T-bar roing - ukens øvelse

Trening11.08.2014Rita Immerstein0

Ute etter en god rygg øvelse? Prøv T-bar roing. Se illustrasjonsvideo.

T-bar roing er en god alternativ øvelse til stående roing med stang, men den krever at du stabiliserer mer med beina under utførelse. Dette er en teknisk krevende øvelse

Muskulatur
Rygg - overfladiske øvre del
Rygg - overfladiske nedre del
Skuldre - ekstensorer

Trener primært: m.latissimus dorsi, m.teres major, m.trapezius, m.rhomboideus. Assisterende muskler: m.biceps brachii, m.deltoideus m.fl.

Beskrivelse
Stå med føttene i hoftebreddes avstand, lett bøyde knær og bøy overkroppen framover. Hold ryggen strak og legg kroppsvekten bakover. Trekk skuldrene bakover, bøy i albuene og dra stangen opp mot magen. Hold armene inntil kroppen. Press skulderbladene sammen i sluttfasen. Senk tilbake og gjenta.

Progresjon/variasjonsmulighet
Du kan benytte en vektstang med et v-grep dersom et t-bar apparat ikke kan benyttes. I T-bar apparatet kan du endre bredden på grepet. Øvelsen er som nevnt et alternativ til stående foroverbøyd roing. Den belaster korsryggen, men er allikevel mindre belastende enn den klassiske foroverbøyd ro-øvelsen med rett stang. Behold lik vinkel i beina slik at du ikke ender opp med å gjøre løftet med hjelp fra dem, men du kan ha en kort glidende bevegelse av kroppen i horisontal linje i det du utfører løftet. Da føres kroppen forsiktig i linje fram og tilbake, men det er ryggmuskulaturen som allikevel belastes i løftet.

Sett og repetisjoner
3x12 


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Kom i knallform med rointervaller

Trening18.08.2016761

Romaskinen er undervurdert som kondisjonsapparat.

Verdensrekord på 100 meter roing

Fitness29.05.2016195

Håvard Landsem satte verdensrekord på 100 meter sprint på Concept romaskin.

Stående roing i Smithmaskin

Trening11.05.201571

Prøv denne ryggøvelsen. Dette er ukens øvelse.

Roguiden

Trening19.11.2012476

Denne artikkelen er basert på en enkel ting. Nødvendighet.

Kom i knallform med rointervaller

Trening18.08.2016761

Verdensrekord på 100 meter roing

Fitness29.05.2016195

Stående roing i Smithmaskin

Trening11.05.201571

Her er 10 sunne matvarer med mye protein som garantert vil gi deg protein av høy kvalitet.

Slik bør du trene leggene dine

Trening17.09.2019577

Don't skip leg day! Slik bør du trene leggene dine.

Sunn banansplitt

Kosthold16.09.2019696

Er du glad i banansplitt? Prøv denne.

Triggerpunkter

Trening15.09.2019396

Sliter du med såre punkter i muskulaturen din?

Program for muskelvekst

Trening14.09.2019303

Styrk kroppen i 2015.