kutter ut sjokolade, kjeks og alkohol fortere legger på seg, ettersom de spiser mer av annen mat for å «kompensere» savnet etter snacksen. En annen studie fra University of Cambridge hevder at de som spiser litt sjokolade hver dag har 29 prosent lavere risiko for å få slag og 37 prosent lavere risiko for å utvikle hjerte-karsykdom sammenlignet med de som nesten aldri spiser sjokolade. Man mener at sjokoladens helsemessige fordeler kommer fra kakaobønnens flavonoider som fungerer som antioksidanter ved å blant annet fjerne frie radikaler som ødelegger cellene. Det anbefales å velge sjokoladevariantene som har et høyt innhold av kakao da disse har et høyere innhold av flavonoider.

Med et kritisk blikk

Likevel skal det påpekes at man skal være kritisk til ulike enkeltstudier og være oppmerksom på at det finnes flere mulige forklaringer til resultatene som ikke presenteres i mediene. Når det gjelder denne spanske studien opplyses det ingenting om man har tatt høyde for det totale kaloriinntaket og estimert kaloribehov per person i Daily Mails artikkel. For eksempel kan man fint spise sjokolade og holde vekta/gå ned vekt/gå ned i fettprosent hvis man får i seg færre kalorier enn man forbruker. Da er det ikke nødvendigvis sjokoladeinntaket alene som har en betydning. Videre kan det ha vært underrapportering av det faktiske mat- og drikkeinntaket blant deltakerne. For eksempel kan en deltaker som har spist lite sjokolade rapportere om et større inntak og omvendt. Videre kan det tenkes at de som rapporterte om lite sjokoladeinntak kompenserte dette med annen mat/godteri og derfor fikk et kalorioverskudd, gikk opp i vekt, økte fettprosent eller fikk økt magefett. Det kan også ha vært upresise målinger i forhold til fettprosent, midjemål og magefett. I tillegg er det ukjent hva slags sjokolade de ulike deltakerne spiste, noe som kan ha betydning da mørk sjokolade sees på som et sunnere og bedre alternativ i forhold til den tradisjonelle lysere, melkesjokoladen.

Kilde:
Daily Mail: «Is this the best diet new ever?»
http://www.dailymail.co.uk/health/article-2481013/Is-best-diet-news-Eating-plenty-chocolate-SLIM.html
http://www.dailymail.co.uk/health/article-2458375/Trying-lose-weight-Slimmers-continue-eating-treats-likely-succeed.html
http://abcnews.go.com/Health/HeartDiseaseRisks/heart-disease-diabetes-stroke-chocolate-risk/story?id=14390002


Silje Bjørnstad 

Silje er utdannet ernæringsfysiolog og arbeider som journalist og ernæringsfaglig rådgiver. Hun er opptatt av å formidle informasjon om ernæring og kosthold på en måte som bidrar til veiledning fremfor villedning, og matglede fremfor matfrykt.

Sjokolademelk er melk som vanligvis er tilsatt smak med kakao og sukker.
Disse kommer du til å elske!
Imponer en du er glad i med disse fantastiske oppskriftene.

5 matvarer som booster energien din

Kosthold12.11.2018141

Disse 5 matvarene er med å øke energien din.

Slik lager du sunnere taco

Kosthold18.10.2019448

Så mange kilokalorier kan du spare i sunn taco.
Hva med snickersgrøt eller ovnsbakt dessertgrøt?
Peanøttsmør er populært både til grøt, brødskiva og middag. Lag din egen!
Hva slags oljer bør du velge? Vi avslører de beste kildene.

Høstens spennende matnyheter

Trening14.10.20194

En rekke nye matvarer er på vei ut i butikkene i disse dager.