Derfor bør du kaste badevekten

Trening18.02.2016Fride Skjønsberg0

Vi skal fortelle deg hvorfor.

Badevekten er bare et tall. Den viser hvor mye du veier. Men er du klar over hvor mye som er med på å avgjøre vekten din? Om vekten viser -2 kg fra dagen før, så jubler du kanskje av glede om målet er å gå ned i vekt, men vet du egentlig hva slags -2 kg dette er? Kiloene kan være vann, fett, muskler eller kanskje bare måltidene fra dagen før.

Om du veier deg rett etter du er stått opp, vil du få det mest konkrete tallet på vekten. Drikker du i etterkant 0,5 liter vann, spiser et par brødskiver med ost og skinke, en yoghurt, litt frukt, en kaffekopp eller to og deretter går opp på vekten igjen vil du mest sannsynlig veie mer enn du gjorde for 1 time siden. Er det sånn at du nå har gått opp i vekt, derav fett? - nei, så klart ikke!

Treningsglade jenter og gutter

Du vet det øyeblikket da du er helt utslitt etter en treningsøkt, andpusten og drypper av svette. Du kan knapt forflytte deg fordi du har jobbet rumpa av deg og beina verker. Endorfinene, strømmer av glede i hele kroppen og du føler deg lykkelig. Nå synes du at baderomsvekten skal vise deg gode resultater. Du plasserer en fot på vekten, den andre etter. I sakte film ser du ned på tallene som beveger seg oppover, de stirrer rett tilbake på deg og du veier akkurat det samme som du gjorde for 1 uke siden. Akkurat i det øyeblikket, mistet du motivasjonen. Der og da føler du at alt du har jobbet for, er forgitt. Ja for vekten den lyver da heller ikke? FEIL!

Tallene på vekten skal ikke fortelle deg om du har vært flink på trening eller ikke. Tallene på vekten skal verken bedømme deg, eller prestasjonene dine. Tallene på vekten har ikke noe å si om du ser bra eller dårlig ut. Nedgangen i vekt er ikke alltid det du bør fokusere på. Hvorfor ikke? - fordi:

Kroppsvekten vår er ikke verken konstant eller statisk. Den endrer seg gjennom dagen, fra morgen til kveld, som følge av flere faktorer:

1. Vann i kroppen
Det er flere årsaker til at kroppen holder på vann. Noen av årsakene kan være perioder med stress, du ligger på kaloriunderskudd, mye kardiotrening, salt og vann. Kroppen regulerer dette selv, hvor mye vann den har lyst til å holde på.

2. Menstruasjon hos kvinner
Er du kvinne har du helt sikkert opplevd at du føler deg litt ekstra oppblåst og at vekten din har økt rundt tiden du forventer menstruasjonen. Vektoppgangen er et resultat av at det samles ekstra vann i underhudsfettet. Dette forsvinner raskt igjen når menstruasjonen er ferdig.

3. Glykogenlagrene i kroppen
I lever og muskler har vi glykogenlagre. Disse reguleres etter hva slags kosthold du har. Spiser du lite karbohydrater vil lagrene av glykogen være mindre enn om du spiser måltider med mye karbohydrater. Karbohydrater binder vann, og dette påvirker vekten oppover. For så å avta når du for eksempel bruker av glykogenlagrene ved trening og aktivitet.

4. Mage/tarminnhold
Dette er med på å påvirke vekten mye. Om du veier deg på morgenen vil vekten vise et lavere tall enn om du veier deg på kvelden. Dette fordi du gjennom dagen både har spist og drukket masse og resulterer i ekstra vekt.

Hva kroppen består av?

Tallet på badevekten forteller deg kun en ting, og det er hvor mye hele deg veier. Den forteller ingenting om hvor mye fett du har på magen eller hvor mye muskelmasse du har i bicepsen. Den sier altså ingenting om hvordan kroppssammensetningen din er.

Kroppen består av muskelvev, fettvev, benvev, blod, hud, lever, hjerne og masse vann. Er du en utrent person vil muskelvevet i gjennomsnitt ligge på 40-45 % hos menn og 35-40% hos kvinner. Fettvevet i kroppen utgjør 15-20 % hos menn og 20-25 % hos kvinner. Fett er helt essensielt for at kroppen skal kunne fungere normalt.

Skjelettet vårt utgjør 15 hos menn og 12 % hos kvinner.
Lever ca. 1500g
Blod ca. 4-5 liter
Hjernen 1400g
hud 6-7 % av kroppsvekten.

Kroppen består hovedsakelig av vann. Vanninnholdet hos en person bestemmes av kjønn, alder, fettmengde, men vil også variere etter fysiske aktiviteter, hva du inntar av mat og drikke, temperaturen i været, luftfuktigheten og sykdom.

Kutter du ut karbohydrater i et par dager eller 3, og vips så har du garantert gått ned noen kg i vekt. Men vet du hva du har gått ned? - mest sannsynlig vann. Karbohydrater lagres i kroppen som glykogen, både i muskler og lever. En voksen person som følger anbefalte fordelinger av de energigivende næringsstoffene: karbohydrater 50-60 E%, fett 25-35 E% og proteiner 10-20 E% har han eller hun gjerne mellom 500-600 g glykogen lagret i kroppen.

 

Ikke la badevekten ødelegge deg

Det er viktig at du skjønner at kroppsvekten din bare er summen av alt du veier. Vekten skal ikke stjele gleden og oppmerksomheten din rundt trening og prestasjonene. Prestasjonen din bør heller være basert på andre forskjellige faktorer som, har du blitt sterkere? Har du mer energi? Kan du se litt mer muskler som ikke har vært der tidligere? Hvis du absolutt har lyst til å "måle" så finnes det flere verktøy som en kan bruke. Det ene er midjemålet ditt. Midjemålet kan gi deg en pekepinn på hvordan veien i vektreduksjonen går. Har du gått ned i omkrets rundt magen, mens vekten står stille har du mest sannsynlig gått ned i fettprosent og kanskje bygd litt muskler.

Styrken på trening er den andre faktoren. Hvor gøy er det ikke å måle fremgangen på hvor sterk du blir fra treningsøkt til treningsøkt? Styrken din er med på å bygge muskler som gjør at du forbrenner mer fett, fordi muskler trenger energi og dermed blir hvileforbrenningen høyere. Muskler veier mer enn fett. Derfor er ikke vekten gunstig måleverktøy her.

Har du mer energi? Du får god positiv energi av å trene. Du skaper endorfiner. Endorfiner er kroppens eget lykkehormon. Du kan føle deg i ekstase når endorfinene utskilles. Det beste er å være i fysisk aktivitet mer enn 20 minutter. Ved fysisk aktivitet mener muskelsammentrekninger. Jo sterkere og kraftigere disse sammentrekningene er jo mer endorfiner utløses.
Det kan være aktiviteter som jogging, sykling, svømming, kraftig vektløfting og andre aktiviteter som stimulerer musklene dine.

Det å bare fokusere på vekten er utrolig dumt og ikke minst skummelt. Ikke la vekten bestemme hvordan du skal leve livet ditt. Ikke la vekten avgjøre hverdagen din. Du skal ikke begynne å spise mindre eller trene mer kardio i håp om å se tallene på vekten gå nedover.

Vær glad i den kroppen du har fått. Den er helt fantastisk akkurat som den er. Tren og vær aktiv og gjør den glad ved å spise og dikke masse god næring. Den trenger drivstoff for å overleve. Og DU trenger masse energi til å kunne trene og være aktiv.

 


Fride Skjønsberg 

Fride er faglig dyktig og formidler sitt budskap på en forståelsesfull måte. Hun er utdannet personlig trener og kostveileder gjennom Active Education. Fride er lidenskapelig opptatt av kosthold og er også selv aktiv med trening.

Kast badevekten og knus speilet

Trening08.02.2013270

For å måle fremgang er det mange som bruker vekten.

Hvor ofte bør du veie deg?

Trening05.09.201129

Hvor ofte bør du egentlig sjekke hvor mye du går opp/ned?
Vi bruker mye tid og ressurser på å finne ut hvilken diett som er den beste for oss.
Har smør og høyt kolesterol en sammenheng?

Kast badevekten og knus speilet

Trening08.02.2013270

Hvor ofte bør du veie deg?

Trening05.09.201129

Høstens spennende matnyheter

Trening14.10.20191

En rekke nye matvarer er på vei ut i butikkene i disse dager.

Superrask potetskrelling

Kosthold12.10.2019213

Genialt og enkelt trips. Se video her!

5 matvarer du bør ha i kjøleskapet

Kosthold11.10.2019237

Disse ingrediensene inneholder masse viktige næringsstoffer og kan brukes til det meste.

12 enkle steg for å komme i form

Kosthold10.10.20191891

Få et optimalt kosthold. Følg disse 12 trinnene.

Dips

Trening10.10.2019214

Dips kan kjøres både som en triceps og brystøvelse