Trine har gått ned 50 kilo

Intervju18.11.2015Rita Immerstein0

Trine Kristiansen gikk ned fra 108 kg til 58 kg. Les hennes historie!

Suget etter det som er usunt forsvinner aldri helt for Trine Kristiansen, men hun har allikevel funnet en livsstil som gjør at hun innimellom kan kose seg litt ekstra. Det har vært en lang prosess for Trine, men da hun endelig kunne gå fra XL til XS i klesstørrelse fikk hun en følelse hun aldri kommer til å glemme!

Trine Kristiansen er 25 år gammel, 158 centimeter høy, og veier i dag cirka 58 kg. Hun er student og har en deltids jobb. Hun er i et forhold og er født og oppvokst i Halden. Hun har en instagramprofil og du finner henne på instatrine90!

På jakt etter motivasjonen

Trine kan ikke huske på noe spesiell vendepunkt, men i 2008 var hun på sitt største. Det var et mareritt for henne å leve med så mange kilo for mye; folk glanet og små- pratet seg imellom, barn visket, peket og lo.

- En person med noen kilo for mye er veldig klar over det selv, så tanken på å slanke meg slo meg ofte, men motivasjonen var ikke helt der. Jeg prøvde så smått i etter 2008 å gjøre om på kostholde mitt og helt frem til jeg begynte for fullt med trening i begynnelsen av 2011, da jeg også fikk min første hund som jeg gikk mye tur med, forteller Trine.

Forsøkte å spise bort følelsene

Tanken på hva mat gjorde med kroppen og helsa falt henne aldri inn, mat var bare noe man spiste og koset seg med for Trine sin del.

- Jeg blandet følelser mye med mat om jeg var lei meg, om jeg var glad, feiret noe, koset meg med venner, eller kjedet meg. Men trøste spiste gjorde jeg aller mest. Jeg ble mye mobbet som ung og hadde veldig få venner gjennom mange år, så jeg var inne i en ond sirkel, og maten tok overhånd uten at jeg merket det. Jeg var allerede stor og brukte mye store klær så jeg merket ikke kiloene som la seg på meg. Jeg har vært ganske tjukk så langt tilbake jeg kan huske. Dessuten var jeg en følsom jente som ung så jeg tok meg nær av alt som ble sagt til meg og jeg endte alltid opp med å prøve og spise bort følelsene. Dette var selvsagt aldri noe som funket, så jeg spiste bare mer, forteller Trine åpent og ærlig.

Har funnet en balanse i kostholdet

Det vanskeligste for Trine var å gi slipp på har vært bakeverk, godis og det å være i følge henne selv en stor lat slæsk.

- Jeg gikk fra å være en sofagris som elsket mat til å spise nesten bare knekkebrød og gå lange bratte bakker flere ganger om dagen. Suget etter det usunne forsvinner aldri, men sunt kosthold ble til slutt en livsstil for meg, og over en lang periode når jeg gikk ned på mitt meste så spiste jeg strengt tatt lite ved siden av knekkebrødene jeg inntok. Men jeg har nå lært meg å leve med en sunn livsstil og lært meg at jeg kan kose meg med noe godt i helgene og til spesielle anledninger som bursdager, konfirmasjoner, bryllup og liknende. Og det er så mye du kan lage som er sunt og super godt, man må bare lære seg og planlegge måltidene litt mer, utbryter Trine med et bredt smil. Jeg prøver ofte finne nye oppskrifter på blogger og nette etter sunnere alternativer som kan testes for å holde kostholde sunt og balansert.

 

Store og gode øyeblikk underveis

Gjennom sin endringsprosess har Trine opplevd både store og små øyeblikk som har betydd mye for henne.

- En opplevelse som har satt seg hos meg skjedde for et par år siden på et treningssenter i Halden. Jeg var ferdig med økten min og var på vei i garderoben, da jeg oppdaget noen stirret veldig på meg mens jeg kom opp trappa. Jeg snudde meg for å se hvem som glanet sånn da jeg kjente han igjen, det var en av de som mobbet meg veldig på skolen ang vekta mi. Jeg så at han kikket fryktelig, haka var nesten nede på gulvet, ler Trine og fortsetter: Jeg snudde ryggen til og gikk inn i garderoben med en så god følelse, jeg hadde klart å slanke meg, men han er nok like slem og overfladisk den dag idag. Den dagen jeg kunne begynne å bruke str XS glemmer jeg aldri, DET er nesten den beste følelsen jeg har hatt underveis. Det å gå fra å bruke str 44- 46 til XS, gud for en stor forandring, og jeg hadde klart det helt selv, smiler hun stolt. Og første selfien jeg tok med en biceps muskel som syntes var også en stor dag for meg, jeg skjønte at jeg nådde mine mål sakte men sikkert.

Glad for at hun slapp slankeoperasjon

Trine synes det har vært en stor fordel å slippe en slankeoperasjon fordi hun underveis fikk skapt seg gode vaner med trening og kosthold som kan vare livet ut.

- Jeg oppnår bedre helse samtidig som jeg slipper de komplikasjoner som kan oppstå ved en operasjon. Vi er alle mennesker veldig forskjellige og alle må finne en måte som funker for seg og sin hverdag. Jeg vil kalle meg selv heldig fordi jeg ble virkelig glad i trening. Det er mange som begynner, men som gir seg fort, for trening er ikke for alle. For meg funket hard trening og endring av kostholdet og jeg er like glad i trening den dag idag. Jeg må trene hver uke for å ha det bra med meg selv og føle meg bra, legger hun til. Det skaper en enorm mestringsfølelse å oppnå resultater på egenhånd, det ga meg masse motivasjon og inspirasjon på veien. Det å gå ned 50 kilo på egen hånd gjorde meg så mye sterkere enn jeg noen gang har vært; jeg fikk ben i nesa og stod opp for meg selv, forteller Trine stolt. Jeg vet jeg klarer det jeg setter meg inn for å klare, selv med en medfødt skade i mine håndledd som har gjort styrketreningen litt mere utfordrende, men jeg tilrettelegger all trening jeg gjør, og det funker for meg, smiler hun.

Viktig å styrke eget selvbilde

Trine mener at alle mennesker er forskjellige og har forskjellige mål for seg selv, sin kropp og helse.

- For meg handler det om å trives i egen kropp og trene for å nå mine mål. Uansett hvilken kropp du har, om den er liten, stor, lav, høy, smal, bred, så er det viktig å kunne trives med seg selv i egen kropp. Vi har ulike mål og forventninger når det kommer til trening, og vi er altfor flinke til å sammenligne oss med andre. Det tror jeg mange gjør, men jeg mener det "kødder" med vårt eget selvbilde og selvtillit noe som bidrar til at vi tviler unødvendig mye på oss selv. Vi mister fort fokus med alle "forbildene" vi har idag for vi er lett påvirkelige. Når jeg selv begynte å gå ned i vekt så ville jeg bare bli så tynn som mulig, men idag jobber jeg hardt for å få former og stramme opp huden min. Etter store vekttap så vil det bli noe hengehud, så jeg jobber mye for å stramme opp den. Har du et sunt kosthold og trener jevnlig og holder deg aktiv så har du all grunn til å være fornøyd, du gjør så mye godt for deg selv og helsen din.

- Det er dessuten viktig å lese seg opp på kunnskap, finne treningsmåter og kosthold som passer for deg og din hverdag, så du ikke kan komme med unnskyldninger for å la være. Men jeg kan ta en dag trenings fri med god samvittighet, for det er viktig å ikke sette seg for høye mål som man kanskje ikke klarer å gjennomføre. Mitt budskap er at du burde tenke realistisk ut fra din egen hverdag. Lær deg å elske din egen kropp, vær fornøyd og vær stolt av den du er og jobb med å bli trygg på deg selv. Jeg kan noen ganger stelle meg foran speilet i undertøy, bare for å se på meg selv lenge, bli trygg på hva jeg ser, og gi meg selv komplimenter. Vi er alle gode nok som vi er, og skal du være bedre enn noen, så vær bedre enn den du selv var igår, legger Trine til og smiler igjen.

Tilpasser treningen til hverdagen

Ukene til Trine er svært ulike siden hun er student med mye praksis, og hun har i tillegg to deltids jobber.

- Jeg tilrettelegger treningen etter min hverdag og uker, så jeg ikke tar på meg for mye og unngår dermed å føle at jeg ikke strekker til. En god uke for meg innebærer 3- 4 styrke økter og 2-3 cardio økter i skogen med hunden min, Baylis. En uke med mye jobbing så prøver jeg å få inn 2-3 styrke økter (helst 3) og minst to cardio økter i skogen, prøver da også å få med bakke intervaller, forteller Trine.

Ingen spesiell kostholdsplan

Trine har aldri gått på diett eller holdt noen spesiell kostholdsplan, men gjennom årene har hun fått inn mye kunnskap om kosthold, så hun spiser et sunt og variert kosthold.

- Å være aktiv og spise sunt har blitt en livsstil for meg gjennom årene og det er alltid noe nytt man kan lære og teste ut selv. Jeg sitter mye og ser på blogger og nett og prøver å finne nye sunne oppskrifter jeg kan prøve ut. Kostholdstilberedningen kan ta litt lenger tid, så det er viktig å planlegge måltidene mer. Jeg prøver å spise en sunn frokost med cottege chesse, frukt eller lignende og egg. Middagene mine består mye av laks med grønnsaker, strimla svinekjøtt og grønnsaker, grove taco lefser pizza eller for eksempel en enkel kalkunburger med salat. Kostholdet mitt består selvfølgelig av mye mer, men dette er noe av det jeg spiser. Jeg har til og med kommet dithen at jeg kan kose meg med litt usunt og godis i helgene og jeg har jobbet hardt for å klare å komme hit, ler Trine fornøyd. Det beste jeg spiser hvis jeg vil kose meg litt ekstra i helgene eller i en bursdag så liker jeg å slå til med reker og vin, eller ost og kjeks. Det å kose seg litt ekstra innimellom er viktig, for å ikke bli for streng mot seg selv for jeg var det over en lang tidsperiode. En kveld med jentene samlet i sofaen med vinglasset i hånden og praten som flyter er en hellig kveld med ekstra kos for meg, legger hun til med et lurt smil.

Sin egen beste motivasjonsfaktor

Hun forteler at hun er sin egen beste motivator, hun er den som motiverer seg selv til å fortsette.

- Når jeg ser meg selv i speilet, og ser mine bitte små 4 magemuskler og ser den flotte dama jeg er og tenker over hvor flink jeg har vært, gir meg inspirasjon til å trene mer. Som nevnt tidligere jeg føler meg selv veldig heldig som ble så glad i trening som jeg er, for jeg ser så mange som begynner, men som slutter igjen. Jeg er inne i det 5 året mitt på treningsstudio og trener like mye, om ikke mer, den dag idag som for 5 år siden. Trening var en hobby for meg når jeg begynte, men idag har det blitt en livsstil. Jeg må trene jevnlig for å føle meg bra, frisk og sunn. Jeg merker godt hvor mye bedre helse og energi jeg har i dag enn for 5år siden og jeg er mye mindre syk og sliten og desto mer opplagt og fokusert. For hvert mål jeg når så gir jeg meg selv så mye inspirasjon og motivasjon at det holder til å fortsette i mange, mange år, legger Trine til.

Et mål av gangen

For fremtiden vil Trine få inn mer kunnskap om trening og kosthold, variere mer og tilrettelegge skikkelig for seg selv. 

 Jeg vil fokusere på noen nye mål, og jobbe mer med meg selv. Jeg vil bli sterkere, bygge mer muskler, bygge på rumpa og stramme opp mer hud. Jeg har med andre ord mange ønsker for fremtiden. Jeg skal sette meg et mål av gangen å jobbe hardt for å nå hver enkelt, for jeg vet jeg kan klare det, bare jeg vil det nok. Jeg har klart den største drømmen jeg hadde som yngre jente og det var å gå ned 50kg i vekt. Nå skal jeg sette meg mål om å stramme opp hud og få mer former og den rumpa jeg jobber så hardt for å få, og jeg skal klare det, legger hun standhaftig til.

Treningsforum takker for intervjuet og ønsker Trine lykke til med sine framtidige mål.

 


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Mange har problemer å gå ned i vekt, men det er mange som også har problemet med å gå opp i vekt.
Nå har hun operert vekk den overflødige huden. Se hvordan hun ser ut nå!

Gikk ned 45 kg på 1 år

Diverse10.10.2018114

Sjekk denne forvanldingen. Se video!

Gikk ned 15 kg på iskrem

Intervju29.08.2018145

Denne karen gikk ned 15 kg på en diett basert på iskrem.

Gikk ned 45 kg på 1 år

Diverse10.10.2018114

Nils Harald Moe på 71 år har stilt flere ganger i fitness.

TOPP-3 for STØRRE triceps

Trening13.11.201899

Vil du ha større armer? Da bør du fokusere på tricepsen. Se hvorfor!
Disse 5 matvarene er med å øke energien din.
Denne kvinnelige styrkeløfteren er kledd ut som en bestemor og løfter mer enn gutta på gymmet!
Hva tror du The Game of Thrones-stjernen løfter sammenlagt? Over 1000 kg?