5 gode grunner til egenmassasje med rumble roller

Trening29.04.2014Are Slettahjell0

Bruk rumble roller for økt bevegelighet.

Bruk av rumble roller til massasje for å løsne opp spenninger i muskulaturen er veldig lønnsomt for beveglighet og holde seg skadefri. I stedet for å dra på massasjeinstitutter har folk fått øynene opp for egenmassasje. Her er 5 gode grunner til å utøve egenmassasje med rumble roller:

1. Sparer penger. I stedet for å bruke noen minutter med egenmassasje hver dag, svir man av tusenvis av kroner hos spa og terapeuter. Flere treningssentre har startet å ta inn slike rumble rollere. Hvis ikke treningssenteret ditt har det, koster det rundt 300-400 kroner for en slik. Da kan du bruke den så mye du vil hjemme.

2. Gir bedre bevegelighet. I likhet med dynamisk oppvarming viser nyere forskning at egenmassasje med rulle bedrer bevegeligheten betraktelig. Legger du inn 5 minutter med rulling i oppvarmingen din vil du føle at du beveger deg mye bedre etterpå.

3. Løsner opp spenninger. Drar du på et spa får du som regel en massasje for hele kroppen. Har du en rumble roller kan du selv fokusere på den muskulaturen som trenger massasje. Har du spenninger på øvre del av rygg trenger du ikke å bruke en time på hele kroppen, men heller 5 minutter der hvor du trenger det.

4. Treffer dypere enn med foam roller. Foam rolling er også veldig populært. Du utøver det på akkurat samme måte, men du vil merke at rumble rolling er mye vondere. Når du skal massere såkalte triggerpunkter eller spenninger vil du merke at du treffer disse bedre med rumble roller kontra foam roller.

5. Kan utøves når- og hvor du vil. Skal du kun ta massasje når du er på spa vil du sannsynligvis få løsnet opp i muskulaturen alt for sjeldent. Det er få som drar til profesjonelle for å få massasje flere ganger i uka. Med en rumble roller liggende hjemme kan du masseres akkurat når du føler for det, og så ofte du føler for det.

 

 


Are Slettahjell 

Are er utdannet personlig trener ved AFPT. Han er engasjert, dyktig og kunnskapsrik. Han er også ansatt i en av Norges største utstyrsleverandører innen trening.

Triggerpunkter

Trening09.01.2015390

Sliter du med såre punkter i muskulaturen din?

Treningsmassasje i Oslo

Intervju22.08.201223

Trenger du skikkelig massasje?

Optimal muskelfunksjon - del 1

Trening08.11.20071

Hver muskel i kroppen bør ha korrekt lengde/spenningsforhold.

Brakk beinet 3 steder

Diverse30.05.201914

Under et løft med knebøy brakk denne karen beinet sitt 3 steder. OBS: ikke for sarte sjeler!

Triggerpunkter

Trening09.01.2015390

Treningsmassasje i Oslo

Intervju22.08.201223

Optimal muskelfunksjon - del 1

Trening08.11.20071

Verdensrekord i Planken

Trening21.08.201964

Klarer du å stå i planken 2-3 minutter? Prøv å slå 4 timer og 20 minutter!

Slik forebygger du knesmerter

Trening19.08.2019519

I likhet med smerter og plager i skuldrene er det minst like vanlig med smerter i knærne.
Følger du en ketose diet bør du være obs på at wheyprotein gir massive insulinøkninger.

Sunn sjokoladesnacks

Kosthold14.08.20191818

Her får du oppskrifter på sunn sjokoladesnacks.
Den 8 ganger Mr. Olympia-mesteren hamrer løs på vektene igjen etter multioperasjoner i ryggen.