Charlie Chirah Abboh - Satser på proffkortet

Intervju08.08.2014Rita Immerstein0

I en alder av 55 år satser Charlie Chirah Abboh på å få sitt IFBB proffkort.

Charlie Chira Abboh har valgt en kroppsbyggerkarriere som en kompensasjon for manglende karriere i sitt fag statsvitenskap og lar ikke alderen påvirke målet. Tvert i mot forbedrer han seg stadig og han er fast bestemt på å satse videre. For ham er det viktig å skynde seg langsomt og vise andre at kroppsbygging er både helsefremmende og gøy så lenge det gjøres på riktig måte.

Charlie er 55 år gammel, veier 104 kg og er 1.74 centimeter høy. Han bor i Oslo, er singel og er utdannet statsviter (Cand. polit). Charlie ble sponset av Tommi Nutrition den siste måneden før Amateur Olympia, men er også sponset av Soma Nordic (essensielle fettsyrer), Raymond Hansen på Center helse AS skøyen (siste måned før konkurransen) med massasje og fysioterapi. Til daglig trener han på Tommi Thorvildsens' 24 Fitness i Karl Johan gata i Oslo.

Meritter

Charlie deltok ikke i noen konkurranse i 2013, på grunn av en frivillig karantene i forbindelse med overgangen til IFBB, men 55-åringen har lagt en rekke fantastiske meritter bak seg:

Utvalg av meritter kroppsbygging:
Merriter Amatør - veteran klasse

4 ganger Mr. Universe, 2009, 2010 , 2011 og 2012
1. plass, verdensmester, Wabbaworld, 2004, Bangalore i India
1. plass, Europamester, Wabbaworld, 2004, Liege, Belgium
1. plass Nordic Open (Helsinki Finland, 2009)
1. plass Scandinavian Grand Prix, Exhale Cup, Vesterås, Sweden, 2004
1. plass Nordic Championships 2002 og 2004
1. plass, double Norwegian champion, 2002 og 2004,-90kg senior og veteran klassen, -100kg senior og veteran klasse henholdsvis.
1.plass Veteran klasse Norwegian championships 2000 og 2001.

Meritter; Proffesjonell klasse
2. plass Battle of Giants, Larvik, Norway, 2008
3. plass Wabbaworld Pro Championship, Budapest, Hungary, 2009
3. plass, Italiensk Grand Prix, -95kg, Bolhona, Italia, 2005
3. plass, overall, NAC Universe, Hamburg, Germany, 2012
4. plass Wabba Universe, Alzey, Germany, 2011
4. plass Nabba Universe, South Port , England, 2008
4. plass Wabbaworld championships, 2005 og 2006, Spania, Greece
5. plass Italensk Grand prix, 2008, Bolgona, Italia
6. plass NAC Universe, Hamburg, Germany
6. plass Wabba European championship Licester, England
3. plass Overall, Nac Universe, 2011
7. plass Wabbaworld championships, Ekaterinburg, Russia, 2007

 

Amateur Olympia 2014

Den siste konkurransen Charlie deltok i var Amateur Olympia og han var svært fornøyd med egen form i utgangspunktet, men ikke alt gikk helt på skinner.

- Det er en opptur å stille for det er helt digg og motiverende å oppleve at jeg fortsatt forbedrer meg og fortsatt har mange år igjen med hensyn til vekst og forbedring. Selv om jeg har veid mer på scenen, så har jeg aldri vært bedre helhetlig sett. Jeg fylte opp rammene bedre og var i svært bra muskulært kondisjon. Den største nedturen var naturligvis at maten min ikke kom med flyet og dermed fikk jeg ikke muligheten til å spise meg opp til litt over 100kg slik jeg hadde planlagt og konsekvent ikke fikk vist meg for publikum og med konkurrenter slik jeg hadde håpet, legger Charlie skuffet til.

- Jeg fikk sjokk da jeg oppdaget at ikke all bagasje var kommet med og ble svært sint og irritert fordi jeg hadde forklart til KLM ansatte på Gardermoen flyplassen hvorfor jeg måtte sjekke inn bagen med maten igjen da jeg hadde gitt beskjed at jeg skulle ta det med om bord som håndbagasje. Jeg oppdaget nemlig at jeg hadde en flaske med Udo's choice olje i håndbagasjen i stedet for i den innsjekkede bagasjen og var klar over at den ville bli tatt fra meg på sikkerhetskontrollen. Så jeg bestemte meg for å sjekke inn bagen og forklarte til KLM ansatte på flyplassen at jeg skulle på en kroppsbyggingskonkurranse og at jeg trengte oljen og maten. Jeg fikk forsikringer om at det var i orden og at den skulle komme med i flyet siden innsjekking ikke var avsluttet. Så da kofferten kom og bagen ikke var med begynte bekymringene; hva gjør jeg nå, hvordan vil dette påvirket oppkarbingen og konkurranseplanen, får jeg bagen i tide? undrer Charlie

 
Charlie på hotellet ved Amateur Olympia.

- Situasjonen utløste høyt blodsukker for jeg har diabetes og jeg merket at blodsukkeret steg i været. Det duret i kroppen og jeg merket med det samme at energinivået falt så lavt at jeg nesten ikke klarte å stå på bena. Det høye blodsukkeret hindret næring fra den lille maten jeg hadde spist i å komme inn i systemet og i stedet begynte kroppen å brenne muskler for energi i stedet for mat. KLM ansatte på flyplassen i Praha tok imot klagen fra meg, undersøkte saken og fant ut at baggen skulle komme med neste fly fra Norge. Jeg ventet et par timer for at bagen med maten skulle komme med neste fly fra Norge, men den kom ikke. KLM ansatte i Praha lovte da at bagen skulle leveres så snart som mulig på hotellet, sier Charlie oppgitt.

Innveiing

Charlie dro til slutt på innveiingen. Han merket at han bare ble svakere og svakere og veide inn på en svært lav vekt på 93.3 kg, en vekt Charlie hadde for 12 års siden.

- Da skjønte jeg at løpet var kjørt for meg selv om jeg hadde en smule håp at bare maten kom, så kunne jeg redde litt muskler fordi jeg var svært hard og bra deffet. Men bagen kom ikke selv om KLM hadde lovet tre ganger at den skulle komme. Kl. 08.25 på fredag morgen, og cirka to timer før stevnestart varslet jeg KLM via sms at jeg ville holde selskapet ansvarlig dersom hendelsen førte til at jeg tapte konkurransen. Maten kom først en time før stevnestart. Jeg bestemte å gjøre mitt beste uansett, men jeg visste at jeg ikke kunne vinne da, selv om en pallplassering fortsatt kunne være mulig, forteller Charlie.

 

Fortsatt motivert

- Nå som jeg har lagt hendelsen bak meg  er motivasjonen faktisk bra selv om jeg ikke vant, og havnet langt fra topplassering, så var jeg i svært bra form, hard og godt deffet. Det var bare volumet som manglet pga av matmangelen og den utløste høyt blodsukker. Jeg har lærte meg hvordan jeg skal takle slike situasjoner neste gang om noe tilsvarende skulle inntreffe. Et par karb måltider rett etter konkurranse og vann gjorde at jeg ble mer fyldig igjen. Jeg er i ferd med å få tilbake de tapte muskler og veier nå ca 102kg i passe bra form på trening. Jeg føler meg bra og er i kontakt med forsikringsselskapene og KLM og håper at jeg kan få noe igjen slik at jeg kan stille på nytt, forteller Charlie med et optimistisk smil.

Nye mål

Charlies neste mål er en ny kvalifiseringskonkurranse som vil gi ham muligheten til å få sitt IFBB Pro kort.

- Reglementet sier at proffer fra andre forbund som meg som skal over til IFBB må gjennom en internasjonal kvalifiserings konkurranse. Jeg var WABBA proff og har konkurrert som proff i de fleste europeiske forbund som NABBA, NAC og UPFB. Så neste konkurranse må være en internasjonal kvalifiseringskonkurranse og det blir mest sannsynlig Arnold Classics i Europa eller USA, sier Charlie.

Støtteapparatet rundt Charlie

Gjennom alle år har Charlie betraktet seg som en self made man og situasjonen har ikke forandret seg særlig. Han er self made og gjør alt på egenhånd.

- Den ene hyggelige forandringen var at Tommi Nutrition sponset meg med produkter den siste måneden av forberedelsene. Likedan, Raymond Hansen av Center Helse AS skøyen sponset meg også siste måned med fysioterapi behandling. Jeg er svært takknemlig for støtten fra Tommi og Raymond. Jeg er en erfaren merittert bygger og er personlig trener og kan konkurranseplanlegging og oppkjøring. Det jeg trenger av støtte apparat er primært knyttet til produkt og trenings tilbehør, samt gjerne litt finansielle støtte og et behandlingsteam. Jeg håper og vil benytte anledningen til å si at jeg trenger sponsorhjelp og vil gjerne høre fra mulig sponsorer. Jeg lover å levere gode resultater, smiler Charlie.

Drives videre av 2 faktorer

Det er ikke vanlig å se en mann i hans alder som konkurrere på et slikt høyt nivå uansett idretts gren. Drivkraften eller motivasjonen skyldes to faktorer i følge Charlie. Det første er et personlig karrieremotiv mens den andre er mer idrettsmessig motivert; livslang styrke og fitness.

- Når det gjelder det personlige karrieremotivet, så er jeg utdannet statsviter (Cand.polit)fra universitet i Oslo og var ferdig med hovedfag i statsvitenskap i våren 1987! Selv om jeg har hatt en del interessant jobber som statsviter, så har disse vært kortidsengasjementer og var ofte på tiltaks basis. Det hjelper ikke at en er flink, og det virker som om jo flinkere og selvstendig en høyere utdannet innvandrer er, jo vanskeligere er det å få jobb. For å gjøre dette kort og diplomatisk, min generasjon, først generasjons norsk høyere utdannet innvandrere, er den gruppe innvandrere som ble tilsidesatt av myndighetene og ble satt på sosialen i stedet for jobb. Med andre ord, det er vi, første generasjons norske høyere utdannet innvandrere som betalte prisen for den integrering som vi nå ser blant yngre høyere norsk utdannede innvandrere, uttaler Charlie engasjert og bestemt.

- Jeg kom til Norge i 1979 som en fulltidsstudent og hadde planer om å gjøre en karriere i mitt fag som er statsvitenskap. Siden jeg ikke har hatt den muligheten hittil, så har jeg planer om å gå karriere veien gjennom kroppsbygging. Målet er med andre ord, å få mitt IFBB pro kort, kvalifisere meg og konkurrere på Olympia nivå. Deretter ønsker jeg å begynne på et doktorgradstudie i Internasjonal politikk i USA, og så jobbe som statsviter på et senere tidspunkt, forklarer Charlie.
- Når det gjelder den idrettsmessige motivasjonen - livslang styrke og fitness så er det slik at jeg er en av de få godt voksne atleter i kroppsbygging i hele verden som holder høy kvalitet og som kan konkurrere med unge men i sin beste alder. Tony Freeman er den eldste på Olympia nivå og han blir vel 50 år og er i ferd med å passere sine beste prestasjoner som kroppsbygger mens jeg fortsatt har mange år igjen, sier Charlie.

- Dette er interessant av to grunner; for det første så virker det som om kroppsbyggerverdenen synes å ha glemt den helsemessig siden av sporten i den forstand at det siste 20 år så har vi blitt vant med å se yngre kroppsbyggere som kommer på scenen som lyn, store og harde, og forsvinne like fort. Dette mener jeg har påvirket idretten vår i negativt retning slik at yngre byggere bare tenker å bli så store som mulig fortest mulig, forklarer Charlie.

"Å vokse for raskt har mange ulemper, blant annet fordi yngre menn eldes fortere og ser mye eldre ut enn deres egentlige alder, idrettskarrieren blir relativt kort, de mister den helsemessig og livslange styrken og fitnessfordelene generelt, samt andre helseproblemer som økt risiko for hjerteinfarkt, nyresvikt og tidlig død." Charlie Chirah Abboh, 2014

- Jeg har som mål å gjøre kroppsbygging og kroppsbyggere oppmerksom på at det finnes bedre måte å gjøre dette uten disse problemer og gjør derfor dette ved å bruke tid på å bygge meg opp(old school metoden). Videre, dersom jeg lykkes med og konkurrerer bra på Olympia nivå, får jeg bevise at kroppsbygging er den best måte i hele verden å holde seg sterk, ung, frisk og sunn på, noe de fleste mennesker vil. Jeg vil også med dette være med å påvirke idretten i mer riktig retning ved å vise gleden og fordelen av å være i gode form i en vel voksen alder - det er for meg livslang styrke og fitness. Jeg får høre fra andre proffer og gode yngre byggere at de ville være svært glad hvis de ser ut som meg når de fyller 50 år og jeg er 55 år, legger Charlie stolt til.

- Det siste året har jeg dessuten hatt stabil progresjon på volum og form. Jeg har en sterk psyke og god mental helse, et friskt akademisk hode, samt et sunt og ungt utseende. Jeg er en vinner type og har fått mer anerkjennelse i utlandet som en god bygger med et godt potensial til å nå langt samt å holde på med konkurranser mange år fremover dersom jeg vil, smiler Charlie selvsikkert.

Forandret på treningshyppigheten

Nå mer en tidligere må han tilpasse treningen til alderen for å kunne fortsette å vokse. Mens han tidligere kunne trene 5-6 ganger i uken uten problemer, må han nå trene maks 4 ganger i uken.

- Jeg bør helst trene 2 dager på, en dag av, en dag på og en dag av og hvis jeg har trent svært hardt og stresset mye eller føler at jeg ikke er utvilt, tar jeg en treningsfri dag ekstra. Så det kan ta 7-9 dager å fullføre et helt ukes program, men det må være skikkelig hard, tung og relativt intens og lang økt. En uke treningsopplegg kan dermed se slik ut;

Mandag: Bryst, biceps og under armer
Tirsdag: Rygg, mage
Onsdag: fri
Torsdag: skulder, mage
Fredag: fri
Lørdag: Ben, mage.

Diettmat on og offseason

For Charlie er diettmat prisen han betaler for å komme i god form. Samtidig er han glad i å spise mer vnalig mat og legger gjerne til noen "goder" i kostholdet når han er off-season.

- Det er et ordtak i kroppsbygging som sier: "det blir ikke lettere med årene, men du blir mer vant med det". Diettmat er per definisjon kjedelig, men sånn må det vel være fordi ingen ting god kommer uten at en ofrer noe. Jeg har imidlertid lært meg å lage god og velsmakende diettmat. Frokost med havregryn og egg er standard både off og onseason. I tillegg spiser jeg kylling fillet og ris, poteter, grønnsaker. Hovedforskjellen mellom on og off season er at i offseason spiser jeg samme mat som onseason, men med tilbehør som saus (mer smak, litt fetere) i tillegg til annen mat som afrikansk/nigeriansk- og vanlig norsk mat, sier Charlie.

 

Tanker om selvopptatthet, helse og overvekt

Charlie tror at mennesker har en tendens til å tenke at kroppsbyggere er selvopptatte, og at det er fordi mange ikke forstår hva sporten krever og handler om. Når det gjelder helse og overvekt, mener han at dagens tilstand i dagens befolkning kan korreleres til trening og fitness og at det er en refleksjon av samfunnsutviklingen.

- Det er slik at for å lykkes i sporten så må du gjennomføre den nødvendige trening, spise riktig og nok, gå på dietten, passe på utseende osv. Gjør man ikke dette og heller må ta hensyn til andre, lykkes en ikke, så enkelt er det. Av den grunn, må en god bygger til en viss grad(stor grad) ta hensyn til det som idretten krever for å lykkes, det vil si prioritere konkurranseforberedelsene fremfor noe annet, men det fortoner seg som selvopptatthet for utenforstående. Det gjelder å forklare og snakke sammen med de nærmeste om kravene som må oppfylles dersom en skal gjøre det bra, sier Charlie.

- Helse og overvekt er to begreper som beskriver dagens tilstand i befolkingen og er sterkt korrelert med trening og fitness. God og sunn kost og mosjon fører til god helse mens dårlig kost og inaktivitet (sofa sitting) kan føre til dårlig helse og overvekt. Det er også en refleksjon av samfunnsutviklingen, folk bruker kroppen mye mindre nå enn tidligere, tar bussen eller bil til jobb og fritidsaktiviteter, og vi har en stillestittende arbeidskultur (PC og data verden) samt overflod og lett tilgjengelig usunn(fet)mat. Disse forholdene påvirker helsen i negativt forstand og kan føre til fedme og overvekt, noe som kan skape alvorlig helse problemer. Derfor er det viktig med gode kostvaner og mosjon, forteller Charlie overbevisende.

Charlies sterke sider

Han har en formening om hvordan venner rundt ham vil beskrive ham og er selv tydelig på hva han står for.

- De som kjenner meg godt vil fortelle deg at jeg er storsett grei, høflig, seriøs, hardt arbeidende, kunnskapsrikt, smart eller intelligent, bestemt og en "no nonsense" person. For meg har kunnskap om trening, kost, kosttilskudd og idretten generelt samt evne og vilje til å gjøre det nødvendige og harde arbeidet vært mine beste og viktigste personlige egenskaper . Jeg er alltid i god (konkurranse) form og har både god shape og proporsjoner. I tillegg har jeg hardhet, definisjon og klassisk linjer som kroppsbygger, forklarer Charlie.

Vi takker for intervjuet og ønsker Charlie en fortsatt god sommer og lykke til i kommende konkurranser!


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Tren bryst med Charlie

Intervju21.12.2012104

Charlie Chirah Abboh vant nylig sin fjerde Mr. Universe tittel!

Charlie ble Mr. Universe

Fitness26.11.201283

For 4. gang.
Vi tok en treningsøkt med Charlie før han skal stille i Mr. Universe.

Arti og Charlie på NRK1

Fitness08.02.201375

I kveld klokken 20:00.

Tren bryst med Charlie

Intervju21.12.2012104

Charlie ble Mr. Universe

Fitness26.11.201283

Speltlomper er i vinden som bare det.
For deg som er over 40 år bør du gjøre dette for å få fremgang.

Energiboost med morgentrening

Trening14.11.2019353

11 tips for deg som vil få treningen unnagjort på morgenen.
Ønsker du deg drømmeskuldrene? Dette er øvelsene som gir deg akkurat det.

Strak markløft

Trening12.11.2019140

Prøv denne for å isolere bakside lår og rumpe.