Hacklift istedenfor knebøy

Trening30.03.2018Rita Immerstein0

Hacklift er en alternativ øvelse til tradisjonell knebøy.

Hacklift er et godt alternativ til knebøy! Mange hacklift-maskiner har en relativt lik bane som når man kjører knebøy, for eksempel en Hammerstrength-maskin.

Muskulatur:
Knestrekkerne, hamstrings, hoftestrekkerne, bukmuskler og ryggstrekkerne

Beskrivelse:
Stå midt på fotbrettet med korsrygg og sete godt inntil apparatet. Hold skulderbreddes avstand mellom føttene. Bøy ut låsemekanismen og bøy i kneleddet og hofteleddet og senk motstanden langsomt til framsiden av lårene er parallelle med forbrettet. Stopp bevegelsen i bunnposisjon med muskelkraft og før deretter vekten tilbake til startstilling uten å låse kneleddet. Fotstilling er avhengig av apparatets konstruksjon. I et Hammer-apparat skal fotstillingen være ganske lav på brettet, mens i mer tradisjonelle maskiner skal føttene plasseres noe høyere.

Progresjon og variasjonsmuligheter:
Dette er en fin øvelse dersom du skal kjøre noe som likner knebøy og du er uten hjelp eller sikring under beintreningen. Nyere maskiner er ideelle fordi de er konstruert slik at man unngår å komme i ytterstilling for kneledd og hofteledd.

Sett og repetisjoner:
12,12,10,10

 


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

6 knebøyvarianter du bør teste

Trening25.04.201875

Visste du at du kan gjøre forskjellige varianter av knebøy? Se her!

Kjør rygg og bakside lår sammen

Trening03.04.201819

Sjekk ut dette treningsprogrammet.

Effektiv påsketrening

Trening20.03.201829

Skal du bort i påsken? Denne treningsøkten kan du gjøre på hytta, hjemme, fjellet, hotellet eller på stranda.
Dette er øvelsene for å bygge en bra brystkasse.

6 knebøyvarianter du bør teste

Trening25.04.201875

Kjør rygg og bakside lår sammen

Trening03.04.201819

Effektiv påsketrening

Trening20.03.201829

1 år uten alkohol gjør mye

Diverse15.11.20181461

Se også 12 andre som har gjort en kjempejobb.

7 tips for bedre hip thrust

Trening15.11.201833

Få bedre utbytte av hip thrust ved å følge disse rådene.
Nils Harald Moe på 71 år har stilt flere ganger i fitness.

TOPP-3 for STØRRE triceps

Trening13.11.2018105

Vil du ha større armer? Da bør du fokusere på tricepsen. Se hvorfor!
Disse 5 matvarene er med å øke energien din.