- I forbindelse med konkurranser prioriterer jeg mest rumpe og lår

Intervju10.06.2015Silje Bjørnstad0

Oda Singstad (24) konkurrerer i bikinifitness - dette er hennes favorittøvelser.

Oda Singstad (24) debuterte i bikinifitness høsten 2014. Siden den gang har det blitt mange konkurranser, og nå er 24-åringen klar for «Olympia Amatør 2015» som arrangeres 13.-15.juni.

- Første gangen jeg konkurrerte var høsten 2014 og da deltok jeg i tre konkurranser. Det var Norway Open i Fredrikstad hvor jeg fikk en 2.plass og en 4.plass. Etter dette stod NM for tur, hvor jeg stakk av med to 3.plasser.

I tillegg konkurrerte bikinifitness-utøveren i Nordisk Mesterskap på Island der hun kapret 4.plassen. Etter to måneder med «off season» startet Oda igjen på diett.

- Disse to månedene var utrolig gode, og jeg trengte et lite avbrekk fra strengt kosthold og faste treningsrutiner. Det er godt å spise litt ekstra, få masse energi og trene akkurat det som frister!

I løpet av disse ukene kom også motivasjonen tilbake for fullt da Oda startet på ny konkurranseoppkjøring.

- Målene i løpet av våren 2015 var Loaded Cup i København, Oslo Grand Prix og jeg hadde også en drøm om EM, forteller hun.

I Loaded Cup tok Oda to 2.plasser, mens Oslo Grand Prix ikke gikk like bra.

- Jeg fikk en skuffende 7.plass. Når jeg ikke fikk være med til finalen fikk jeg heller ikke mulighet til å søke om å være med til EM. Derfor ble jeg litt skuffet etter denne konkurransen, men det var ingenting å gjøre med det. Jeg var fornøyd med det jeg gjorde og hvordan jeg så ut, og jeg hadde det utrolig moro så lenge det varte.

Men den flotte fitnessdama har ikke avsluttet vårsesongen helt ennå. Oda søkte om å reise til Spania for å delta under årets Olympia Amatør 2015, og nå i juni skal hun på scenen igjen.

- Jeg gleder meg veldig til å delta på et så stort stevne i utlandet. Jeg har ingen forventninger denne gangen. Det er en seier og i det hele tatt få delta.

- Mest fornøyd med skuldrene

Etter Spania-besøket blir det en pause fra konkurranseoppkjøring og Oda ser fram til å spise mer mat og ikke minst ha treningsøkter med masse energi og overskudd. 24-åringen forteller at hun har trent styrke i 6-7 år. Til daglig jobber hun som ambulansearbeider og den sterke dama forteller at hun til vanlig trener cirka fem ganger i uka.

- I løpet av en uke kjører jeg de fleste muskelgruppene flere ganger. Underkropp to-tre dager, rygg, mage og skuldre to ganger og armer cirka en gang i uken. Ellers så har jeg litt cardio og HIT-trening.

I konkurransen bikinifitness er det stort fokus på rumpe og lår, noe også Oda derfor må prioritere ekstra mye i tiden frem mot scenen.

- Til vanlig liker jeg å ha fokus på en godt gjennomtrent kropp, men i forbindelse med konkurranser prioriterer jeg mest rumpe og lår.

Hva er dine favorittøvelser for disse områdene?
- Jeg er veldig glad i alle typer markløft, med fokus på kontakt og riktig utførelse. Og jeg er glad i beinpress og små isolerte øvelser som du virkelig kjenner når du trener både på lår og rumpe. Selvfølgelig blir det også en del knebøy, hipthrust og glute bridge.

Hvilken kroppsdel er du mest fornøyd med?
- He he, jeg kunne ønske jeg kunne svart rumpa men da hadde jeg løyet. Jeg er aller mest fornøyd med skuldrene mine, som også er den muskelgruppen jeg liker best å trene. Ellers er jeg ganske fornøyd med magen min også.

Når det gjelder kostholdet til Oda mener hun selv at hun har et ganske normalt, variert kosthold.

- Men det er mer fokus på «ren mat» under oppkjøring til konkurranse, i tillegg til at man kutter ned på kaloriene. Jeg har prøvd litt forskjellige dietter, men i bunn og grunn så handler det om å finne hva som passer deg som person best.

- Fitnessutøvere fortjener skryt

Det er liten tvil om at interessen for å stille i fitnesskonkurranser har eksplodert de siste årene. Oda tror at oppmerksomheten rundt styrketrening og trening generelt bidrar til at flere nå ønsker å konkurrere.

- Flere og flere velger styrketrening i tillegg til eller fremfor løping. Og hvis man skal sette seg litt store mål innen det, så blir det enten fitnesskonkurranser eller styrkeløftkonkurranser. Det er jo ingenting som er mer moro enn å sette seg mange delmål som til slutt ender med at du klarer hovedmålet ditt, mener Oda.

Samtidig sier 24-åringen at det handler om å ha hodet på riktig plass til enhver tid.

- Det er vel ingen idretter som er «sunne» når det nærmer seg konkurransetid. Er det sunt å gå på diett for å komme seg ned i minst mulig vekt, for å prestere best mulig innen skihopp? Eller er det sunt å gå 2-4 timer lande skiturer om dagen? Og er det sunt å sitte på sykkelen i flere mil? Alle skal hele tiden rakke ned på fitnessmiljøet, og da er det kun snakk om at det handler om å vise fram kroppen sin, og at ikke vinneren blir målt ved hvem som krysser målstreken først, raskest eller flest ganger. Men det ligger like mye hardt arbeid bak en slik prestasjon som alle andre idretter! sier Oda som mener at fitnessfolk også fortjener skryt.

- Det handler om mer enn å stå på en scene og vise seg fram. De som tror fitness kun handler om kroppspress tror feil! Vi jobber for å få en godt gjennomtrent kropp med fin symmetri, og ved å forme den med riktig type trening og kosthold.

Ikke stress med å oppnå fitnesskroppen

Odas tips til andre som har en drøm og et mål om å stille i fitnesskonkurranser er å bruke god tid. Hun sier at man skal bruke de årene som trengs for å bygge opp et solid grunnlag.

- Ikke start med trening kun for å ha som mål å stille om ett år. Uten et bra grunnlag blir man bare tynn og det er ikke det som er målet, forklarer hun.

- Tren målrettet, spis den maten kroppen trenger for å bygge seg opp og å restituere seg optimalt. Ha glede over fremgangen din, gled deg til treningsøktene og vær fornøyd med kroppen din før du eventuelt begynner med fitness, tipser Oda.

Hun påpeker at man ikke skal begynne med fitnesskonkurranser kun for å få sixpack og sprettrumpe.

- Da kan det bli vanskelig å ha riktig fokus etter en konkurranse. En scenekropp er ikke en helårskropp og det er ikke sunt å gå rundt med sixpack, markerte lår og rumpe hele året, sier Oda.

- Tiden etter en konkurransesesong skal ikke være tung og deprimerende, den skal gi en god følelse og være fylt av masse energi, mer mat og treningsglede. Kroppen responderer utrolig bra på både maten og treningen etter en slik periode så det er bare og peise på med det vi elsker å gjøre, nemlig det å TRENE!



Silje Bjørnstad 

Silje er utdannet ernæringsfysiolog og arbeider som journalist og ernæringsfaglig rådgiver. Hun er opptatt av å formidle informasjon om ernæring og kosthold på en måte som bidrar til veiledning fremfor villedning, og matglede fremfor matfrykt.

Stram opp rumpa di hjemme i stua med disse 7 øvelsene.

6 knebøyvarianter du bør teste

Trening22.01.202091

Visste du at du kan gjøre forskjellige varianter av knebøy? Se her!

Få pump i beina

Trening29.01.201813

Dette er Ukentlig Pump. I dag er det bein og rumpe som står på agendaen!

Trene rumpa med smithmaskin

Trening10.01.202050

Smithmaskin er ikke så ille som folk tror. Her har du 14 øvelser med smithmaskin som trener rumpa.

6 knebøyvarianter du bør teste

Trening22.01.202091

Få pump i beina

Trening29.01.201813

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!