CrossFit - trening for alle

Trening02.09.2014Rita Immerstein0

Har du prøvd crossfit?

Du har sikkert fått med deg at det stadig dukker opp nye crossfit-senter og har vært inne på tanken om å prøve deg. Det har kanskje bare blitt med tanken, fordi det ser ut som en treningsform som kun er for de aller mest veltrente.

Hva er crossfit?

Crossfit baserer seg på trening for både styrke og kondisjon og ble utviklet av Greg Glassman på 1980-tallet. Ulike øvelser utføres med høy intensitet og stor variasjon og øktene er ofte kortvarige. Øvelsene er funksjonelle og involverer flere muskelgrupper i hver øvelse som for eksempel i knebøy og markløft. Treningen er variert og gir blant annet økt styrke, kondisjon, smidighet, økt koordinasjon og fleksibilitet. I november 2013 fantes det 34 crossfit-senter i Norge. I dag er nok tallet steget til 40-50 i følge daglig leder av Crossfit-Centrum kjeden, Jøran Vaule til Adressa.no(Vårum,2014)

Mia Iden Hellesen(Vårum, 2014) har skrevet en masteroppgave om crossfit sett i et folkehelseperspektiv. Denne treningsformen har muligens en enda høyere terskel for nybegynnere enn et vanlig treningssenter, sier førsteamanuensis ved institutt for Folkehelse, Monica Klungeland, som også har vært veileder for masterstudenten. Helle sier seg enig og hun tror at det kan virke skremmende for personer som ikke har trent mye og som føler at de må være langt bedre trent for å kunne begynne forteler hun til nettavisa Adressa.no(Vårum, 2014)

Som en del av masteroppgaven deltok 24 utrente personer som i utgangspunktet var inaktive. 22 fullførte forsøket som varte i 8 uker og 14 av dem fortsatte etter endt forsøksperiode.

Et støttende miljø

Hellesen forteller at crossfit er utfordrende og skaper mestringsfølelse. Miljøet er mer preget av at folk kjenner hverandre og forn noen er det enklere å være i et miljø hvor man trener sammen og pusher hverandre.

En av personene som deltok i forsøket var Christian Ådnekvam og han forteller at han var skeptisk, men når han først kom innenfor var det bare gøy, inkluderende og effektivt. Han gikk opp 2 kilo i muskelmasse i forsøksperioden. Han fikk mer overskudd og følte at han hadde en personlig trener siden opplæring i øvelsene ble gitt hver gang. Christian mener at crossfit er for hvem som helst og man kan jobbe seg opp sakte men sikkert.

Jøran Vaule forteller at crossfit-miljøet er veldig inkluderende og at det likner mer på en vennegjeng eller et idrettslag enn et vanlig treningssenter og det gir motivasjon og effektiv trening på samme tid.

Kilder:
Vårum M.(2014) Knuser myten om crossfit, Nettside:
http://www.adressa.no/sport/sprek/article9889840.ece
Vårum M.(2014) Over tredobling av antall crossfit-sentre, Nettside:
http://www.adressa.no/sport/sprek/article9889845.ece


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Mattie Rogers, Brooke Ence, Dana Linn Bailey og Maddy Forberg går konkurrerer i en posedown sammen.

EMOM treningsøkt

Trening21.08.201820

Tren en ny øvelse minutt for minutt. Test ut ENOM!

Tre crossfit økter du må prøve

Trening05.11.201829

Rå styrke og utholdenhet i en og samme økt!

Crazy russisk treningsøkt

Trening28.09.201741

Disse øvelsene er helt ville og bør absolutt ikke gjøres hjemme.

EMOM treningsøkt

Trening21.08.201820

Tre crossfit økter du må prøve

Trening05.11.201829

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!