Knestående situps - ukens øvelse

Trening08.09.2014Rita Immerstein0

Vil du bygge magemuskler? Prøv knestående situps.

Prøv knestående situps hvis du er lei av situps på gulvet. Bruk et kabeltrekkapparat og utfør situps i en knestående eller stående stilling og kjenn hvordan du kan løfte mer konsentrert og tyngre for å trene de rette magemusklene.

Muskulatur
Mage - rette del
Trener primært: m.rectus abdominis. Assisterende muskler: m.obliquus externus abdominis, m.obliquus internus abdominis.

Beskrivelse
Stå på kne og lett foroverbøyd med et godt grep om håndtakene. Slipp tyngden av kroppen framover og merk strekket i mage-muskulaturen. Når du har funnet balansen så krummer du ryggen og bøyer ned mot gulvet. Slipp langsomt tilbake og gjenta. Unngå bevegelse i hofteledd, det er magen som skal foreta sammentrekkingen. Hold magen inne - tenk deg at du presser navlen ut mot ryggsøylen.

Progresjon/variasjonsmulighet
Øvelsen kan også utføres stående. Både tau, V-håndtak og en buet stang kan benyttes. Dette er en øvelse hvor du må benytte belastning - det gjør det enklere å finne rett balansepunkt. Øk motstanden når du har teknikken på bevegelsesbanen. Knestående situps er utmerket til både høye og lave repetisjonsantall.

For viderekommende: For ytterligere progresjon kan øvelsen utføres med kun et kne golvet, mens du strekker det andre beinet bakover. Pass på ryggens posisjon slik at du unngår svai under utførelse. Stabiliseringsmuskulaturen involveres mye i denne varianten.

Sett og repetisjoner
20,20,15 eller 12,10,8.

 

Knestående sit up - ExorLive


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Valross tar situps

Diverse30.08.2013247

Sjekk ut denne valrossen (video).
Se hva Martin Noroum mener om planken.
Folk vil da ikke utsette seg selv for noen risk?
Det er stadig diskusjoner om fleksjon i korsrygg.

Valross tar situps

Diverse30.08.2013247

Ønsker du å bli litt sunnere? Da bør disse matvarene stå på handlelisten.

Effektiv beintrening

Trening30.07.202069

Ikke skipp unna beintreningen. Dette er øvelsene du bør gjøre.
Disse kraftplantene og grønnsakene har mest proteiner i seg.
Det er viktig med riktig påfyll av protein og energi. Se hva du bør spise til lunsj!
Kan du spise sent på kvelden og hvor mye?