BOSU knebøy for styrke, balanse og stabilitet

Trening10.08.2015Rita Immerstein0

Tren styrke, balanse og stabilitet i en og samme øvelse - BOSU knebøy.

BOSU knebøy er en øvelse hvor du trener alt i ett, både styrke, balanse og stabilitet i en og samme øvelse. 

Muskulatur:
Hofte - ekstensorer
Lår/kne - ekstensorer
Ankel - Stabilisatorer

Beskrivelse:
Stå med parallelle føtter med litt avstand på toppen av BOSU-en. Bøy i knær og hofter og sving armene fram foran kroppen. Pass på å holde ryggen rett og at nakken er i en naturlig forlengelse av ryggen. Se på skrå ned og framover. Pass også på å ha kne over tå. Før armene tilbake samtidig som du strekker deg tilbake til utgangsstillingen.

Progresjon og variasjonsmuligheter:
Dersom balansen ikke holder kan man holde i en slynge for å få litt stabiliseringshjelp. Når teknikken sitter ordentlig kan det legges til motstand i form av manualer som holdes lik en frontknebøy.

Sett og repetisjoner:
3 x max med optimal teknikk! 

BOSU: Knebøy - ExorLive


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Brakk beinet 3 steder

Diverse30.05.201914

Under et løft med knebøy brakk denne karen beinet sitt 3 steder. OBS: ikke for sarte sjeler!
Lunge og split squats har massevis av fordeler for alle typer idrettsutøvere!
Albueposisjonen kan være forskjellen på en god og dårlig knebøy.
Stram opp rumpa di hjemme i stua med disse 7 øvelsene.

Brakk beinet 3 steder

Diverse30.05.201914

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!