Trening i ung alder

Trening07.01.2016Rita Immerstein0

Se hvilke positive helsegevinster du vil få av trening i ung alder.

Trener du i ung alder kan dette ha en stor betydning for din hjerte- og lungehelse resten av livet. Det betyr i praksis også en redusert risk for tidlig død.

I en studie av 5000 unge mellom 18-30 år viser det seg at trening i ung alder påvirker helsen senere i livet. Dette er ikke nødvendigvis overraskende resultater, ifølge sjef for kardiologi ved Winthrop-University Hospital, Dr. Kevin Marzo. Selv om utviklingen innenfor behandling av hjertelidelser både teknologisk og medisinsk sett er kommet langt, er den beste resepten fortsatt trening, forteller han.
Studiet fulgte deltakerne i studiet over en tidsperiode på 27 år og i denne perioden døde 273 og 193 deltakere hadde hjerterelaterte problemer. I alt var det 73 dødsfall som var hjerterelaterte. Den formen man opparbeider seg som ung har en betydning og testen som ble gjennomført inkluderte 9 2-minutters trinn hvor motstanden økte på tredemøllen. I følge forskerne viste det seg at for hvert minutt man maktet å fortsette på møllen så ble risken for død redusert med 15 % og 12% lavere spesifikk risiko for hjerte-relatert død. Etter 7 år hadde noen av deltakerne en ny test og ett minutts reduksjon på møllen var assosiert med 21% høyere risiko for tidlig død og 20% økt risiko for hjerte-relatert død.

Det betyr i praksis at det å forbedre sin fysikk i ung, men voksen alder, har en langsiktig effekt på helsen i tidlige stadier av utviklingen knyttet til hjertesykdom (Preidt, 2015). Så selv om de teknologiske og medisinske fremskrittene er store og redder mange liv er det trening som skal til for å forebygge hjerteproblematikk i utgangspunktet. Det er selvsagt viktig med et sunt kosthold som er tilpasset ditt aktivitetsnivå, men både hjertet og lungene er skapt for arbeid og en kropp som er i bevegelse. Det betyr at både trening og kosthold er avgjørende faktorer for god hjertehelse. Start treningen i dag, enten det er utetrening eller innetrening. Løft vekter, spark fotball, ta en god gåtur eller løp i ditt tempo på tredemøllen. Velg det som passer deg, men begynn i dag!

Budskapet er at trening rett og slett er bra for hjertet ditt gjennom hele ditt voksenliv.

Kilde:
Preidt R.(2015) Fitness in youth can pay off decades later: Study, Nettside:
https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/news/fullstory_155964.html


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Hva skjer med muskelmassen, styrken og utholdenheten hvis du tar pause 1 mnd. eller 3 mnd. og lenger?
Det er bedre alternativer enn tredemølle og sykkel til oppvarming. Dette er den perfekte oppvarmingen!
Spiller poden din altfor mye? Dette kan være løsningen på å slå to fluer i en smekk.
43 år gamle Rolf Gustavsen har vært topptrent over halve livet sitt og han holder koken fortsatt.
Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!