Fra nakkeprolaps, hoftebytte og isjias til konkurranseform

Intervju12.08.2015Rita Immerstein0

Med nye titanhofter skal Steinar Nilsen stille i Mens Physique.

Steinar Nilsen fikk muligheten til å stille i to konkurranser i 1997 og 2000 før skadene satte en stopper for videre satsing.

Han har hele tiden holdt motet oppe og trent hardt så fort han har fått muligheten til det. Han har tenkt løsninger på tross av motgang og nå har han satt seg enda et nytt mål - han stiller nå i masterklassen Mens Physique høsten 2015!

Fakta om Steinar
Steinar Nilsen er 47 år gammel og bor i Sandnes. Han er 179 centimeter høy og veier 94 kilo offseason. Han trener på Team City 24/7 i Sandnes og til daglig arbeider han ConocoPhilips som prosjekt ingeniør. Steinar konkurrerte siste gang i 2000 i kroppsbygging og det var i Sørlandsmesterskapet hvor han fikk en 1. plass. Steinar har også en 2. plass fra Sørlandsmesterskapet da han stilte i 1997. Han har hatt flere opphold fra trening grunnet skader og har nå satt seg et nytt mål og skal stille i konkurranse.

 
Fra konkurranse i 1997 og 2000.

Nakkeprolaps

Steinar forteller at han er en viljesterk, målbevisst og systematisk person. Men han har hatt motgang i flere år som har oppstått i bolker hvor det hele startet med en nakkeprolaps i våren 2002.

- Da jeg fikk nakkeprolaps var jeg uten trening noen måneder og ble litt redusert etter det med mindre nerveplager. Jeg startet treningen igjen og fikk en større nakkeprolaps høsten 2002. Den slo meg helt ut og jeg fikk så store problemer at all styrketrening ble lagt på hylla. Fikk påvist større nerveskader i høyre skulder, og mindre skader i høyre arm og lats. Etter cirka 1 år uten trening så var vekta ikke noe kjekk og noe måtte gjøres. Jeg veide 104 kg og var blitt småfeit. Prøvde meg da på spinning og ble helt hekta. 1 år senere var jeg 20 kg lettere og sykkelfrelst. Ble spinning instruktør og syklet en rekke turritt, smiler Steinar.

Hoftene ble utslitt

Våren 2012 begynte han og få problemer med venstre hofte og fikk da konkludert at han hadde beinlengde forskjell og fikk justert sykkel og bygget opp sykkel sko.

- Jeg fortsatte litt med sykling men sent i 2012 var smertene så store at jeg måtte kaste inn håndkleet. Hele 2013 gikk med til å finne ut hva som var galt med hoften og sommeren 2013 begynte også den andre hoften å gi meg problemer. Fikk da høsten 2013 konstatert at begge hofter var utslitt og måtte byttes. Et sjokk, men noe måtte gjøres. Jeg fikk beskjed om at det var ventetid på 5 måneder til operasjon. Da tenkte jeg at det var på tide å teste kroppen på vektene igjen etter mange års fravær. Kroppen min må ha en form for trening. Merket i oppstarten på styrketreningen at jeg enda var preget av nerveskader men at det var leget seg ca 80 %. Trente da stort sett bare øvelser der en trente en side av kroppen om gangen og lot den svake siden styre antall reps og belastning. Gikk også på krykker siste halvdel av 2013 men var på gymmet 4-5 dager i uken for det, forteller en viljesterk Steinar.

Ryggen svikter

I januar 2014 byttet Steinar begge hoftene i en og samme operasjon og startet umiddelbart opptrening. Bare 3 uker senere fikk han isjias plager på venstre side som han fremdeles sliter litt med.

- Etter nærmere sjekk av ryggen ble det funnet skader i nedre del som hadde ulmet i lengre tid og med nye hofter fikk ryggen mer belastning og da kom prolapsen. Isjiasen roet seg ned på venstre side og opptrening fortsatte. I juni 2014 fikk jeg isjias på høyre side og det var så smertefullt at krykkene måtte frem igjen. Denne prolapsen måtte opereres og 3. september 2014 ble jeg lagt inn og behandlet. Ny opptrening måtte til etter det og opptrening fortsatt frem til i dag. Jeg plages enda med litt ubehag men får jevnlig behandling og trener fornuftig, legger han til.

 
Opptreningsfasen.

Skal stille i Mens Physique

Steinar trenger et mål med treningen og han mener at MP er den eneste klassen han kan makte å stille i. Bodybuilding krever mere i forhold til bein og der er hoftene en begrensning. AF krever styrkemomenter som han ikke mestrer grunnet sine nerveskader.

- Nå skal jeg stille i ny Veteranklasse som er +40 år, og da vil jeg ikke møte de på mellom 18 og 25 år. En preges jo av alder og det ville vises hvis en hadde stått ved siden av en på 20 år. Men jeg tror det kan bli mange bra i veteran klassen i MP som viser god muskelkvalitet, legger Steinar til og smiler.

Steinars motivasjonsfaktorer

Steinar har hatt noen oppturer og nedturer rent helsemessig, men han mobiliserer stadig ny motivasjon.

- Jeg har 2 barn og min datter har en alvorlig diagnose som heter Rett Syndrom. Hun er nå 9 år men har utvikling som en 9 måneder gammel baby i ferdigheter. Har ikke språk og må ha hjelp til alt. Bytte bleie på et barn på 33 kg krever sitt i forhold til løft. Ellers blir det mye løft ellers også. Da har trening vært mitt fristed og min mentale hygiene til å bygge overskudd. Det at treningen ble styrketrening ligger i kortene i forhold til å håndtere min datter for hun trenger en far med styrke for fremtiden. Jeg har jo også et forbilde og det er Arnold Schwarzenegger. Jeg har lest boken hans og hans stå på vilje for å lykkes var inspirerende lesestoff. Mitt råd til andre må være å finne noe som skaper en indre motivasjon og som også har en realisme for det handler om å skynde seg langsomt med delmål underveis. Selv har jeg lagt de fleste planer på egenhånd, men jeg har spurt om råd underveis. Dessuten har det vært viktig at min kone forstår mine trenings behov og mine mål.


Steinar med sin datter.

Må vel legge til at å få Aupair i hjemmet åpnet noen dører i forhold til mere fritid og egentid. Med travel jobb i oljebransjen, 2 barn der et er handikappet og med treningen som kommer i tillegg, så bli det ikke så mye avslapning, men jeg har et håp og et mål om å sove 1 time mer per natt fra høsten av. En sjelden gang så blir det også tid til avslapning med en film kveld og noe vennebesøk, forteller Steinar.

Tilpasser trening og hvile etter behov

I dag trener Steinar kroppen gjennom 5 dager og så rett på nye 5 dager. Han tar en fridag når han føler for det og har ikke noe låst trenings prinsipp, men varierer en del på øvelser og antall sett.

- Fra høsten av vil jeg gå inn på et mer konkret program og kjøre 4 splitt - det vil si kjøre gjennom kroppen på 4 dager. Føler det er viktig og variere en del på øvelser for å angripe musklene fra alle mulige vinkler. For eksempel en god rygg økt kan være 5 øvelser med 4 sett på hver øvelse og antall reps ligger mellom 6-12. Treningen vil også det neste halve året bli lagt opp i forhold til min symmetri og hva som må forbedres. For eksempel om en trener både bakside og fremside bein sammen og bakside henger etter bør en enten trene bakside på en annen dag eller starte bein trening med bakside, sier Steinar.

I første epoke av min treningshistorie var det bein treningen som var ukas høydepunkt og benpress var favoritt. Nå som hoftene er byttet ut så er beintreningen kraftig redusert da en må være forsiktig. Men beina er ikke så verst for det. Er glad i å trene rygg nå og sittende en arms roing i maskin er en av favorittene. Jeg trener kardio med sykkel og ellipsemaskin siden hoftene tåler det. Dessuten synes jeg at morgenkardio (45 min) før frokost funker meget bra. Da drikker jeg masse vann før jeg begynner og jeg regner med at jeg må opp på 2 kardioøkter om dagen 2 måneder før konkurranse, legger han motivert til.

Teller ikke kalorier

Kostholdet er helt essensielt for å oppnå resultater i følge Steinar. Han føler at kroppen har en mye bedre respons på treningen når han spiser riktig.

- Akkurat nå teller jeg ikke kalorier men etter mange år med trening vet jeg sånn ca hva jeg skal ligge på.Nå er det ca 3000 kcal pr dag. En vanlig dag nå er basert på 5 måltider. Frukost er havregrøt med blåbær og lett yoghurt. I tillegg kommer en protein shake og Udo's Choice og tilslutt vitaminer og mineraler. Lunsj på jobb varierer men jeg tar alltid noe som gir nok proteiner. Mellommåltid på jobb er proteinshake og 1 frukt. Så er det hjem til middag som kan være noe med kylling eller fisk. Etter trening så blir det en del protein pannekaker. Mange på gymmen går og tygger riskaker, og det er nok fornuftig rett etter trening grunnet høy GI, men mange vet ikke hvorfor det gjør det en gang. De følger bare de andre. Riskaker smaker isopor så jeg må være i stor nød hvis det skal gå ned i min kropp, ler Steinar.

Ellers er den en del matvarer jeg ikke kan greie meg uten og uten kylling hadde jeg nok slitt en del tror jeg. Spiser så mye kylling til tider at jeg er redd det skal vokse fjær på meg, forteller Steinar og ler litt igjen. Jeg kunne heller ikke greid meg uten laks, brun ris og udo's choice olje. Diett prinsippet mitt er 40%(Karbohydrat) -40%(Protein) -20%(Fett) og det fordeles på 5 måltider der halvparten av kaloriene på hele dagen skal spises og fordeles på frokost- og etter trening måltidet. Den andre halvparten fordeles da på de 3 resterende måltidene . Jeg har ellers testet ut carb cycling og har en oppskrift som nok er 25 år gammel. Den går over 4 dager der 2 av dagene er protein dager. Andre protein dag skal en etter prinsippet havne i ketose dvs at kroppen bruker fett som energi. Har testet ut dette ved å tisse på Ketostix (kjøpes på Apotek) der en da faktisk ser svart på hvitt om dietten funger, forteller Steinar.

Har målet i sikte!

Målet til Steinar er nå å stille høsten 2015 i Veteran klasse i MP. I skrivende stund så prøver han å tenke ut en løsning med en brokk operasjon i buken som bør gjøres før høsten, så han håper ikke den setter ham så mye tilbake at våren ryker. Hvis det skjer så utsetter han til høsten 2016. Han kommer ikke til å gi op målet sitt og understreker det med å avslutte med følgende kommentar:

"For en ting er sikkert og det er at på scenen skal jeg om det så skal være i klassen for rullestolbrukere."

Vi takker for intervjuet og ønsker Steinar lykke til med trening og konkurranseforberedelser!

 


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Oslo Grand Prix 2018

Fitness07.04.2018313

Oslo Grand Prix er tidenes muskelshow. Se video, bilder og resultater.
Joachim Olsen Halvorsen bestemte seg for å konkurrere for 4-5 år siden. Nå er drømmen blitt virkelighet!

Fitnessparet er klare for show

Intervju21.03.2018246

Hun ville stille for flere år siden og mannen har slengt seg på.
Joakim Bekkeli tok overall i Sandefjord Open. Nå står NM for tur!

Oslo Grand Prix 2018

Fitness07.04.2018313

Fitnessparet er klare for show

Intervju21.03.2018246

Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!

5 proteinrike smoothies

Kosthold27.06.2021431

La deg friste av proteinrik dessert-smoothie og sjokolademilkshake.

5 mettende mellommåltider

Kosthold28.04.2021192

Sunn og kjapp mat på farten.

Kardio eller styrketrening først?

Trening27.04.2021353

Hva bør du trene først for optimal effekt?