Fitnessparet debuterte på samme scene

Intervju01.04.2016Rita Immerstein0

Helene i Bikinifitness og Magnus i Athletic Fitness.

Hun er full av energi, sta og gir seg aldri, mens han er den mer rolige typen som stiller opp for andre og som har tonnevis av pågangsmot. Sammen har paret motivert og løftet hverandre opp mot sin første konkurranse i Sandefjord og de sikter nå mot Kaliber Open i morgen og Oslo Grand Prix 9. april.

Fakta om Helene og Magnus
Magnus Bergquist og Ingrid Helene Halvorsen er samboere og nå skal de debutere på scenen. Magnus stiller i Athletic Fitness, mens Helene stiller i Bikini Fitness. De er bosatt i Oslo hvor hun arbeider som sykepleier ved Rikshospitalet og han arbeider som salgs- og prosjektingeniør. 26 år gamle Helene er 169 centimeter høy og veier cirka 56 kilo i konkurranseform. Magnus er 28 år gammel og på sine 178 centimeter forventer han å veie cirka 79 kilo i konkurranse. Paret stiller for Team Toppform og Sigvar Garfors er coachen deres. De trener til daglig på Elixia Ryen

Hvem er Helene og Magnus?

Helene forteller at hun er en energisk person som ikke eier ro i kroppen og er enormt sta og viljesterk. Magnus forteller at han er ekstremt interessert i trening og sport og har spilt fotball så å si hele livet.

- Jeg tar de fleste utfordringer på strak arm og liker å utfordre meg selv og presse grenser. Jeg vil si jeg har beina godt planta på jorden, og lar meg ikke så lett bli «pilt på nesen», legger Helene smilende til.

- Jeg en avslappet type som tar livet litt med ro, forteller Magnus. Litt det motsatte av Helene her, men vi er flinke til å møte hverandre på midten. Jeg er snill, gavmild, og liker å hjelpe andre når de trenger det.

  

Sterke egenskaper hos begge

De har begge mange godord å fortelle om hverandre. Helene beskriver Magnus som omsorgsfull og snill og Magnus forteller at Helene er hans viktigste støttespiller.

- Magnus stiller alltid opp for de rundt seg og kjenner vel ikke til ordet «nei». Han er fylt med humor, barnslig og voksen når han må. Han har et utrolig pågangsmot når det kommer til trening og kosthold, og er en stor motivator for mange. Han sprer mye glede og latter rundt seg, forteller Helene stolt om sin samboer.

- Helene er veldig snill. Hun hjelper meg alltid når det er noe. Hun er også veldig sta, noe som jeg finner veldig bra. Det hjelper meg til å ta avgjørelser og ikke vente for lenge med ting. Hun gir seg ALDRI. Sier helene at hun skal noe, så gjennomfører hun. Hun er min viktigste støttespiller og stiller alltid opp for meg. Jeg hadde ikke klart alt dette uten henne, smiler Magnus.

Stolte av jobben de har gjort

De er stolte av hverandre og mener selv at de har blitt et sterkere par av den prosessen de nå har vært i gjennom.

- Jeg er veldig stolt av all jobben jeg har lagt ned og hvor langt jeg har kommet. Det har gått med utallige timer for å nå målet om å stå på scenen. Har lært mye om meg selv, og det har vært veldig lærerikt å kunne gjøre dette sammen med samboeren min. Vi har lært masse av hverandre og om hverandre, legger Magnus fornøyd til.

- Jeg er mest stolt av at jeg har klart å komme i den formen jeg er i nå og at jeg gjennom de siste årene har klart å legge på meg en del muskelmasse og i tillegg har klart å holde ut på diett uten å sprekke en eneste gang, forteller Helene og ler litt. Jeg er veldig stolt av at jeg har vært så dedikert som jeg har vært de siste to årene, og har blitt overrasket over hvor viljesterk jeg faktisk er. Veien mot scenen har vært enormt lærerikt på alle mulige måter. Jeg er også ekstremt stolt av Magnus, og all jobben han har lagt ned i dette.

 

Nye erfaringer

Begge syntes det var både spennende, lærerikt og morsomt å stille på scenen for første gang i Sandefjord Open, men de har begge gjort noen justeringer i før neste konkurranse.

- Alt man har gjort i en lang periode har ledet opp til denne dagen. Jeg trodde jeg skulle være mye mer nervøs, men jeg var uro vekkende rolig hele dagen. Det var veldig kult å stå på sce-nen, bare synd jeg ikke kom videre til styrkeelementene. Jeg ble veldig skuffet over at jeg ikke kom videre fra første runde, og brukte noen dager på å bearbeide dette og, forteller Magnus, som mener at han kom i form for tidlig.

- Stemningen backstage, samholdet i teamet og alt rundt var bare helt magisk rett og slett. Jeg storkoste meg virkelig på scenen, og det trur jeg alle kunne se, smiler Helene. Sto og fniste fra øre til øre der oppe. Det var en opplevelse som tok meg ut av min komfortsone og fylte meg med en enorm mestringsfølelse. Nå lengter jeg bare etter å komme meg videre til neste kon-kurranse.
Begge to har forventninger om å komme i bedre form til neste konkurrase som er Kaliber Gym Open og Oslo Grand Prix. De vil gjerne få vist seg fram enda bedre enn i første konkurranse.

Trener sammen og hver for seg

Paret prøver å trene mest mulig sammen, siden de finner stor motivasjon i hverandre og liker å motivere hverandre. Men fordi Helene jobber turnus blir det noe hver for seg også.

- Treningen er veldig lik. Samme antall økter i uken, og samme øvelser. Den eneste forskjellen er at vi har justert litt på volum på slutten av dietten. Den super flinke coachen vår har lagt opp treningen vår det siste året for å få maksimalt ut av oppkjøringen, forteller Helene. Under diettperioden har vi ikke kjørt noe kardio. Men vi liker å ta oss en løpetur om vi føler for det «off season». Helene har vært med på en del hinderløp de siste årene, og har derfor løpt en del relatert til det. Men det siste halve året har vi ikke drevet med noen form for kardio, legger Magnus til og forteller videre at; For meg er baseøvelser helt obligatorisk, spesielt pull-ups, roing og dips har vært med på alle økten i det siste med tanke på at jeg skal stille i AF.

- Alle øvelsene jeg har i treningsprogrammet mitt vil jeg si er «must have» øvelser. Men mine favorittøvelser er nok frontbøy, chins, benkpress og hip thrust, sier Helene om sin egen styrketrening

 

Spiser stort sett det samme hele året

De spiser stort sett den sammen maten både on- og offseason, men med veldig ulik mengde. Paret har fulgt en kostholdsplan de har fått av coachen Sigvar det siste 1,5 året.

- Kostholdsplanen fra Sigvar innholder gitte makroer vi skal spise, vi setter vi selv opp og regner ut hva vi skal spise til de ulike måltidene. Så i prinsippet kan vi spise hva vi vil så lenge det totalt blir riktige makroer. «Off season» lå begge ganske høyt på kilokaloriinntaket, så da gikk det i store mengder vanlig mat, og daglig inntak av is og sjokolade for å få i oss nok karbohydrater, forteller Magnus og Helene og de forteller ivrig at: Kosthold betyr alt! Vi har brukt utallige timer på kjøkkenet og laget mat. Det går også mye tid til å regne ut makroer osv så vi får i oss akkurat det vi skal. Som sagt så er den eneste justeringen vi har gjort fra «off season» til «on season» kostholdet. Vi har gradvis trappet ned inntaket av karbohydrater og fett.

En dagsmeny «on season» kan f.eks se slik ut:
• Frokost: havregrøt med kokosmelk, proteinpulver og bringebær.
• Lunsj: Kylling (eller annet kjøtt/fisk vi har lyst på), søtpotet, gulrot/brokkoli og kokosmelk
• Før trening: Kesam/Cottage cheese blandet sammen med skyr/youghurt og bringebær/blåbær/eple/honningmelon
• Etter trening: Laksegrateng med søtpotet, gulrot og løk/Taco/Karbonadedeig med ovnsbakte poteter og beraissaus/Ulike varianter av Wok/Hjemmelagd hamburger med ovnsbakt potet/Sushi og liknende.

Dersom man skal ha litt enkel og god snacks kan vi anbefale følgende tips til et sunt "snacksmåltid":
• Knust banan med peanøttsmør
• Riskaker med honning
• Søtpotet chips
• Fun light gele med mager kesam lime
• Proteinvafler/proteinpannekaker

Vi tar ikke så mye kosttilskudd, men vi tar det som har dokumentert effekt:
• Kreatin
• Vitaminer og mineraler
• Tran
• Zma

Før trening går det kun i koffein tablett eller drikke med koffeininnhold.

Lar fremtiden stå litt åpen

Begge har gjort seg noen tanker om fremtiden og bruker hverandre som viktige motivasjonskilder.

- Mitt mål er Classic bodybuilding, men jeg må nok legge på meg en del kilo til. Så vi får se hva som skjer videre, sier Magnus. Helene har på sin side ikke helt bestemt seg for om hun vil fortsette med fitness, men hun legger til: Jeg kommer uansett til å fortsette å trene mye og spise sunt, samtidig som jeg «lever livet» litt. Har lekt litt med tanken om å bygge opp en del mer styrke og konkurrere i Athletic fitness en gang i fremtiden, men det får tiden vise. Kommer i hvert fall til å være med på en del hinderløp i nærmeste fremtid. I første omgang er målet vårt å komme oss opp på scenen og vise hva vi har jobbet så hardt for. Så tar vi det litt som det kommer, det hadde så klart vært utrolig gøy å gjøre det bra, legger Helene til med et smil

- Helene er absolutt min viktigste motivasjonskilde. Hun står på dag og natt, og henter energi fra steder jeg ikke klarer. At hun klarer alt dette samtidig som hun jobber 100% som sykepleier er utrolig sterkt gjort. Coach Sigvar er også en utrolig god motivasjonskilde for meg, jeg hadde ikke vært der jeg er i dag uten han. Vi har også en god venn som heter Torger Kjersem (skal stille i bodybuilding neste år, se opp for han). Bare å ha han på trening sammen med oss gjør at vi yter litt ekstra. Han er en flott type som får ut det beste av alle, forteller Magnus smilende.

- Det blir jo et ganske likt svar som Magnus og han er helt klart en av mine største motivasjonskilder, sier Helene takknemlig. Han er stort sett alltid utrolig positiv på trening og utrolig dedikert, noe som smitter over på meg. Jeg finner også stor motivasjon i å motivere andre og å være et forbilde for andre. Jeg har ei lillesøster som ser veldig opp til meg, og jeg prøver å være et godt forbilde for henne. Coach Sigvar er også en viktig motivasjonskilde for meg, han motiverer meg til å stå på til enhver tid, forteller Helene avslutningsvis i intervjuet.

 


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Hanne er klar for å vise muskler

Intervju22.03.2018113

Hanne Lulu Holst stiller for siste gang - denne gangen i Bodyfitness.

Kokk skal delta i Athletic Fitness

Intervju01.09.201756

Christine er kokk og elsker å bake, men å smake på baksten må vente når hun skal delta i fitness.
Ken Nilsen skal konkurrere i Athletic Fitness.
Du ser Katinka Berget i Oslo konserthus, 8-9. Oktober.

Hanne er klar for å vise muskler

Intervju22.03.2018113

Kokk skal delta i Athletic Fitness

Intervju01.09.201756

Reduser fettprosenten, bygg muskler og forbedre prestasjonene.

Spennende proteinbrød

Kosthold17.07.2019563

Lag et spennende proteinbrød i helgen.

Fitnesspai - muskelmat

Kosthold16.07.20191365

Bygg muskler med fitnesspai. Se oppskriften.

Søtpotetpannekake

Kosthold13.07.2019756

Søtpotet er sunt. Hvorfor ikke lage en søtpotetpannekake?

Slik pusher du andre på trening

Trening12.07.2019515

Dette er metoden å pushe din treningspartner på trening. Se video.