Mer bicepsaktivitet i pullups eller chinup?

Trening04.12.2019Are slettahjell0

Denne studien viser hva som gav mest bicepsaktivitet i pullups og chinup. Se resultatet her.

Dette er en studie som viser muskelaktivitet i pullups og chinup. Mange vet at kroppsheving er en av de beste øvelsene for overkropp, og da spesielt for rygg. Det finnes mange typer av kroppshev, og de som blir mest brukt er pull up og chin up. Forskjellen i utførelse er at du ved pull up har håndflatene fra deg, og i chin up har håndflatene mot deg. En studie utført av Youdas et al. (2010) tok for seg forskjellene i muskelaktivitet i disse øvelsene. 21 menn og 4 kvinner deltok i studien hvor man brukte EMG-målinger for å finne muskelaktiviteten. Resultatene viste klart at biceps og pectoralis major hadde størst muskelaktivitet ved chin up, mens trapezius var klart mer aktiv i pull up. Muskelaktiviteten i latissimuss dorsi var så å si lik i begge øvelsene.

Referanser:
Youdas, James W; Amundson, Collier L; Cicero, Kyle S; Hahn, Justin J; Harezlak, David T; Hollman, John H. (2010). Surface Electromyographic Activation Patterns and Elbow Joint Motion During a Pull-Up, Chin-Up, or Perfect-PullupTM Rotational Exercise. Journal of Strength & Conditioning Research: December 2010 - Volume 24 - Issue 12 - pp 3404-3414 doi: 10.1519/JSC.0b013e3181f1598c.


Are slettahjell 

Are er utdannet personlig trener ved AFPT. Han er engasjert, dyktig og kunnskapsrik. Han er også ansatt i en av Norges største utstyrsleverandører innen trening.

Her er tipsene for både nybegynneren og de mer erfarende.

Verdensrekord på 7306 chins?

Diverse25.05.2016331

Her setter han trolig ny verdensrekord i chins.

Horisontal kroppsheving

Trening22.06.201574

Horisontal kroppsheving er en annen vri for tradisjonell pullups.

Slik øker du maksen din i pullups

Trening30.10.2013137

Vil du ta flere pullups? Se her.

Verdensrekord på 7306 chins?

Diverse25.05.2016331

Horisontal kroppsheving

Trening22.06.201574

Kosttilskudd - bruker du for mye?

Kosthold11.12.201934

Hvor mye kosttilskudd bruker du egentlig?
Progresjon er viktig for å få resultater av treningen.
Dette er 500 kcal!

Sunn proteinrik julebakst

Kosthold05.12.2019249

Er du i gang med bakingen til jul? Prøv dette.
Se studien.