Slik får du mest muskelaktivitet i skulderpress

Trening14.07.2015Are Slettahjell0

Sitte, stå, hantler eller stang? Mulighetene er mange. Her er svaret på hva som er best!

Drar du på et hvilket som helst treningssenter finner du folk utføre skulderpress på mange måter. Man gjør det sittende, stående, med hantler og med stang. Men hvordan er muskelaktiviteten i de ulike variantene?

En studie utført av Saeterbakken og Fimland (2013) tok for seg nettopp dette. 15 unge og trente forsøkspersoner utførte forskjellige pressvarianter med manualer og stang.
Resultatene viste at testpersonene var sterkest i alle stangøvelsene. Derimot jobbet musklene hardest (størst muskelaktivitet) i øvelser med hantler. Sittende skulderpress viste mindre muskelaktivitet kontra stående. Stående skulderpress med hantler viste størst muskelaktivitet. Denne øvelsen er derimot den øvelsen hvor man generelt løfter minst vekt, og som er den med minst styrkepotensiale.

Referanser:
Saeterbakken AH, Fimland MS. Effects of body position and loading modality on muscle activity and strength in shoulder presses. J Strength Cond Res. 2013 Jul 27.


Are Slettahjell 

Are er utdannet personlig trener ved AFPT. Han er engasjert, dyktig og kunnskapsrik. Han er også ansatt i en av Norges største utstyrsleverandører innen trening.

Old school skuldertrening

Trening17.02.2014811

Bygg massive skuldre med old school skuldertrening.

Disse øvelsene bør du styre unna

Trening25.06.20131109

Ønsker du å holde deg skadefri bør du styre unna disse øvelsene.
Dette er de 10 beste øvelsene for å bygge store og runde skuldre.

500 reps skuldre challenge

Trening14.02.201816

Tar du utfordringen?

Old school skuldertrening

Trening17.02.2014811

Disse øvelsene bør du styre unna

Trening25.06.20131109

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!