Peanøttsmør - fettrik og smakfull energikilde

Kosthold30.11.2015Rita Immerstein0

Peanøttsmør er ukens matvare. Se hvorfor vi anbefaler denne og hva du kan bruke det til.

Peanøttsmør er på mange måter et Amerikansk fenomen. Hvem av oss har ikke sett på ulike tv-serier at sandwicher med peanutbutter og jam blir laget ved kjøkkenbenken i en fei. Den har mange bruksområder og smaker fantastisk godt i tillegg til å være en helt utmerket kilde til energi og nytelse. Peanøttsmør er å få kjøpt i flere varianter og det er en smakssak hva du velger å kjøpe. Det økologiske peanøttsmøret er dyrt, men smaker genuint av peanøtter. På Asia-butikker får du svært velsmakende og langt rimeligere varianter av dette pålegget. Et inntak av peanøttsmør kan faktisk knyttes til lavere forekomst av diabetes 2 hos kvinner.

Bruksområder

Peanøttsmør er et favorittpålegg for mange og da gjerne toppet med syltetøy. 1-2 spiseskjeer utgjør raskt 100-200 kcal så du gjør kanskje lurt i å bruke et lett syltetøy. Det er fint å bruke som et mellommåltid fordi det har så høy energitetthet og dermed kan inntas i små mengder. Peanøttsmør kan brukes i kake- og brødbakst og egner seg også som smakstilsetning i sauser. Prøv den gjerne i wok blandet med kylling og grønnsaker. 1-2 spiseskjeer gir en fyldig smak på retten. Den kan også brukes som dip til grønnsaker. Du kan også lage ditt eget peanøttsmør ved å kjøre 300 gram usaltede peanøtter i en blender og tilsett litt olje for en smidig konsistens. Dette er en enkel og billig måte å spise peanøttsmør på. Spiser du havregrøt om morgenen så berik gjerne grøten med 1ss peanøttsmør for du setter den i mikrobølgeovnen. Topp med kanel, kardemomme og sukrin og frokosten er klar!

Næringsinnhold

I peanøttsmør finner du 2 gram fiber og 8 gram proteiner i en porsjon. Du får også i deg E-vitaminer, magnesium, kalium, vitamin B-6, Niacin og folat. De mettede fettsyrene i peanøttsmør er omtrent det samme som i olivenolje. En porsjon(2ss) inneholder 3.3 gram mattet fett og 12.3 gram umettet fett. Dette er en sunn matvaremed en fin fordeling av fet, proteiner og karbohydrater, men husk bare på at 100 gram utgjør hele 638 kcal. Den høye energitettheten gjør det til en skikkelig kaloribombe om du ikke tenker på hvor mye du spiser. La det først og fremst være en smaksforsterker som beriker maten og ditt behov for næring.

Kilder:
http://www.kk.no/livsstil/derfor-b%C3%B8r-du-spise-pean%C3%B8ttsm%C3%B8r-24970http://www.kk.no/livsstil/derfor-b%C3%B8r-du-spise-pean%C3%B8ttsm%C3%B8r-24970
http://peanut-butter.org/health-benefits-of-peanut-butter/
http://oppskrift.klikk.no/hjemmelaget-pean%C3%B8ttsm%C3%B8r/4911/


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Disse kommer du til å elske!

Peanut butter smoothie

Kosthold08.10.201745

Peanut butter smoothie med hele 28g protein.
Peanøttsmør er populært både til grøt, brødskiva og middag. Lag din egen!
Har smør og høyt kolesterol en sammenheng?

Peanut butter smoothie

Kosthold08.10.201745

Karbonadedeig og kjøttdeig er populære ingredienser i hverdagsmaten.
Spis mer av denne matvaregruppen for å bygge muskler.
Speltlomper er i vinden som bare det.
For deg som er over 40 år bør du gjøre dette for å få fremgang.

Energiboost med morgentrening

Trening14.11.2019376

11 tips for deg som vil få treningen unnagjort på morgenen.