Vil doble innholdet av vitamin D i kosttilskudd

Kosthold16.01.2015Silje Bjørnstad0

Anbefaler at grensen økes til 20 mikrogram.

Øker grenseverdiene

I de nye kostholdsrådene som ble lansert av Helsedirektoratet i fjor er det anbefalte inntaket for vitamin D økt fra 7,5 mikrogram til 10 mikrogram per dag for barn over 2 år og voksne. For eldre over 75 år anbefales det 20 mikrogram hver dag. I dag er maksimumsverdiene for vitamin D i kosttilskudd satt til 10 mikrogram per døgndose. Nå anbefaler Vitenskapskomiteen for mattrygghet at denne grensen bør dobles til 20 mikrogram, skriver Mattilsynet. De ønsker også å gjøre en ny risikovurdering for folsyre.

- En ny risikovurdering viser at kosttilskudd kan inneholde mer vitamin D og folsyre per døgndose, uten at det er noen risiko for å få i seg for mye av disse stoffene, sier Atle Wold i Mattilsynet og legger til at dette er ønskelig for å sikre at særlig eldre og gravide får i seg nok av disse to mikronæringsstoffene.

De norske grenseverdiene må begrunnes godt med vitenskapelige undersøkelser og det er en slik vurdering som er bakgrunnen for at Mattilsynet nå vil gå inn for å øke grenseverdiene for vitamin D. Arbeidet med å endre verdiene i forskriften er allerede i gang.

Hvem trenger vitamin D?

Norske helsemyndigheter har tidligere vurdert vitamin D-status i befolkningen og anbefalt at vitamin D-tilførselen i befolkningen økes, blant annet ved tilsetting av vitamin D til matvarer og ved regelmessig bruk av vitamin D-tilskudd som tran. Det anbefales at de som ikke spiser fet fisk 2-3 ganger i uka, eller tar andre kosttilskudd som inneholder vitamin D, bør ta tilskudd daglig i form av vitamin D-dråper eller tran. En del personer trenger også økt tilskudd av vitamin D. Dette er for eksempel gravide og ammede, eldre over 60 år fordi deres hud har dårligere evne til å produsere vitamin D, sengeliggende og andre personer som får lite sol på kroppen.

Viktige funksjoner

Vi trenger vitamin D for å sikre opptak av kalsium fra tarmen og vitaminet er derfor nødvendig for benbygningens kalsium- og fosfatomsetning. Dette vitaminet er også viktig for blant annet å bevare normal muskelfunksjon, normal celledeling og et godt immunforsvar.

De siste årene har det vært flere studier som har sett på sammenhengen mellom vitamin D-mangel og risiko for forskjellige lidelser og sykdommer. Flere forskere og andre eksperter på området mener vitamin D-mangel er en viktig faktor når det gjelder risiko for å få blant diabetes, depresjon og ulike muskelsykdommer.

Når det gjelder kreft, så skriver Kreftforeningen at vitamin D er viktig for en god helse, men at betydningen vitaminet har for kreft fortsatt er uklar. Den sterkeste sammenhengen mellom vitamin D og kreft ser man i studier av kreftpasienter, hvor lave vitamin D-nivå gir høyere dødelighet enn høye vitamin D-nivå. Det finnes også studier som viser at personer med veldig lavt vitamin D-nivå i blodet har økt risiko for tykktarmskreft. Dessuten er det forsket på sammenhengen vitamin D kan ha for brystkreft og prostatakreft, men Kreftforeningen påpeker at man vet for lite til å kunne si noe sikkert om betydningen av vitamin D.

Mangel på vitamin D hos barn kan føre til sykdommen rakitt, men det er få tilfeller av dette i Skandinavia. Hos voksne kan vitamin D-mangel føre til osteomalasi . For mye av det gode er heller ikke bra og for store mengder av vitamin D kan for eksempel føre til hyperkalsemi og nyresvikt. I verste fall kan et for høyt inntak av vitamin D være dødelig, men dette skjer svært sjeldent.

Kilder:
Mattilsynet, Vil tillate mer vitamin D og folsyre i kosttilskudd:
http://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/spesialmat_og_kosttilskudd/kosttilskudd/vil_tillate_mer_vitamin_d_og_folsyre_i_kosttilskudd.13149
Kreftforeningen, Vitamin D og kreft:
https://kreftforeningen.no/forebygging/kosthold/vitamin-d-og-kreft/
Pedersen, J.I., A. Hjartåker, and S.A. Anderssen, Grunnleggende Ernæringslære. 2. opplag 2010, Oslo:Gyldendal Norsk Forlag AS

 


Silje Bjørnstad 

Silje er utdannet ernæringsfysiolog og arbeider som journalist og ernæringsfaglig rådgiver. Hun er opptatt av å formidle informasjon om ernæring og kosthold på en måte som bidrar til veiledning fremfor villedning, og matglede fremfor matfrykt.

Finn ut hvorfor du bør være nøye med å få nok sollys og spise fet fisk.

Få økt testosteron med vitamin D

Kosthold03.02.2014139

Visste du det?
Årlig er det 10 000 tilfeller av hofteleddsbrudd i Norge.
Sammeligning av ulike doser vitamin D.

Få økt testosteron med vitamin D

Kosthold03.02.2014139

5 mettende mellommåltider

Kosthold28.04.2021192

Kakene som bygger muskler

Kosthold26.01.20211427

Supersunn taco

Kosthold21.01.2021124

5 mettende mellommåltider

Kosthold28.04.2021192

Sunn og kjapp mat på farten.

Kardio eller styrketrening først?

Trening27.04.2021353

Hva bør du trene først for optimal effekt?
Se hvilke matvarer som du får bedre resultat av.
Bygg mer muskler og bli sterkere i vanlig benkpress med gulvpress.

Et varmt bad forbrenner fett

Trening03.03.2021397

Se her hvor mye du kan forbrenne ved å ligge å kose deg i badekaret eller jacuzzien.