- Skuldre har alltid vært det jeg liker best å trene

Intervju08.09.2015Joachim Marhaug0

Aina Cesilie Wien skal for første gang delta i Bikinifitness.

Aina Cesilie har vært på med på mange konkurranser, men backstage som frisør og makeup artist. Nå skal drømmen om å selv stå på scenen snart bli virkelighet. På Norway Open den 19. september skal hun være midtpunktet!

Quick facts:
Navn: Aina Cesilie Wien
Bosted: Oslo
Alder: 35 1/2 år
Høyde: 161 cm
Vekt: Vet ikke - har ikke vekt.
Arbeid: Resepsjonist
Sivilstatus: Samboer
Sponsor: Bodyshapes
Klubb: 24Fitness
Meritter: Debutant

Bygdejenta som ble byjente

Aina er opprinnelig bygdejente fra Gran på Hadeland. Hun har nå bodd i Oslo i ca 15 år.

- Jeg er opprinnelig utdannet frisør og make-up artist, men det er for tiden en hobby som har gitt meg muligheten til å hjelpe til med styling av fitnessutøvere i noen år. Så har blitt godt vant med kaoset backstage. Gleder meg til å endelig kunne oppleve det hele fra en utøvers ståsted, sier Aina.

Drømmen om å stille

Aina har lenge trente vekter i 5 år og lenge drømt å stille i fitness, men det var først i vinter at hun virkelig bestemte seg for å satse.

- Jeg kan ikke nekte for at målet er pallplass. Helst å vinne selvfølgelig. Men for meg er det en seier i seg selv å gjennomføre en konkurranse oppkjøring med streng diett og hard trening, siden jeg har Fibromyalgi. Men jeg ville bevise for meg selv og andre at man ikke må gi opp drømmene sine selv om man sliter med sykdom, man må bare finne nye veier og nå dem på, smiler Aina.

Det som Aina synes er mest spennende med dette er at man får utfordret seg selv veldig på det mentale og fysiske plan på en gang.

- Man finner ut hvor sterk man faktisk kan være. Ikke minst møter jeg så mange utrolig flotte mennesker og får opplever så mye nytt og gøy som jeg ellers aldri hadde fått muligheten til, forteller hun.

- Jeg har tidligere vært aktiv med fotball og turn. Men det er såpass mange år siden at jeg ikke vet om det teller lenger, ler Aina.

 

Kylling, mager kjøtt og fisk

Det er ikke til å legge skjul på at fitnessutøvere spiser magert og gjerne holder seg til noen faste råvarer.

- Her går det i kylling, magert kjøtt og fisk som proteinkilde, en del ris/poteter og masse ulike grønnsaker. Altså generell ren mat sånn at kroppen får den energien og de vitaminene den trenger for og både bygge muskler og forbrenne på rett måte. Spiser ca hver 3. time så jeg holder energien mest mulig jevn hele dagen igjennom, forklarer Aina.

- Jeg aner ikke hvor mange kcal dette er og jeg synes det er greit og ikke vite. Det er Edmund Johansen som styrer dette og jeg stoler på han som coach og spiser som han sier, fortsetter hun.

Når det kommer til kosttilskudd er det et godt utvalg på markedet i dag. Aina bruker noe, men prøver å få i seg det aller nødvendigste gjennom kostholdet.

- Jeg bruker for det meste proteinpulver etter trening, slik at jeg raskt får i meg byggesteiner til musklene. Ellers prøver jeg å få i meg det jeg trenger via et variert kosthold. Men en scoop PWO før trening og litt BCAA på morgenkardioen en gang i blant kan være greit på de tyngste dagene, så man kommer seg greit igjennom treningen, smiler hun.

På diett siden april

Aina har vært på diett siden april. Hun ønsket å starte tidlig da hun mener at diett ikke skal være et rent slankeprosjekt, men en prosess hvor man både bygger muskler og forbrenner fett i et sunt tempo.

- Den beste diettmaten min? Det er ALT! Jeg er et matvrak uten like, ler Aina og fortsetter: - Eter dietten gleder jeg meg selvfølgelig til å kunne sette tennene i en sjokolade igjen. Spesielt sjokolade hvaler med marsipan inni fra Hval sjokoladefabikk. Men mest av alt å kunne spise MER av den maten jeg allerede spiser. Ubegrensa med havregrøt til frokost står også høyt på ønskelisten, smiler Aina med et stort glis.

Muskelparet lever og bor sammen

Det å kunne kombinere fitness med dagliglivet og familielivet kan by på utfordringer for noen, men for Aina er det null problem. Hun bor nemlig med sin egen coach og da går fitnesslivet på skinner.

- Det har gått veldig bra. Jeg jobber på et treningssenter og det har gjort det praktisk med trening før og etter jobb. Jeg er samboer med coachen min, så han forstår veldig godt at jeg må planlegge alt, spise til rett tid og prioritere vekk litt ting i en periode. Mange av mine venner driver med samme sport, og da har vi kunnet nyte diett matpakkene våre sammen, forklarer Aina.

Aina har ikke noen konkrete forbilder, men hun henter inspirasjon og motivasjon fra ting hun opplever og ser på i sosiale medier.

- Jeg henter inspirasjon der jeg kan - alt fra flotte fitnessjenter på instagram, til folkene jeg møter i hverdagen og på gymmet, sier hun.

Trening med fibromyalgi

Aina har fibromyalgi, noe som gjør at hun ut opplever vandrende smerter fra tid til annen.

- Siden jeg har slitt med mye smerter i kroppen, har jeg måttet tilpasse hver treningsøkt etter formen. Men for det meste har jeg delt opp i to muskelgrupper per trening, og tar de tyngste øktene på de dagene jeg har følt meg i god form, sier Aina.

Hva med kardio?
- Så mye som mulig uten at det går ut over styrketreningen. Jeg prøver å holde meg generelt aktiv utenom treningen hvor jeg blant annet sykler/går til jobb og trening. Jeg velger også de lengste trappene når jeg skal steder osv., forklarer Aina.

Skuldre har alltid vært det hun liker best å trene. Hvorfor forklarer hun med at en god skulder pump er lett å se og gir litt selvtillitsboost.

- Jeg får også mye skryt for skuldre og mage, så må vel si meg ganske forhøyd med dem, smiler hun.

Tenker posering 24/7

Aina tenker bevisst på posering ganske ofte. For få en perfekt sceneopptreden skal poseringene gjøres bra for å få frem fysikken og smilet bør sitte løst.

- Jeg øver på posering så ofte som mulig. Øver hjemme i stua når jeg har tid. Inni hodet mitt går jeg igjennom poseringer nesten hele tiden, ler Aina før hun fortsetter: - Det blir selvfølgelig mer og mer av det jo nærmere konkurranse man kommer.

Prøvet og feilet

Aina har tidligere slitt mye med helsa, uten at noen fant ut av hva det var.

- Jeg har fått svært lite hjelp til å bli bedre, da kunnskapen rundt sykdommen (Fibromyalgi) er liten og fordommene mange. Derfor har jeg selv måttet jobbet hardt med å prøve ut ulike kosthold da jeg har hatt en fornemmelse av at maten har gjort meg syk. Diett mat, eller ren mat, og trening har gjort meg så og si frisk. Derfor er min aller største motivasjon nettopp det å holde meg sykdomsfri, sier Aina.

Hvor trener du?
- Jeg trener på 24Fitness og Athletica.

Hvordan er miljøet der?
- Det er to svært ulike steder, men jeg liker det sånn. På 24Fitness brenner vi alle for samme sporten, der får man hele tiden hjelp til å lære noe nytt og pusher hverandre igjennom diett periodene. Samholdet her er viktig. Dessuten kan man trene hele døgnet her, noe som er svært praktisk i en travel hverdag. Ahletica er min flotte arbeidsplass. Det å kunne trene her før og etter jobb har vært redningen min utallige ganger.

Noen du vil takke til slutt?
- Min coach og samboer, Edmund Johansen, som har en urokkelig tro på meg, 24Fitness som lar meg stille for dem, og alle som kommer med oppmuntrende ord. Hadde ikke klart det uten dere, avslutter Aina.

Vi ønsker Aina lykke til på Norway Open 19. september!


Nå står sporten foran et ytterligere fall på grunn av eksklusive eneretts avtaler og medier som blir stengt ute.
Michelle Dale Claussen har tatt to 2. plasser i år. Se supertøff treningsvideo av henne!

Oslo Grand Prix 2018

Fitness07.04.2018313

Oslo Grand Prix er tidenes muskelshow. Se video, bilder og resultater.

Norges sprekeste sykepleier

Intervju06.04.201884

Denne spreke sykepleieren tok førsteplass i Bikinifitness. Cecilie Holm er i toppform!

Oslo Grand Prix 2018

Fitness07.04.2018313

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!