Kan du stole på BMI eller ikke?

Trening29.04.2016Rita Immerstein0

Vi har undersøkt litt mer om BMI.

Body Mass Index (BMI) eller kroppsmasseindeks(KMI) som det heter på norsk holder ikke mål. I hvert fall når det er snakk om midjemålet til kvinner og menn. At du er normalvektig ifølge BMI-målingen, betyr ikke at du er utenfor risikosonen for en rekke livsstilsykdommer.

Dersom du ifølge KMI er normalvektig og sliter med en midje med forhøyet fettprosent som kunne vært slankere er det i seg selv en risikofaktor. Selv om vekten viser at du er innenfor en normalvekt bør du følge med på ditt eget midjemål for ifølge forskere har man større risiko for tidlig død enn både de med overvekt og fedme. Magefett er assosiert med høyt kolesterol, inflammasjoner, hjertesykdom, slag og diabetes. Det er med andre ord langt verre å ha fettet samlet rundt magen enn i området rundt rumpe og lår.

Dersom man har en normalvekt men midjemålet er over 101.5/76 centimeter (menn og kvinner) er du allikevel å betrakte som overvektig, forklarer Dr. Paul Poirier fra Instituttet for kardiologi på Laval Universitet i Quebec, Canada (MedlinePlus, 2015). Da er man altså ikke overvektig fra et vekt-perspektiv, men fra et midjemål-perspektiv, forklarer han videre.

Studien ble gjennomført med data fra mer enn 15.000 voksne med en oppfølgingstid på 14 år. Forskerne så på kroppsmasseindeksen, estimater av kroppsfett basert på høyde og vekt og tok i tillegg med hofte- og midjemål. De fant at mennesker med ekstra magefett og normalvekt hadde størst risiko for tidlig død, uavhengig av BMI.

Menn så ut til å komme dårligere ut enn kvinner og en mann med magefett og normalvekt hadde 87% større risk for død i løpet av perioden studiet foregikk. I tillegg hadde menn 2 ganger høyere risk enn overvektige og personer med fedme for å utsetter for en tidlig død. Hvor mange som er innenfor denne risikosonen er det vanskelig for forskerne å angi, men de påpeker at denne form for fettdepot er den verste sorten med tanke på utvikling av sykdom og for tidlig død.

Det er med andre ord ikke nok å se på KMI når risikofaktorer skal tas i betraktning. For å forhindre og kunne si noe om økt risk for hjertesykdom, for høyt kolesterol, inflammasjoner og diabetes er ikke denne målingen nok. KMI er et godt utgangspunkt for å vurdere fettdepoet i forhold til overvekt og fedme, men for normalvektige må det flere vurderinger til. Da kan anbefalinger om økt aktivitet og en moderasjonslinje i kostholdet være det som skal til for å senke risikoen for fremtidig uhelse.

Kilde:
MedlinePlus(2015) Belly Fat Is Bad, Even At A Normal Weight, Nettside:
https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/news/fullstory_155606.html

 


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Her har du 5 grunner til hvorfor BMI er ubrukelig.
Har smør og høyt kolesterol en sammenheng?
Hvis du vil forbrenne fett er tredemølle og sykkel gårsdagens nyheter.

12 matvarer du bør spise mer av

Kosthold19.09.201885

Dette er mat som er fullstappet med gode og sunne næringsstoffer.
Reduser fettprosenten, bygg muskler og forbedre prestasjonene.

Spennende proteinbrød

Kosthold17.07.2019563

Lag et spennende proteinbrød i helgen.

Fitnesspai - muskelmat

Kosthold16.07.20191365

Bygg muskler med fitnesspai. Se oppskriften.

Søtpotetpannekake

Kosthold13.07.2019756

Søtpotet er sunt. Hvorfor ikke lage en søtpotetpannekake?

Slik pusher du andre på trening

Trening12.07.2019515

Dette er metoden å pushe din treningspartner på trening. Se video.