Superform på Susanne Soydan

Intervju06.03.2015Rita Immerstein0

Susanne Soydan har lenge ønsket å konkurrere og nå er hun klar!

Nå har Susanne Soydan funnet formen og er klar for sin debut i Bodyfitness i Sandefjord Open og Oslo Grand Prix!

Fakta om Susanne
Hun er oppvokst i Asker, har bodd i Stockholm de siste årene og har nettopp flyttet til Oslo og har en kjæreste. Hun arbeider som personlig trener og sykkelinstruktør på Sats Storo og er ferdig utdannet naprapat til sommeren. Hun debuterer i bodyfitness på Sandefjord Open og den 27 år gamle debutanten veier 54 kilo på sine 159 centimeter høye kropp. Hun trener både Stas Odenplan når hun er i Stockholm og Sats Nydalen og Storo i Oslo. Hun stiller for Team High Energy og så langt har hun ikke noen sponsorer, men hun er å finne på susannesoydan på Instagram!

Har lenge hatt lyst til å konkurrere

Susanne har trent styrketrening "seriøst" siden hun var 21 år. Før dette trente hun også på treningssenter men da var treningen ustrukturert og uten fokus på å bli verken større eller sterkere. Susanne har ikke drevet med noen idrett bortsett fra ridning som hun holdt på med i mange år.

- Det er jo egentlig noe jeg har hatt lyst til veldig lenge, men enten så har timingen vært feil eller så har jeg ikke vært moden. Jeg føler at dette er noe som jeg bare må få gjort nå mens jeg kan, og så gjenstår det å se om jeg synes det er så gøy at jeg vil gjøre det igjen. Eller om jeg vil gjøre noe helt annet. Det er også en veldig fin erfaring å ha med seg både med tanke på personlig utvikling men også fordi jeg har PT-kunder som skal stille selv, og da er det verdifullt for meg å ha vært igjennom det samme. Så langt så er jeg faktisk veldig fornøyd med egen form og fettprosent, men jeg skulle ønske at jeg hadde hatt bedre forutsetninger under oppbyggingsfasen det siste året så jeg kunne bygget litt mer her og der, forteller Susanne.

Susanne helt personlig

Som atlet er Susanne opptatt av å vise både seg selv og andre hva det går an å få til med ren og smart trening, riktig kosthold og en god porsjon tålmodighet, uten at hun trenger å leve "fitnesslivet" helt ut.

- Jeg håper at jeg klarer å formidle en sunn holdning til trening og kosthold, samtidig som jeg inspirerer andre til å trene og ta vare på helsen sin. Som venn er jeg ærlig og omtenksom. Som naprapat og personlig trener er jeg ydmyk og seriøs, nysgjerrig, grundig og empatisk, og jeg bruker mye tid på å lese og videreutvikle meg innenfor fagene mine. Jeg følger også med andre på Instagram som kjemper hver dag for å nå sine mål og beundrer flere andre atleter som Erin Stern, Nicole Wilkins, Arnold Schwarzenegger og Carina Isaksson, sier Susanne.

Oppskriften til et vellykket kosthold

Når det kommer til kosthold under en konkurransediett er det først og fremst viktig å ikke spise for lite mat og Susanne tror også at det kan være lurt å unngå "cheatdays" med mye sukkerbaserte matvarer, men å heller holde seg til litt mer frekvente "oppkarbingsdager".

- Jeg synes også at så langt det lar seg gjøre så skal jeg ikke gå sulten på diett, men føle seg komfortabelt mett største delen av dagen, og spesielt før leggetid. Maten bør bestå av matvarer som jeg synes at smaker godt. Planlegging er veldig viktig, og jeg liker å lage mange matbokser samtidig. Om vi ser bort fra konkurransediett, og man bare vil "komme i form" så vil jeg si at et vellykket kosthold er det kostholdet/den dietten som du klarer å holde deg til over en lengre periode og føler deg bra av. Jeg har selv hatt overraskende lite cravings, men noen favoritter som jeg savner når jeg erpå diett er hamburger, vafler med brunost og jordbærsyltetøy, tapas og skikkelig saftige brownies/kladdkaka, smiler Susanne.

 

Trener relativt tungt på baseøvelser

Susanne trener etter et rullerende skjema,og hun legger inn hviledager når hun trenger det og det er som regel en eller to dager i uken. I tillegg er hun instruktør på en sykkeltime i uka.

- Knebøy, markløft og pull ups trener jeg relativt tungt og med færre reps, andre støtteøvelser trener jeg med flere repetisjoner og kortere pause. Jeg har også fått testet meg i noen øvelser og de beste resultatene jeg har så langt er 125 kilo i markløft, 5 repetisjoner i pull ups med 15 kilo i beltet og et maks antall pull ups på 18 løft. I benkpress har jeg presset opp 67.5 kilo og jeg har i tillegg løftet 2 reps i knebøy med 100 kilo. Det rullerende skjemaet kan se ut som dette:
- Bein/knebøy
- Bryst/skuldre
- Rygg
- Bein/markløft
- Bryst/skuldre
- Rygg

Støtte og motivasjon er viktig

Susanne trener først og fremst for å ha det bra med seg selv, for egen helse og for å klare kravene hun har i hverdagen. Når det blir ekstra tungt er det viktig med støtte fra andre.

- Det er motiverende å sette seg nye mål med tanke på styrkeøkning, og målet og motivasjonen (etter konkurransene i bodyfitness) for 2015 er å løfte sammenlagt 300 kg i knebøy, markløft og benkpress på ca 57 kg kroppsvekt. Jeg synes det er morsommere å trene for styrke enn å motivere meg for å trene mot et rent estetisk mål.

- Jeg er vanligvis veldig mentalt "sterk" og klarer fint å komme meg på trening og holde meg på dietten, men nå når det begynner å bli tyngre så betyr det ekstremt mye når kjæresten min eller venner er med meg på trening og pusher meg. Det også veldig hyggelig å få fine, spontane tilbakemeldinger når jeg har prestert noe som er verdt litt ekstra oppmerksomhet, forteller hun.

Susannes tanker om skepsisen til kroppsbygging og fitness

Hun tror at skepsisen oppstår mye på grunn av bruk og misbruk av dopingpreparater, både de oppbyggende og stimulerende/fettforbrennende. Dessuten kan utøvere oppfattes som veldig selvsentrerte og ensidige.

- Det er jo ingen hemmelighet at siden det konkurreres i "kropp" så blir man ekstremt kroppsfokusert, noe som kanskje kan være verre for noen enn for andre. I tillegg kan eksponering gjennom sosiale medier føre til at andre personer får et negativt bilde av sin egen kropp. Generelt så tror jeg at det er en skepsis mot alt som er annerledes og går mot normen, sier Susanne.

Susannes drømmer for fremtiden

Jeg spør henne om hva hun ser for seg for fremtiden og jeg siterer henne avslutningsvis med svaret hun gav: "Personlig så håper jeg at jeg har det bra med meg selv og har en fin balanse i treningen og kosten. Profesjonelt håper jeg at jeg har lest og lært mye nytt og utviklet meg videre både som naprapat og personlig trener, og kanskje er jeg i gang med en ny utdannelse."

Vi takker for intervjuet og ønsker Susanne lykke til med vårens konkurranser!


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Susanne Soydan har et stort konkurranseinstinkt og hun liker at hun må prestere.
Ken Nilsen skal konkurrere i Athletic Fitness.
Ulf Østigard debuterer som 60-åring i kroppsbygging!
Henriette var egentlig mentalt og fysisk klar for å stille i 2015, men lot seg overtale av sin coach.

Treningsprogram til marinejeger

Trening16.06.20191187

Slik trener du for å bli marinejeger.
Arnold går undercover på Golds Gym i Los Angeles.

Brød eller ikke brød på diett?

Kosthold13.06.2019492

Brød er en mye omdiskutert matvare. Skal man ha brød eller ikke brød på diett?
Bob Jones var på diett i 1 år uten å fortelle noe til familien.

3 proteinrike godbiter du bør prøve

Kosthold11.06.20191526

Pannekaker, minipizza og kanelkake - alt laget av naturlig proteinrike ingredienser.