4 matmyter du ikke skal tro på

Kosthold21.01.2016Fride Skjønsberg0

Det er mye vranglære å går. Her prøver vi å rydde opp med disse 4 matmytene.

Dette er matmytene du ikke skal tro på. Vi starter med:

«Du blir feit av å spise bananer»

La oss starte med bananen. Bananen blir av enkelte omtalt som en fyfy-frukt da den inneholder mye karbohydrater (fruktsukker), men det er noe annet å spise sukker som kommer naturlig fra frukt enn å spise matvarer med tilsatt sukker som for eksempel sjokolade, iskrem og brus. Både frukt og sjokolade gir deg karbohydrater som igjen gir det en god dose med energi. Men bananen gir deg så utrolig mye mer. Den gir deg herlige næringsstoffer som kroppen din trenger i form av vitaminer og mineraler, noe fett og litt proteiner. Bananen har et høyt innhold av kalium som er viktig for syrebalansen vår samt for at muskler, nyrene og nervene skal fungere optimalt. Den inneholder Vitaminet B6 som er nødvendig for energiomsetningen i kroppen. Bananen inneholder også mye fiber som setter fart på fordøyelsen. Du får også i deg Vitamin A, en kraftig antioksidant som er viktig for synet, huden og vekst. Mineralene, selen, sink, magnesium og fosfor får du også i deg om du spiser banan.

Bananen er faktisk den perfekte treningsmat. Enten det er før, under eller etter trening. Nettopp fordi den inneholder raske karbohydrater som kroppen bruker som rask energi.

Du blir ikke «feit» av å spise bananer. Joda, om du spiser 100 bananer om dagen så vil du få i deg et stort overskudd av kalorier, og det resulterer i at du legger på deg om du ikke bruker opp energien på å være i aktivitet, men hallo, du klarer ikke å spise så mange bananer så det er ingen fare. Uansett hva du spiser, så vil et overskudd av inntaket føre til at du legger på deg. Det er ikke bananen som gjør deg feit, men totalinntaket av matvarene, uansett hva det måtte være. Spiser du mindre energi enn hva du klarer å forbrenne, vil kroppen respondere over tid og gå ned i vekt.

Det handler om å kunne balansere kostholdet ditt og spise variert nok til din livsstil og ikke minst nyte maten! Mat er nydelig, bananen er deilig, den er søt og god! Så det er ikke den gule frukten som er den slemme skurken her, og den er slettes ikke farlig.

Ha med deg bananen på trening, den er så god for deg!

«Om du spiser etter klokken åtte om kvelden, legger du på deg»

Nei, det gjør du ikke. Du legger ikke på deg om du spiser etter klokken ditt eller før klokken datt. Er du et frisk menneske, mann eller dame kan du spise når du vil på døgnet så lenge du er i bevegelse i løpet av dagen. Du starter kanskje dagen din med å gå og hente dagens avis for å lese denne sammen med frokosten. Videre reiser du kanskje av gårde til trening eller sykler til jobb eller skole. I løpet av dagen er du i aktivitet ved at du reiser deg opp og ned av stolen for å hente deg noe å drikke eller du går opp alle de trappene på arbeidsplassen din for å komme til møtet som ligger i 8 etasje. Du skal innom matvarebutikken, og her går du rundt å tusler en stund. Du står på kjøkkenet og kokkelerer, gjør litt husarbeid som egentlig skulle ha vært gjort i går... Så er det på tide med litt kveldsmat. Om det så skjer etter klokken åtte, ni eller ti, så spiller det ingen rolle når du inntar det siste måltidet ditt, du legger ikke på deg.

Det som har noe å si, er hvor mye energi du forbrenner i løpet av dagen din i forhold til inntaket, og det er det som vil avgjør om du går opp i vekt eller ned i vekt. Altså, spiser du flere kalorier enn hva kroppen klarer å forbrenne over en lengre periode, vil du legge på deg. Og motsatt - om du spiser for lite, så vil du miste kilo over tid. Så hvis du liker å spise kveldsmaten din til ynglingprogrammet ditt etter klokka åtte, så spis og kos deg.

«Du får muskler og blir sterkere av å bruke proteinpulver»

Det har i den siste tiden blitt mer og mer snakk på at du bør ha mer «proteinrik» mat i kostholdet ditt, særlig om du er ivrig til å trene da proteinpulveret skal gjøre deg sterkere og gi deg større muskler.Proteiner er livsnødvendige og er bygget opp av 20 forskjellige aminosyrer. Vi har 8 essensielle aminosyrer som kroppen ikke klarer å produsere selv. Disse må vi få tilført via kosten.

Proteiner virker som byggesteiner til muskeloppbygging, vedlikehold av celler og vev, og til reparasjon. Proteiner danner også hormoner, enzymer og antistoffer for at vi skal kunne fungere optimalt. Om du spiser proteiner, så gir det deg en god metthetsfølelse som er svært gunstig om du ønsker en vektreduksjon. Men proteiner er også helt nødvendige for å bygge muskler, gjøre deg sterkere og for at du også skal kunne gå opp i vekt.

Det vil variere fra person til person hvor mange gram kg proteiner du trenger. Proteinbehovet blir ofte utrykket i gram per kilo kroppsvekt i løpet av en dag. Om du er en person på 65 kg burde du få i deg 65 gram proteiner igjennom dagen. Trener du på et seriøst nivå og vil ha det optimale resultatet, kan du med fordeler innta 1,6-2,2 gram proteiner i løpet av dagen.

Proteinpulver er rett og slett pulveriserte proteiner ofte fra melk laget av myse eller kasein, eller andre proteinkilder som erteprotein, biffprotein, soyaprotein, risprotein i nettopp pulverform.

Det er ikke noe hokuspokus ved proteinpulverne som gjør at du vil bli sterk og bygge muskelmasse på rekordtid. Det er flere faktorer som spiller inn her for at du skal få økt styrke og muskelmasse. Det er blant annet hva slags trening du driver med, at du får i deg nok mat (ikke bare at du får proteinbehovet ditt tilfredsstilt, men at du også får i deg nok av de andre makronæringsstoffene som fett og karbohydrater også, samt mikronæringsstoffene, mineraler og vitaminer.) Restitusjon (hvile) spiller også en særdeles viktig rolle for at muskler skal bli sterkere og større.

Men, som sagt det er ikke noe magisk ved dette pulveret bestående av proteiner. Du klarer helt fint å få dekket proteinbehovet ditt igjennom kosten ved «vanlig» mat. Spiser du kylling, fisk, kjøtt, melkeprodukter, egg daglig, får nok av gode fullverdige proteiner.

Men, det er et men: Proteinpulver kan være helt supert, og det hjelper deg til å få bygget muskler og bli sterkere om du ikke er flink til å få i deg nok proteiner via kosten din. En proteinshake i treningsbaggen er en enkel måte å få i seg aminosyrene på etter trening, eller om man sliter med dårlig matlyst er det lett å helle ned en proteindrikk.

«Glutenfri mat er sunnest»

Nei, det er det ikke. Det har nesten blitt en trend at «alle» skal spise glutenfritt nå til dags. En ser det tydelig i dagligvareforretningene at de forskjellige produsentene av matvareproduktene mer enn noen gang er svært nøye på å merke varene sine med «glutenfritt», «fri for gluten».

Gluten er et protein som finnes i kornprodukter som hvete, spelt, rug og bygg. Glutenproteinet har den egenskapen at den får gjærbaksten din til å heve seg stor og fin.

Hvis vi sammenlikner like produkter, for eksempel havregryn som er fri for gluten og havregryn med gluten, så er ikke den glutenfri matvaren noe «sunnere» enn den matvaren som har glutenproteinet i seg.

Hvis vi ser på bakervarer som inneholder gluten, så er fiberandelen ofte høyere på disse produktene enn bakeriprodukter fritt for gluten. Mat som inneholder gluten av korn- og melprodukter er sunne, og man skal absolutt ikke utelukke de da de er en god karbohydratkilde som gir energi. Vi finner protein, folat, jern og B-vitaminer i kornprodukter.

Er glutenfrie produkter sunnere enn andre produkter? Vel det kommer an på sammenlikningen av type produkter i samme sjanger. Og jeg vil også nevne at om du har cøliaki og ikke tåler gluten eller er ømfintlig for gluten, så er glutenfrie produkter klart sunnest for deg.


Fride Skjønsberg 

Fride er faglig dyktig og formidler sitt budskap på en forståelsesfull måte. Hun er utdannet personlig trener og kostveileder gjennom Active Education. Fride er lidenskapelig opptatt av kosthold og er også selv aktiv med trening.

Det finnes en mengde feilinformasjon omkring vårt vanlige kosthold.
Det er mye tullprat innen ernæring.

8 latterlige kostholdsmyter avslørt

Kosthold03.05.2019451

Det harsker mye tvil og usikkerhet rundt kosthold og ernæring.

Myter og fakta om slanking

Kosthold27.05.2013210

Endrer du kostholdet ut ifra myter?

8 latterlige kostholdsmyter avslørt

Kosthold03.05.2019451

Kosttilskudd - bruker du for mye?

Kosthold11.12.201934

Hvor mye kosttilskudd bruker du egentlig?
Progresjon er viktig for å få resultater av treningen.
Dette er 500 kcal!

Sunn proteinrik julebakst

Kosthold05.12.2019249

Er du i gang med bakingen til jul? Prøv dette.
Se studien.