Seline gikk opp 18 kg og ble modell

Intervju11.03.2016Rita Immerstein0

Seline Solberg smiler til livet og livet smiler tilbake. Hun slet med tynn og sliten kropp, men fant løsningen med trening.

For 2 år siden skrev vi om Seline Solberg som slet med en tynn og sliten kropp. Hun fant en måte å leve på som gav henne høyere kroppsvekt og mer energi. Les mer om hvordan det står til med henne i dag!

Seline er 22 år gammel og bor i Bergen og veier cirka 60 kilo. Hun er for tiden både student, deltidsansatt, jobber som modell og er deltaker i Miss Norway - så man kan trygt si at hun er er ganske travel. Det er også en av grunnene ifølge henne selv at hun fortsatt er singel.

Stabil vekt

Etter at hun la på seg de 18 kiloene hun trengte for 2-3 år siden har hun holdt en relativt stabil vekt på mellom 57 og 60 kilo og det er der hun liker å ligge på vekten.

- Likevel vil jeg nevne at jeg faktisk har kvittet meg med badevekten, rett og slett fordi den sjeldent gir noe god indikasjon på hvordan kroppen min egentlig har det. Jeg velger heller å følge med på hvordan klærne mine passer, om buksene begynner å bli løse er det et tegn på at jeg gjerne må spise litt mer. Hvis de begynner å bli litt stramme tenker jeg gjerne litt ekstra over hva jeg spiser slik at jeg unngår for mye junk, eller hvis jeg har vært flink på trening, da sikter jeg mot at jeg har trent hardt og bygd muskler, blir jeg bare glad og kjøper meg en større bukse, ler Seline.

Deltar i Miss Norway

Det at Seline meldte seg på Miss Norge var egentlig bare et spontant påfunn, for hun hadde egentlig ikke forventet å komme med. Hun ønsker ikke å være et syltynt ideal og presiserte derfor dette i søknaden til konkurransen.

- Når jeg fikk en telefon om at jeg hadde fått finaleplass ble jeg selvfølgelig veldig glad. Dessverre er det veldig mange fordommer mot missekonkurranser, noe som gjorde at det tok lang tid før jeg turte å fortelle det til venner og kjente. Jeg ga klar beskjed i min søknad i konkurransen at jeg ikke ønsket å gå tilbake til kroppen jeg en gang hadde. Dette er jeg veldig glad for, og den avgjørelsen står jeg bak den dag i dag. Jeg ønsker å fremme et sunnere ideal, og trening er bra for både kropp og sjel. I missekonkurranser er det vel vanlig at jentene er super slanke, gjerne med litt ekstra pupper. Jeg skal selvfølgelig ikke ha en kropp som om jeg skal stille i bikinifitness, men jeg ønsker en kropp med brede skuldre og spretten rumpe. De brede skuldrene er vel egentlig ikke så vanlig i missekonkurranser, men kroppsidealet til kvinner har endret seg den siste tiden - og jeg syntes at denne positive endringen bør implementeres i missekonkurranser. For meg er muskler rett og slett lekkert på kvinnekroppen, legger Seline smilende til.

Har møtt flere av sine konkurrenter

Seline vet hvem mange av konkurrentene er og det er i følge henne mange søte jenter. Hun håper selvfølgelig at hun fremstår som et sunt forbilde for unge jenter som følger med på konkurransen.

- Dessverre er det slik at noen av landene som konkurrerer i Miss Universe er opererte fra topp til tå, og jeg syntes ikke dette sender ut noe positivt signal til unge jenter. Når ble det slik at man måtte være radmager, ha falske pupper, falsk rumpe og falsk nese for å lykkes her i livet? Kroppen min er helt naturlig, den er ikke radmager, den har både fett og muskler. Dette er det jeg vil vise andre unge jenter, vi kan få suksess i livet med å være naturlig og å være oss selv. Så langt har mitt ståsted slått positivt an hos arrangørene. Jeg vil våge å påstå at de er enig om at en sunn og trent kropp er viktig. Videre vil jeg nevne at jeg anser meg selv som veldig heldig som er deltaker i Norge. Arrangøren her legger mye vekt på at vi skal være sunne og friske, i stede for å ha fokuset på å være superslank som er fokuset i mange andre land. I Venezuela for eksempel syr jentene teip på tungen slik at de ikke skal klare å spise og bli dermed bli tynne. For meg er dette helt absurd - Jeg ville aldri fungert i hverdagen uten mat. Uansett presterer jeg bedre på trening når jeg har spist sunt, og derfor virker dette helt mot sin hensikt for meg.

Her kan du lese om det hvis du ikke har hørt på teip trenden; http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2553686/I-piece-plastic-sewn-TONGUE-hurts-eat-solids-reveals-extreme-beauty-queen-desperate-stay-thin.html)

 

Kroppsidealer handler om balanse

For Seline handler diskusjonen om hvor sunt det nye kroppsidealet egentlig er, at det finnes alltid to sider av en sak. Når "muskel" idealet og målet om å bli sterkest mulig tar overhånd over hverdagen er det ikke lenger sunt.

- Alt handler om balanse. For meg er trening blitt en frigjøring fra hverdagens stress, jeg befinner meg i min egen lille boble der det bare er meg og trenings-målene mine som gjelder. Videre ønsker jeg også å legge til at jeg egentlig ikke føler at vi kvinner må følge en mal, vi alle er jo ulike. Noen korte - noen lave, noen bygger muskler raskt - andre bygger muskler sent. Jeg syntes vi skal trene fordi det er gøy, og fordi det er godt for kroppen å bevege seg og at det gjør oss mer rustet for hverdagens utfordringer. Ikke press deg selv til å passe inn i en mal, alle kvinner er vakre uansett fasong, legger Seline til. Vi alle har jo ting vi sliter med, og har dårlige dager. Helt enkelt vil jeg si at når treningen og sunn mat tar overhånd over hverdagen, er det på tide å søke hjelp enten hos venner eller profesjonelle.

Sosiale mediers påvirkning

Mennesker på sosiale medier kan være både gode og vonde. Seline har opplevd begge deler. De støttende og gode kommentarene fungerer som en motivasjon og som et klapp på skulderen for god innsats, det kan også fungere som en motivasjon for å opprettholde den gode innsatsen og ikke falle tilbake i gamle vaner.

- De negative kommentarene er rett og slett sårende. Da jeg veide 42 kilo la jeg ut et bilde av meg selv i julekjolen min det året, og mottok kommentaren "Du ser helt syk ut jente, det der er ikke fint. Du må spise mer." Og mange andre slike meldinger og kommentarer fikk jeg nesten daglig på skole og på sosiale medier. Nå flere år senere husker jeg disse kommentarene enda, og hvor trist jeg ble på innsiden. Heldigvis har jeg gode venner som smelte tilbake noen litt frekke kommentarer, om at jeg ikke var syk og at jeg var en flott jente. Det hele har lært meg at hvis vi skal dele ting på sosiale medier må vi velge å bare fokusere på de gode oppbyggende kommentarene, og rett og slett sile ut all dritten som ikke gjør oss noe godt for "Haters are always going to hate" forteller Seline.

Selv hadde jeg min aller beste mestringsopplevelse og en opptur for selvtilliten da den første artikkelen ble lagt ut på Treningsforum. Jeg ser meg selv i speilet hver dag, så jeg merker egentlig ikke fremgangen så godt. Når artikkelen kom på trykk så jeg hvor gode resultater all innsatsen jeg har lagt ned har gitt. Jeg tror aldri jeg har mottatt så mange "skryte meldinger" fra venner og kjente før, og det gjorde virkelig godt. En gang i blant, når dagene er litt tunge, trykker jeg meg inn på artikkelen bare for å minne meg på hvor langt jeg er kommet og at alt arbeidet med treningen er verdt det. Det er faktisk ganske utrolig, jeg syntes selv at jeg ser mye bedre ut nå - jeg føler meg mye bedre - og jeg presterer bedre på trening og i hverdagen.

I tillegg husker jeg første gang vi hadde felles "makse-økt" når jeg gikk på Crossfit. Veldig mange mennesker var samlet, med et felles mål: å slå sine egne rekorder. Den økten slo jeg alle mine gamle rekorder i knebøy, markløft og skulderpress. Snakk om mestringsfølelse, utbryter Seline og legger til: For meg er det egentlig ikke så viktig hvor mye jeg løfter, så lenge jeg løfter mer enn mine gamle rekorder er jeg fornøyd.

Går ikke på diett

Kostholdet til Seline er veldig variert, og det er slik hun liker det. Å gå på diett er absolutt ikke noe for henne, siden hun verken liker å bruke tid på å planlegge ting til punkt og prikke og i tillegg så varierer det hva hun har lyst på veldig fra dag til dag.

- Det viktigste for meg er egentlig å ha med meg matpakke på skolen. Usunn kantine-mat er ikke en favoritt hos meg. Derfor lager jeg ofte dobbel middag, så tar jeg det med meg restene til lunsj neste dag. I tillegg elsker jeg å spise skikkelig lunsj, da jeg føler dette gir meg energi til en god treningsøkt som ofte skjer rett etter skolen. Etter trening er jeg ofte skamsulten, så da spiser jeg gjerne en banan og noe på vei ut fra gymmet også er det rett hjem for å lage et skikkelig måltid. Etter trening går det mye i proteinpannekaker med masse digg, hamburger med grovt brød, taco, egg og bacon, eller noe så enkelt som havregrynsgrøt, forteller Seline.

Mange fremtidsdrømmer

Seline blir drømmende i blikket for hun drømmer om så mye. Hun har endret seg en god del siden første intervju.

- Forrige gang vi snakket sammen drømte jeg om Crossfit Games og andre store konkurranser. Etter jeg sluttet på crossfit grunnet skader har jeg funnet andre interesser. Selvfølgelig er det en stor forandring å gå fra å drømme om Crossfit Games til å drømme om Miss Universe, men når man slutter med noe som har vært en stor del av livet må man fylle dette tomrommet med noe annet. For meg var Miss Universe en slags prinsessedrøm når jeg var liten, smiler Seline. Jeg så opp til disse vakre kvinnene som smilte i glansen av lyset og glitret med smykker fra topp til tå. Jeg elsker selvfølgelig fortsatt crossfit og styrketrening, og dermed blir det naturlig for meg å dra med meg muskler og styrketrening inn i missekonkurranser.

 

Tren fordi det er gøy

Seline ønsker å legge til at mennesker ikke trenger å føle seg tvunget til å trene tung styrke hele tiden. Ofte kan media legge opp til at mennesker føler at de må trene knebøy, markløft og benkpress for å bli "vellykket" på trening. Det syntes ikke Seline er riktig.

- Selvfølgelig er dette svært effektive øvelser, men det viktigste er at man finner noe som man selv syntes er gøy, ellers vil man aldri holde ut i lengden. For at man skal bli vellykket på trening må man ha det kjekt, noen liker mange repetisjoner andre liker få og tunge. Videre liker jeg selv å variere treningen. Hvis man trener det samme programmet dag ut og dag inn over en veldig lang tid blir man selvfølgelig lei. En gang i blant tar jeg også en fjelltur, for meg blir det ansett som kardio og det gjør underverker for hodet når man får trenger er lite avbrekk fra hverdagens mas. I tillegg er jeg blitt stor fan av yoga, det er godt for sinnet og god trening. I tillegg vil jeg tørre å påstå at jeg kommer dypere ned i knebøy nå enn før, og det er nok på grunn av yogaen, legger hun fornøyd til.

Mamma har vært en fantastisk støtte

Seline er ikke i tvil når hun forteller at hennes mamma har vært hennes viktigste støttespiller i hverdagen.

- En støtte i hverdagen som ingen annen, og som jeg ikke har ord som er sterke nok til å beskrive hvor mye jeg setter pris på, forteller Seline takknemlig og legger til; Hun har stilt opp hver gang jeg har vært nedfor fordi jeg har fått dritt slengt i tryne fordi jeg var tynn eller fordi folk ikke likte meg. I tillegg er jeg så heldig å ha en stor venninne krets som har "backet" meg opp gjennom tiden, og som har sagt ifra til folk som har slengt dritt om at det ikke er ok. Dette er venninner som jeg setter ufattelig pris på, og som jeg tror er mye av grunnen til at jeg har latt meg knekke uansett hvor mye drit jeg har fått slengt i ansiktet, avslutter Seline med å fortelle.

Vi takker for intervjuet og ønsker Seline lykke til videre. Ønsker du å lese mer om henne kan du bruke lenken til instagram-profilen hennes: @selinesol


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Nå smiler livet til Seline Solberg

Intervju22.03.20142315

Seline Solberg gikk fra å være mager til slank og sterk!
Etter at Kelly ble lam besluttet ektemannen hennes gjennom 14 år å gjøre det slutt etter 4 dager.
Nå har hun operert vekk den overflødige huden. Se hvordan hun ser ut nå!
Går Eddie Hall fra strongman til bodybuilding?

Nå smiler livet til Seline Solberg

Intervju22.03.20142315

For deg som er over 40 år bør du gjøre dette for å få fremgang.

Energiboost med morgentrening

Trening14.11.2019353

11 tips for deg som vil få treningen unnagjort på morgenen.
Ønsker du deg drømmeskuldrene? Dette er øvelsene som gir deg akkurat det.

Strak markløft

Trening12.11.2019139

Prøv denne for å isolere bakside lår og rumpe.

Omvendt curl

Trening11.11.2019145

Tren opp underarmene med omvendt curl.