Supermamma klar for Bikinifitness

Intervju05.02.2015Tore Viem0

Aina Lisa Wilks (23) er tobarnsmamma og er klar for Bikinifitness.

Aina Lisa Wilks (23) har to små gutter på 1 og 3 år, og er for tiden lærerstudent ved Høyskolen i Nord-Trøndelag. Det hun har av fritid bruker hun stort sett sammen med ungene eller på trening. Hun har enorm viljestyrke og er målbevisst .Etter to fødsler i løpet av de siste tre årene, og i full gang med utdannelse på høyskole, er hun klar for å konkurrere i Bikinifitness i slutten av mars.

I desember var hun på uttak hos Kaliber Gym i Trondheim, og ble en del av bikini fitness-teamet som skal stille på konkurranser til våren. Den blide jenta vet derfor hva som kommer til å fylle fritiden de neste månedene.

Hva var det som fikk deg til å begynne å trene, og hvor mye trener du?
- Jeg har alltid likt å trene, så det har alltid vært en naturlig del av hverdagen. Det er bare formene for trening som har endret seg over årene, sier Aina Lisa. I tenårene var hun mest opptatt av fotball, volleyball og utholdenhetstrening, men i de siste årene har hun hovedsaklig trent styrke.

Var treningslei

Når hun fikk barn ble det mye inaktivitet og det var det som fikk henne i gang igjen etter at hun ble lei av trening da hun gikk ut av idrettslinja.

- Jeg var litt treningslei da jeg gikk ut av idrettslinja på videregående, og ble gravid med min første sønn ikke mange månedene etter. Det ble mye sittestilling de siste månedene før han kom til verden, og jeg klarte nesten ikke å vente med å begynne å trene igjen, forteller hun.

Aina Lisas tidligere samboer var på den tiden interessert i trening, og trente mye styrke. Han hjalp henne på vei.

- Jeg hadde trent endel styrketrening tidligere, men ikke kontinuerlig over tid. Jeg begynte å lese meg opp på emnet, terpet teknikk og testet ut ulike programmer. Mengden trening og belastning økte, og det var veldig motiverende å se økning i styrke og resultatet det hadde på kroppen. Det er nå over 3 år siden. Jeg fikk rett og slett dilla på trening og har holdt på siden da, smiler Aina Lisa.

Hvordan går det å kombinere trening med barn og utdanning?
- Jeg går et desentralisert utdanningsløp ved HiNT. Med dette utdanningsløpet slipper jeg å flytte med barna til byen. De kan vokse opp på Snåsa, i tillegg til at jeg kan ta den utdanningen jeg ønsker meg, sier alenemoren.

Utdanningen består av samlinger, nettundervisning og praksis. Det vil si at Aina Lisa har fri noen dager i uka når hun ikke har praksis. Studiet baseres i stor grad på at hun er disiplinert nok til å gjøre mye egenstudium.

Uforutsigbar treningshverdag

Aina Lisa trener når hun får tid mellom slagene.

- Dette passer meg godt, da jeg kan gjøre mye av studiene når det passer meg selv. Ofte kan jeg ikke planlegge når jeg skal trene, men ta det når muligheten åpner seg. Jeg gjør som regel unna treningen når ungene er i barnehagen. Andre ganger før eller etter undervisning om jeg rekker det. Jeg trener også på kveldene etter at barna har sovnet, hvis jeg får noen til å være hjemme hos meg, forteller Aina Lisa.

- På den måten går det ikke bort verdifull tid med barna. De legger ikke så mye merke til at jeg trener, men når de ser meg trene hjemme noen ganger så vil de gjerne være med - noe som bare er morsomt.

Tidsklemma slår sprekker

Som alenemor er det ofte hektiske dager, og det hender at «tidsklemma» også slår hull i planene.

- Med to små barn, husarbeid, arbeidskrav på skolen og alle andre gjøremål er det travle dager. Det handler rett og slett om å være litt løsningsorientert. Selv om man i perioder kan være sliten, har jeg lært at jeg tåler ganske mye. Jeg har nok også blitt ennå mer målbevisst etter at jeg fikk barn. For at hverdagen skal gå rundt, har jeg ikke så mye tid til å ligge på sofaen. Jeg tror jeg har vent meg på annen arbeidskapasitet etter at jeg ble mor, sier Aina Lisa.

Barna går først

Selv om Aina Lisa har planer om å stille i Bikinifitness, har hun tatt sine forhåndsregler.

- Dersom det på noen som helst måte skulle gå utover barna, avbryter jeg. Da får jeg heller prøve igjen en annen gang. Likevel mener jeg at det skal gå bra. Jeg tror ikke de merker så mye av det, smiler hun.

Interessen for at hun skulle trene mot bikinifitness fikk hun etter å ha trent styrke i ett års tid.

- Det veldig mye snakk om at det skulle komme en ny fitnessgren for jenter til Norge for to års tid siden. Jeg og ei venninne, Maja Falmår, som sannsynligvis også skal stille til konkurranse til våren, var veldig interessert i denne nye konkurranseformen. Vi kjøpte oss billetter og dro til Trondheim for å se den aller første bikinifitness-konkurransen som ble arrangert i Norge, forteller Aina Lisa.

Lå i bakhodet

Etter dette ble hun veldig gira, men skjønte at hun måtte ha tålmodighet. For det første kom det til å ta tid å bygge muskler, og for det andre hadde hun et annet ønske som sto enda høyere - nemlig å få flere barn.

- Det ble bare med tanken den gangen, men jeg fortsatte å trene styrke. Konkurranseplanene hadde jeg imidlertid i bakhodet dersom det skulle komme en tid hvor det ble aktuelt og jeg fortsatt hadde lyst. Nå er jeg her, konkurransene nærmer seg med stormskritt og det kjennes egentlig litt fjernt at jeg nå snart skal gjøre det, sier Aina Lisa.

Siden dette er helt nytt for Aina Lisa, er det vanskelig å si noe om ambisjonene i konkurransen som nærmer seg.

- Kanskje blir jeg fornøyd med å ha gjennomført og prøvd å delta i konkurranse. Dersom det gir mersmak og fungerer godt på hjemmebane, kommer jeg nok til å fortsette med det, sier hun.

Variert kosthold

Kostholdet er viktig og avgjørende for å bygge muskler og komme i god nok form.

- Vanligvis følger jeg ingen spesiell diett. Det handler mest om hva som er sunn fornuft. Variert kosthold med gode råvarer fungerer for meg. Jeg må innrømme at jeg er veldig glad i søtsaker også da, så jeg unner meg det, smiler Aina Lisa.

I konkurranseoppkjøringen er det litt annerledes for da følger hun en plan som er satt opp av en coach fra Kaliber Gym. Aina Lisa måler opp hva hun spiser, og følger den oppsatte planen nøye. Under konkurransene skal man ha lav fettprosent, så dietten hennes blir strengere fremover. Likevel synes Aina Lisa at hun spiser ganske mye mat.

Hva motiverer deg til å trene?
- Jeg trives veldig godt med å trene. Det er på en måte da det er «meg-tid». Da tenker jeg ikke på husarbeid, innleveringer eller hvorvidt det er på tide å bytte bleie. Jeg kommer i et helt annet modus, og jeg kjenner hvor godt det gjør for meg både fysisk og mentalt.

- Jeg får faktisk mer energi etter trening, og får kanskje aller mest utbytte av det mentalt. Jeg kjenner at kroppen blir sterkere, at jeg fungerer bedre i hverdagen og får mer energi. Jeg føler meg også mer klar mentalt. Jeg ser det tydelig på kroppen, og det er moro når man ser at man kan løfte tyngre og tyngre. Det gir meg mye motivasjon, sier Aina Lisa.

Trener og motiverer hverandre

Aina Lisa trener som regel alene, men prøver så ofte som mulig å trene sammen med sin venninne Maja.

- Vi kan motivere og hjelpe hverandre, og da blir treningene mye morsommere. Jeg er veldig heldig som har henne, og jeg er glad for at vi skal konkurrere sammen. Hun er en god støtte, samtidig som hun er ei glad og motiverende jente, sier Aina Lisa.

Akkurat nå går Aina Lisa og venter på å få et treningsprogram av coachen sin. Derfor trener Aina Lisa et program som hun har satt opp selv, som går på fem dager i uken. Det er fokus på én eller flere muskelgrupper per dag, men prøver å trene slik at hun får kjørt igjennom hele kroppen to ganger i uka.

Har arbeidt

- Hvordan har familie og venner reagert på at du skal være med på bikini fitness?

- For å være helt ærlig så har jeg ikke sagt det til så mange, før jeg plutselig la det ut på instagram. Jeg har fortalt det til moren min og noen få søskenbarn og venner. Jeg var vel litt engstelig, for jeg vil helst unngå å høre negative kommentarer på noe som jeg har jobbet så hardt for. Det er fordi jeg vet at det finnes mange med ulike meninger om det, sier Aina Lisa.

Det handler om å være positiv

Konkurransen går i stor grad ut på kropp og utseende, men for meg vil det nok handle mest om å stå der og være fornøyd med arbeidet og innsatsen som ligger bak. Jeg har fått to barn, og jeg skal ikke si at det ikke har påvirket kroppen. Stor mage etter fødsel, strekkmerker og noen ekstra kilo var noe som kom med svangerskapene. Jeg har jobbet hardt for å nå målet. Derfor er det ekstra stort for meg å ha født to barn og i tillegg få stå på scenen og konkurrere i bikini fitness, forteller en stolt Aina Lisa.

Jeg har vært forberedt på noen negative kommentarer, men har kun fått positive tilbakemeldinger så langt. Det morsomste var vel å si det til moren min. Jeg trodde kanskje at hun kom til å være litt skeptisk, men det har ikke vært noen som har vært mer positiv enn henne. Det er jeg veldig glad for, forteller Aina Lisa.

Ser frem til konkurransen

Men hun grugleder seg som det så fint kalles.

- De neste månedene vil jeg fortsette som før. Jeg kommer til å trene, samtidig som jeg vil være mye sammen med barna. Jeg har i tillegg en del å gjøre på skolen, og skal ut i praksis igjen. Ellers blir det en del forberedelser opp mot konkurransen med poseringstreninger, formsjekker og andre forberedelser som følger med. Så da er det bare å gruglede seg til konkurransene, avslutter en spent Aina Lisa.

Sandefjord Open blir ilddåpen, og den går av stabelen 28.-29. mars. Deretter blir det Oslo Grand Prix den 11. april.


Nå står sporten foran et ytterligere fall på grunn av eksklusive eneretts avtaler og medier som blir stengt ute.
Michelle Dale Claussen har tatt to 2. plasser i år. Se supertøff treningsvideo av henne!

Oslo Grand Prix 2018

Fitness07.04.2018313

Oslo Grand Prix er tidenes muskelshow. Se video, bilder og resultater.

Norges sprekeste sykepleier

Intervju06.04.201884

Denne spreke sykepleieren tok førsteplass i Bikinifitness. Cecilie Holm er i toppform!

Oslo Grand Prix 2018

Fitness07.04.2018313

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!