Treningssenterbransjen er mettet
Trening15.09.2014Rita Immerstein123
Flere og flere er medlemmer i et treningssenter og i de siste årene har det vært etablert svært mange nye senter. Nå forventer ekspertene en kommende konkursboom. Markedet er mettet og selv om konkurstallene har holdt seg relativt stabile så kan 2015 bli året med flere konkurser og avviklinger.
Fakta
Mer enn hver fjerde nordmann over 15 år har et treningssenter som sin hovedarena for trening. Hele 49,1 prosent er en del av en kjede og de deles i hovedsak i 4 kategorier; premiumssegmentet (fullsortimentssentre), kompaktsegmentet (boutiquesegmentet), lavprissegmentet og nisjesegmentet. Health & Fitness Nordic er den største treningssenterkjeden i landet etter at SATS, Elixia og Fresh Fitness ble en samlet kjede. Denne kjeden har til sammen 260 000 medlemmer. I 2013 ble det etablert over 50 nye treningssenter her i landet. Resultatmarginen i 2012 var høyere enn i 2010 , men lavere enn den var i 2008 og 2009. Konkurstallene har vært relativt stabile de siste årene på tross av mange nyetableringer og svekkede resultater, forteller produktsjef i Creno, en av Norges største leverandører av betalings- og medlemsoppfølging for treningsbransjen til Bergens Tidende(Dyregrov,2014). Administrerende direktør i Credicare spår heller ikke lysende tider for treningssentrene. Til sammen utgjør Credo og Credicare for 90 prosent av markedet innenfor treningsbransjen her i landet.
Treningsglede
For mange innebærer muligheten til å trene på et treningssenter mange gode helsefordeler og fleksible praktiske løsninger. Mange drar til "sitt" gym for å kjenne treningsglede og mestring(Immerstein, 2013). Veldig mange mennesker har hver dag stor effekt av å trene på et treningsenter; det gir bedre fysisk og mental helse og er etter hvert også en viktig sosial arena. Hvor mange av medlemmene som er aktive brukere av sentrene er ikke nevnt, men det er helt klart en fordel at flere mennesker har valgt å benytte seg av et treningssenter for å få økt aktivitet i hverdagen og en økt treningsglede som en bonus på kjøpet
Finn Erik Sjong, rådgiver i Creno(Dyregrov, 2014) forteller at sentrene har nådd ut til de fleste som naturlig ville velge et treningssenter som sin treningsform og at markedet dermed begynner å bli mettet
Priskrig
Etableringen av flere nye senter har resultert i en priskrig for å kapre kunder. Det er en markedsmekanisme som slår inn og tas i bruk for å rekruttere nye medlemmer. Jeg har tidligere stilt spørsmålet om dette går på bekostning av kvaliteten på tjenestene som tilbys. Uansett hva sags nisje man velger innenfor treningsbransjen, koster det å etablere og vedlikeholde et treningskonsept. I dag er prisnivået for trening per måned utrolig lavt, for det ligger faktisk på det samme nivået som en månedskontrakt gjorde for drøye 20 år siden. Trening er generelt en billig fritidsaktivitet som kan benyttes av de fleste. Det forutsetter selvsagt at treningssentrene kan tilby kundene kvalifisert personell og gode og sikre treningsløsninger. Spørsmålet er om priskrigen påvirker tilbudet til medlemmene slik at de får mindre oppfølging, dårligere treningsresultater, manglende motivasjon til å fortsette og feiltrening. Kundenes forventninger til resultater er stigende og lave priser er sjelden forenlig med innovasjon, kvalitet, kompetanse, høye driftutgifter og i verste fall stigende underskudd(Immerstein, 2013).
For deg som har funnet "ditt" gym: God treningsøkt!
Kilder:
Dyregrov S.(2014)Spår konkursboom for treningssentrene, Nettside:
http://www.bt.no/sprek/Spar-konkursboom-for-treningssentrene-3174993.html
Immerstein R.(2013) På gymmen, Treningsforum magasinet, nr 22, 5 årgang
Eget jenterom på treningssenter
Trening20.06.2017259
Hvilket treningssenter er Norges Råeste?
Trening12.09.2016265
Luksusgym til 200.000 kr per år
Diverse03.02.2020960