Oppsteg på benk - step ups

Trening23.05.2018Rita Immerstein0

Tren beina dine med oppsteg på benk - step ups.

Ettbeinsøvelser er funksjonelle og kan knyttes til reelle bevegelser både innenfor idrett og dagliglivet. De utfordrer kravet til balanse, bevegelighet og stabilisering! Øvelsen er skånsom for rygg og knær

Involvert muskulatur:
Knestrekkerne, hamstrings, hoftestrekkerne, quadratis lumborum, bukmuskelene og ryggstrekkerne

Beskrivelse:
Stå med vektstangen på skuldrene med benken tett foran deg. Sett det ene benet opp på benken, legg all vekten over dette og løft deg så opp på benken. Stram lår og sete slik at du strekker ut det benet du står på. Løft motsatt ben eksplosivt opp i bøy og senk deg rolig ned igjen til utgangsposisjon. Gjenta vekselvis med annet hvert ben. Fokuser på å opprettholde naturlig rett rygg og på å holde knærne stabilt over tærne. Hold bekkenet i horisontalplanet gjennom hele øvelsen.

Progresjon- og variasjonsmuligheter:
Utfør øvelsen med annet hvert bein eller gjør deg ferdig med et bein av gangen i hvert sett. Øvelsen kan utføres med jevnt tempo eller med eksplosivitet i selve løftefasen og roligere tilbake til startstillingen. Som nybegynner kan det være nok å løfte kun med kroppsvekt i startfasen (avhenger også av benkens høyde).

Sett og repetisjoner:
3x12

 


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Hvem har vel ikke godt av litt ekstra muskelmasse på beina?

Sjekk syklisten sine enorme lår

Trening15.09.201848

Robert Förstemann har like stor lår som en kroppsbygger.

5 fordeler med stående leggpress

Trening14.05.201860

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!

Brutal tung beinøkt

Trening10.04.2018108

Dette er skikkelig beintrening. Se program.

Sjekk syklisten sine enorme lår

Trening15.09.201848

5 fordeler med stående leggpress

Trening14.05.201860

Nils Harald Moe på 71 år har stilt flere ganger i fitness.

TOPP-3 for STØRRE triceps

Trening13.11.201899

Vil du ha større armer? Da bør du fokusere på tricepsen. Se hvorfor!
Disse 5 matvarene er med å øke energien din.
Denne kvinnelige styrkeløfteren er kledd ut som en bestemor og løfter mer enn gutta på gymmet!
Hva tror du The Game of Thrones-stjernen løfter sammenlagt? Over 1000 kg?