Hvor mye grønnsaker spiser du?

Kosthold02.07.2015Rita Immerstein0

Nå har forskerne delt oss inn i 4 ulike type kategorier.

Vi har ulik motivasjon for å spise grønnsaker og det er dessverre slik at svært mange av oss som ligger for lavt på inntaket av grønnsaker per dag. Det spise for lite av de sunneste og groveste grønnsakene som kål og en rekke rotgrønnsaker. Faktisk er det slik at ganske mange unge menn rett og slett ikke vet hvor sunne de er.

4 typer

1. De motiverte spiser mange ulike grønnsaker og tilbereder dem på flere ulike måter. Gruppen av motiverte bruker over 1 time på matlaging hver dag og er svært opptatt av smak. Helsen er ikke altavgjørende for det er smak som står i sentrum. Det er gjerne de eldre som dominerer denne gruppen
2. Den såkalte rødbete-gruppen spiser mye syltede rødbeter, persillerot og hvitkål. De spiser lite grove grønnsaker slik førstnevnte gruppe gjør. De er drevet av mattradisjoner og det er spesielt menn over 70 år som jgenre dyrker sine egne grønnsaker som er i denne kategorien.
3. Gulrot-gruppen spiser som gruppenavnet tilsier mye gulrøtter siden det er en lett tilgjengelig grønnsak. De er preget av høy aktivitet og en sunn livsstil. De spiser imidlertid få grove grønnsaker og gruppen domineres av kvinner med høyere utdanning og de er mellom 30-50 år. Denne gruppen bruker heller ikke særlig mye tid på kjøkkenet.
4. De umotiverte spiser færrest grønnsaker fordi de ikke liker dem. De bruker maks 15-30 minutter på tilberedning av middag og ofte benyttes ferdigretter. De fleste av dem er unge menn.

I den siste gruppen var helt klart unge menn overrepresentert og forsker og doktorgradsstudent Tove Kjær Beck påpeker at de unge i dag ikke er bundet av tradisjoner slik som før og 25% tror selv at de spiser nok grønnsaker og at de ikke lever usunt. Denne gruppen er det vanskelig å kommunisere med i følge Beck. Dette har ikke oppstått tilfeldig og her har foreldrene hatt stor innflytelse.

Gode og sunne grønnsaker er enkle å tilberede!

Her noen tips til grønnsaker som er enkle og raske å tilberede. Porsjonene passer til 2 personer dersom du virkelig vil satse på å fylle opp tallerkenen din med grønnsaker. Tilsett gjerne litt ris, pasta, quinoa eller potet, men la grønnsakene regjere på tallerkenen.

Brokkoli regnes som en av våre sunneste grønnsaker og 1 stykk brokkoli kan enkelt tilberedes med litt vann i en kjele slik at den i større grad blir dampet framfor at den kokes i vann. Det skal bare 1-2 sentmeter med vann til i kjelen, sett på lokket og la det stå i 3-4 minutter. Da får du brokkoli med litt tyggemotstand. Ha over litt salt og gjerne litt urtekrydder. En spenstig, men dampet brokkoli trenger ikke engang tilsatt olje eller smør - den smaker nydelig slik det er beskrevet her. Brokkoli passer til alle typer kjøtt og fisk.

Bland en medium stor søtpotet skjært opp i terninger, 1 grovhakket stor løk, ½ purre og 1 rød paprika i store skiver i folie. Tilsett salt og pepper og bak det i en forhåndoppvarmet stekeovn på varmluft i cirka 15-20 minutter på 200 grader. Denne grønnsaksengen passer til både lyst kjøtt og fisk.

Fres en løk og en squash i terninger i skiver i pannen med 1 ss raps- eller oliveolje og tilsett deretter løvtynne skiver av 1 gulrot. La det stå på middelsvarme i 2-3 minutter. Krydre med salt, pepper og spisskummen. Passer utmerket til kylling, kalkun og fisk.

Prøv deg fram med grønnsaker og merk at de etter hvert oppleves som uunværlige i et skikkelig sammensatt måltid. Det smaker godt og gir tonnevis av næring og gode helseeffekter.

Kilde:
Hytting E. S.(2014) Spiser du nok grove grønnsaker? Nettside:
http://forskning.no/2014/10/spiser-du-nok-grove-gronnsaker


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Fyll opp kjøleskapet med fargerike og næringsrike matvarer.
Få med deg disse sunne og næringsrike oppskriftene.

12 matvarer du bør spise mer av

Kosthold19.09.201885

Dette er mat som er fullstappet med gode og sunne næringsstoffer.
Grønnsaker er noe alle burde spise mer av.

12 matvarer du bør spise mer av

Kosthold19.09.201885

Spennende proteinbrød

Kosthold17.07.2019563

Fitnesspai - muskelmat

Kosthold16.07.20191365

Søtpotetpannekake

Kosthold13.07.2019756

Reduser fettprosenten, bygg muskler og forbedre prestasjonene.

Spennende proteinbrød

Kosthold17.07.2019563

Lag et spennende proteinbrød i helgen.

Fitnesspai - muskelmat

Kosthold16.07.20191365

Bygg muskler med fitnesspai. Se oppskriften.

Søtpotetpannekake

Kosthold13.07.2019756

Søtpotet er sunt. Hvorfor ikke lage en søtpotetpannekake?

Slik pusher du andre på trening

Trening12.07.2019515

Dette er metoden å pushe din treningspartner på trening. Se video.