Tim Enersen løfter tømmer om dagen og vekter på kvelden

Intervju19.06.2015Joachim Pedersen0

Tim Enersen er tømrer og strongman. I morgen er han klar for SCL Strongman.

Tim Enersen er superklar for SCL Strongman 20. juni i Grasmyrhallen på Stathelle i Telemark. Vi tok en kjapp prat med Tim før konkurransen.

Navn: Tim Enersen
Alder: 27
Høyde: 181cm
Vekt: 107kg
Arbeid: Tømrer
Sponsor: Proteinfabrikken, Sparta treningsenter, Sørby utleie og Glava.
Klubb: Sørumsand, har det meste av utstyr selv.
Meritter: Østfold sterkeste mann. 2stk 2.plasser på Norges og Europas sterkeste mann u90kg i 2013 og 2014. 3.plass Norges sterkeste u90kg 2012. 5.plass Verdens sterkese u90kg 2014. Norgesmester Apollons axle i 2015.

Hvem er du? Fortell litt om deg selv
En rolig kar som bor i Spydeberg. Jobber som tømrer til daglig.

Hvor lenge har du trent strongman?
Startet så vidt litt i 2012. Jeg var å tittet på Norges sterkeste u90 og u105 i Kristiansand høsten 2011. Da ble jeg fristet til å prøve. Så jeg meldte meg på NM og kom på 3.plass av 26 stk.

Hva er det beste med strongman?
At øvelsene er så variert. Det er veldig sosialt, alle støtter og hjelper hverandre.

Hvilken øvelse er din favoritt?
Apollons Axle og Markløft.

Hva er målsetningen din i forhold til strongman?
Jeg har jo hatt forskjellige mål hele tiden. Akkurat nå så er det å gjøre det så bra som mulig på Norges Sterkeste Mann i åpen klasse som er i Vinstra 4. og 5. September. Kanskje Verdens sterkeste mann 2015? Det arrangeres i Norge 28. og 29. November i Spydeberg av Svend Karlsen og meg.

Hva løfter du i de tre store?
Markløft 345kg
Knebøy 280kg
Benkpress 205kg

Og ditt beste løft i strongmanøvelse?
Har egentlig ganske mange, men 155kg i Apollons axle på 90kg kroppsvekt er jo bra.

Hvor mye sterkere har du blitt fra 2014?
Jeg har blitt veldig mye sterkere i alle øvelser. Jeg røyk lår muskelen i desembe og har ikke blitt bra ennå. Knebøyen har derfor stått litt stille, men er kraftig på vei opp nå.

Går det i enorme mengder mat hver dag?
Akkurat nå, så spiser jeg så mye jeg klarer å få i meg. Det er noe jeg sliter med, derfor drikker jeg shake til frokost med havregryn.

Hvor mange kalorier er dette?
Det er så veldig forskjellig. Alt i fra 4000-7000. men vil tippe rundt 4500-5000 i snitt.

Hvilke kosttilskudd vil du anbefale til andre og hvorfor?
Jeg bruker proteinpulver, gainer, vitargo, kreatin, omega 3, aminosyrer, vitaminer og mineraler fra Proteinfabrikken. 

Hvordan trener du?
Det er så veldig forskjellig. Fra 3-maks 5 ganger i uka. Når jeg trener så blir det økter på 2-2,5 timer. Kjører som regel hver kroppsdel en gang i uka, men markløft kan jeg hoppe over en uke, siden ryggen trenger mye hvile. Jeg bruker ryggen en del på jobb også.

Hvor trener du?
Nå trener jeg baseøvelser på Avancia i Askim, men bytter til min sponsor Sparta i Ski når det åpner. Det blir Norges største treningsenter, med blant annet 15 knebøy stativ. Strongman trener jeg i Sørumsand.

Hvordan er miljøet der? 
På Avancia er det ikke noe miljø for strongman. Men i Sørumsand er det kjempe bra miljø.

 


Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

Tim Enersen fikk 1. plass under Etrurian Strongmancup Italia forrige helg.

Klar for Verdens Sterkeste Mann

Intervju02.05.2014168

Tim Enersen skal snart i ilden.

Europas Sterkeste Mann -90 kg

Strongman23.11.2013128

Tim Enersen og Andreas Valand deltok.

Strongmanøkt med Reymond og Tim

Intervju03.09.2013258

Gutta skal delta i NSM -90 kg til lørdag.

Klar for Verdens Sterkeste Mann

Intervju02.05.2014168

Europas Sterkeste Mann -90 kg

Strongman23.11.2013128

Speltlomper er i vinden som bare det.
For deg som er over 40 år bør du gjøre dette for å få fremgang.

Energiboost med morgentrening

Trening14.11.2019371

11 tips for deg som vil få treningen unnagjort på morgenen.
Ønsker du deg drømmeskuldrene? Dette er øvelsene som gir deg akkurat det.

Strak markløft

Trening12.11.2019140

Prøv denne for å isolere bakside lår og rumpe.