Hvordan leve med allergier fra kostholdet?

Kosthold12.06.2015Rita Immerstein0

Kristin har en del allergier som påvirker hennes hverdag. Slik er hennes løsning!

Blant barn fra ett til tre år har 5-8 % reaksjoner på mat. I befolkningen for øvrig er det omkring 5 % som har matvareallergi/-intoleranse hvis pollenrelaterte kryssallergier inkluderes. Mange flere er berørt i det daglige, da problemet har praktiske konsekvenser for familie og venner. Det er kroppens immunforsvar som aktiveres mot proteiner fra maten ved matallergi. Proteinene fra maten oppleves som «farlige» inntrengere. Reaksjonene kommer vanligvis raskt etter matinntaket og kan i noen tilfeller være alvorlige. Ved matoverfølsomhet er ikke immunsystemet involvert, men symptomene kan likne allergireaksjoner(NAAF, 2015).

Kristin sliter med mange ulike allergier og livet hennes styres mye av de utfordringene hun får av allergien. På tross av de fysiske utfordringene hun møter, er hun en fighter og hun har bevisst og målrettet tatt kontroll over noe hun vet hun kan styre, og det er treningen. Hun vet og kjenner at treningen gjør henne i stand til å takle hverdagens krav når kroppen strever og herjer med allergier.

Fakta om Kristin

Kristin Meyer-Lund er 39 år gammel og hun er gift med Morgan. Sammen har de barna Eline 16 år og Christian 14 år. Kristin bor med familien Skien. Kristin er 164 høy og veier 69 kg og hun trener fast 5 dager i uken på Down Town Sports Club i Porsgrunn. Hun jobber som pedagogisk leder i barnehage.

Viljesterk

Kristin karakteriser seg som en kreativ og engasjert person, som ønsker å ta del i oppgaver som påvirker henne og hennes familie. Hun er viljesterk og har hun satt seg et mål, oppnår hun det som oftest.

- Høyt tempo har jeg på jobb og ellers i hverdagen. For å få tid til all treningen ved siden av jobb og familie, er jeg blitt god på å ha mange baller i luften samtidig. Skal jeg fra a til b, gjør jeg ofte noen oppgaver underveis, forteller Kristin med et smil.

Lever med konstant påvirkning av allergiene

Allergiene har Kristin hatt siden hun var liten, og hun er vant til at dette påvirker helsen hennes til daglig.

- Det er litt forskjellige allergier jeg har, slik som støv (husstøv), pollen (gress, bjørk, burot), pelsdyr (hunder, katter, hest osv.), mat (hvetemel, soya, nøtter, reker, det meste av saltvannsfisk, rå grønnsaker, citrusfrukter, kiwi, banan etc.) Alt dette påvirker selvfølgelig meg daglig. Det er utfordrende til tider, siden jeg jobber som avdelingsleder i barnehage. Her er det ofte støv og noen av barna har husdyr i hjemmene sine, det kommer da også hår fra disse dyrene til barnehagen. Man blir liksom ikke immun mot dette selv om man går opp i dette daglig. Jeg klør i øyne og på huden. På sommerdager når pollen også er på sitt verste klarer jeg ikke å utføre noe, blir kun liggende med vondt i hodet, øyne som klør og rennende nese. Enkelte dager ender også på legevakten for å få roet ned allergien når jeg selv ikke klarer å få kontroll på den. Har klart å lære meg å leve med dette og tar forholdregler så langt det lar seg gjøre i forskjellige sammenhenger. Vinterhalvåret er nok den beste tiden av året for min del, selv om jeg er meget glad i sommer og sol, sier Kristin.

Løsningen for Kristin er trening

Dagsformen til Kristin varierer mye og alt avhengig av hva hun blir utsatt for i hverdagen. Allergien stjeler mye energi, og hun blir ofte trøtt og sliten på slutten av dagen.

- Det er derfor viktig for meg å trene og holde meg i form slik at jeg har nok energi som holder hele dagen. Uansett hvor trøtt og sliten jeg er, gir treninga meg energien tilbake. Etter en treningsøkt har humøret som oftest kommet tilbake, forteller Kristin med et lunt smil og fortsetter: - Jeg er veldig glad i timer med høy intensitet. Både high-aerobic for kondisjon og bodypump timer for styrke. Dette er timer hvor en virkelig må gi alt, ler hun.

Jeg trener alle ukedagene og treningsplanen ser slik ut:
• Mandag - en time med aerobic og en halvtime styrke på magen etterpå.
• Tirsdag - 40/45 min sirkeltrening og en halvtimes løping på tredemølla etterpå.
• Onsdag - spinning i en halvtime og en time med pump.
• Torsdag - en halv time med styrke og en time med hard aerobic.
• Fredag - en time med funk-aerobic.

I helgen gjør jeg det jeg har lyst til; Jeg går en tur, løper en tur, går på ski, trener på treningssenteret eller rett og slett unner meg en dag på sofaen, legger hun til og ler litt.

Fysiske og mentale konsekvenser

Når man har matallergi kan dette påvirke opptaket av viktige næringsstoffer som kroppen trenger. For Kristin sin del jobber fordøyelsessystemet på høygir når hun spiser noe hun ikke tåler.

- Det innebærer at viktige næringsstoffer som kroppen trenger, rekker ikke å bli tatt opp før det er ute av kroppen. Dette påvirker meg negativt mentalt, siden jeg hele må tenke på hva jeg spiser. Jeg må alltid spørre hva maten inneholder når jeg blir servert ferdig laget mat på restauranter, hjemme hos venner og kjente. Jeg er ofte trøtt, uopplagt og utslitt i kroppen. Jeg har stort sett hver dag vondt i magen, oppblåst og smerter. Kroppen henger liksom litt etter, legger Kristin ettertenksomt til.

- Det virker som om jeg går foran, og så kommer kroppen litt etter. Jeg har dager hvor jeg nesten ikke spiser noen ting, fordi det er ingenting som blir værende i kroppen. Mentalt så gjør det også til at en ikke så ofte er med i sosiale sammenhenger.

Kostholdet må planlegges

Kristin forteller at hennes kosthold har vært dårlig i forhold til trening. Hun har ikke kunne velge hva hun kan spise. I stedet for å se etter proteininnhold, har hun måttet se etter hva hun egentlig tåler å spise. Treningen har hun kontroll på, men hun må fortsatt jobbe med kostholdsrutinene.

- Fra og med januar 2015 har jeg så smått begynt å legge om kostholdet, etter et besøk hos en ernæringsfysiolog. Dette er helt i starten, og krever mye tid. Jeg lager mitt eget brød uten hvetemel, men med speltmel og rugmel og masse solsikkekjerner og linfrø. Jeg kjøper frukt på boks. Ananas, pærer, div frukt cocktail, frosne bær - bjørnebær, bringebær, blåbær, jordbær. Dette spiser jeg med kesam eller vaniljesaus på. Jeg lager meg også smoothies, som jeg kan kose meg med. Jeg spiser også ofte kyllingfilet med salat og ris, eller hjemmelaget potetmos. Er det bare et kjapt måltid, blir det veldig ofte havregryn med Biola med blåbærsmak.

- Jeg må hele tiden tenke meg nøye om hva jeg skal ha å spise neste dag. Jeg må være sikker på at det er i kjøleskapet til enhver tid. Det kan by på noen praktiske utfordringer om jeg for eksempel skal ut på tur, for jeg må planlegge nøye hva jeg kan ha med meg i sekken. Jeg kan ikke bare å gå i en butikk og kjøpe meg et rundstykke, hvis jeg blir sulten i løpet av en handlerunde eller om jeg går en skogstur. Ved å ha så mange plager med mat pluss alle de andre allergiene, velger jeg ut hva en vil være med på og hva jeg ikke vil være med på i sosiale sammenhenger. Selv om all mat er trygg og spise, kan det være parfyme, hår fra pelsdyr etc., som gjør at øynene begynner å renne, klør i halsen osv. Er det sosiale tilstelninger en må i, så varierer forberedelsesmetodene seg ut ifra dagsformen. Er jeg inni en dårlig periode, spiser jeg stort sett ikke noe der jeg kommer. Jeg kan gå hele dagen uten mat, og heller spise når jeg kommer hjem. Dette er noe jeg jobber med å snu etter at jeg var hos ernæringsfysiologen. Andre ganger spiser jeg meg ganske mett før jeg drar. Da slipper jeg å spise der hvor jeg kommer, og slipper ubehaget med hyppige toalettbesøk, forteller hun.
Kun 14 dager etter dette intervjuet måtte Kristin igjen revurdere kostholdet sitt. Hun begynte å reagere på noen av de nye matvarene hun hadde lagt inn og det forteller mye om kompleksiteten ved å ha denne type allergier og mageproblematikk.

Treningsmotivasjon

Kristin blir veldig styrt av alle allergiene sine, men treningen er det hun som styrer. Hun gleder seg helt fra hun våkner på morgenen!

- I løpet av en treningsøkt glemmer jeg magesmerter og hovne øyer, og får på en måte litt «fri», smiler hun. Jeg holder meg friskere, får mer energi, og får ut eventuelt oppbygd aggresjon. Jeg møter mange blide og hyggelige mennesker, både de som trener og instruktørene. Det er viktig for meg at det stedet jeg trener, så tar de meg slik jeg er. Om jeg ikke er i form eller har allergiutslett i ansiktet er det godt for meg å vite at jeg kan komme et sted hvor jeg føler meg trygg. For om jeg for eksempel har et ansikt som er rødprikket eller rødmusset av allergiutslag så unngår jeg kanskje andre sosiale tilstelninger, men jeg føler aldri at det er noe problem på treninga og det er jeg veldig glad for, sier Kristin.

En perfekt dag

Kristin smiler og tenker seg når jeg spør åssen en perfekt dag ser ut for henne og hun avslutter med å beskrive en perfekt dag på denne korte og konkrete måten;

- Våkner uthvilt og får i meg en god frokost. Være mye ute i frisk luft, enten på jobb eller hjemme. God tid til å lage middag, som både smaker og inneholder mye næring. En god treningsøkt, avslutter Kristin.

Treningsforum takker for intervjuet og ønsker Kristin lykke til i hennes hverdag!

Kilder:
Astma og allergiforbundet(NAAF)(2015) Fakta, Nettside:
http://www.naaf.no/no/allergi/mat-og-matoverfolsomhet/

 


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

5 myter om gluten

Kosthold12.03.2015449

Blir man tjukk av gluten? Er glutenfrie produkter sunnere enn andre matvarer?

Gluten, cøliaki og trening

Kosthold29.08.2012308

Hva kan man spise når man har intoleranse for gluten?
Hva bør du spise for å prestere på trening?

3 myter om gluten

Kosthold15.03.201721

Hva vet du om gluten? 1% av tåler ikke gluten.

5 myter om gluten

Kosthold12.03.2015449

Gluten, cøliaki og trening

Kosthold29.08.2012308

Spennende proteinbrød

Kosthold17.07.2019563

Fitnesspai - muskelmat

Kosthold16.07.20191365

Søtpotetpannekake

Kosthold13.07.2019756

Reduser fettprosenten, bygg muskler og forbedre prestasjonene.

Spennende proteinbrød

Kosthold17.07.2019563

Lag et spennende proteinbrød i helgen.

Fitnesspai - muskelmat

Kosthold16.07.20191365

Bygg muskler med fitnesspai. Se oppskriften.

Søtpotetpannekake

Kosthold13.07.2019756

Søtpotet er sunt. Hvorfor ikke lage en søtpotetpannekake?

Slik pusher du andre på trening

Trening12.07.2019515

Dette er metoden å pushe din treningspartner på trening. Se video.