Veide 132 kg og gikk ned til 62 kg

Intervju14.06.2016Joachim Pedersen0

Liza Støa har vært veldig overvektig og bestemte seg en dag for å gjøre noe med det!

Liza Støa så plutselig et bilde av seg selv nyttårsaften 2013/2014. Hun likte ikke det hun så og ble lei seg. Da bestemte hun seg for å ta grep!

Navn: Liza Støa
Bosted: Bø i Telemark
Sivilstatus: Singel
Alder: 27 år
Høyde: 165 cm
Arbeid: kundebehandler

Liza bor i Bø i Telemark og jobber i en klesbutikk der hun selger barneklær. Til høsten skal hun begynne å studere Ambulansefag. Hverdagen går som regel til jobb og trening da hun trener 6 dager i uken. Ellers bruker Liza tid på å være sosial med venner. Hun elsker en hverdag som gir meg utfordringer.

- Veien hit jeg er i dag har både vært utfordrende og tøff. Det har vært både oppturer og nedturer. Med blod, svette og tårer. Men det har vært gøy også. Veien har ført med seg mye kunnskap om kosthold og trening, og jeg har lært mye av meg selv og andre. Jeg møtte mange utfordringer på veien. Både positivt og negativ. Noen ganger hadde jeg bare lyst til å gi opp, men det gidde meg bare enda mer motivasjon til å fortsette, sier Liza.

Vært overvektig hele livet

Liza har vært stor hele livet, men en dag gikk det opp for henne at dette går ikke lenger. Hun valgte å gjøre noe med hennes livssituasjon.

- Jeg har i hele mitt liv vært overvektig. Jeg har blitt mye mobbet gjennom barndommen. Jeg ble syk og fikk psoriasis leddgikt. Jeg la på meg mange kilo de siste årene på grunn av smerter i leddene som gjorde at det var vondt å bevege seg, i tillegg til et dårlig kosthold. Jeg visste jeg var overvektig, men jeg klarte ikke å se på meg selv som så stor som jeg var. Helt til jeg fikk se bilder. Nyttårsaften inn i 2014 ble det tatt et bilde av meg. Det var dråpen. Jeg ble kvalm og lei meg når jeg så bildet. Jeg skjønte at noe måtte gjøres. Jeg var lei av å ikke ha det bra med meg selv og ikke ha den hverdagen som jeg ønsket og drømte om, forklarer Liza.

- Jeg hadde i mange år prøvd å slanke meg. Men jeg fikk det ikke til. Jeg har prøvd det meste av dietter og alt som er. Jeg ønsket så å gå ned i vekt men jeg ble bare større. Det var trist og frustrerende. Det var ikke sånn jeg vil være. Jeg ville ha et liv der jeg trivdes med meg selv og kunne klare å se meg i speilet og tenke «du er bra nok». Hverdagen var preget av lite aktivitet og dårlig kosthold. Jeg tenkte ikke over på hva jeg puttet i munnen. Det hadde gått så langt at jeg brydde meg ikke til slutt.

- Jeg var trist og deprimert i perioder. Jeg hatet kroppen min. jeg fikk stadig kommentarer på hvordan kroppen min var. Jeg var dritt lei av å høre det fra alle andre tilslutt så jeg begynte heller å mobbe meg selv, og tok andre i forkjøpet. Jeg ga aldri noen spesiell utrykk for at jeg hadde dårlig selvtillit. Jeg prøvde å stråle selvtillit uansett. Men inni meg var det ingen glad Liza til tider. Det eneste jeg følte jeg kunne forsvare meg selv på var mitt glade humør som spredte glede rundt seg. Det var viktig for meg og bli godt likt for den personen jeg var. Jeg har alltid hatt et godt humør blant andre, men for meg selv eller de aller nærmeste var det ikke bestandig like greit. Underveis fikk jeg bare bedre og bedre selvtillit. Jeg følte at jeg endelig fikk til noe. Jeg ble mer selvsikker, og jeg trengte ikke å late som lenger blant folk. Gjennom hele veien har det vært veldig viktig for meg og være den samme Liza, jeg var fast bestemt på at jeg ikke skulle forandre meg som person. Jeg har hele veien fått bekreftelse på at jeg fortsatt er meg, men at selvtilliten har blitt bedre til det positive. Jeg får høre jeg stråler mye mer nå som person og at det kommer tydeligere fram at jeg har det bra og trives med meg selv. Mine opplevelser som jeg sitter igjen med nå i løpet av de to siste årene er bare positivt. Jeg har stort sett bare fått positive tilbakemeldinger. Det er alltid noen som har noe negativt. Men det er de jeg ikke må bry meg om, forteller Liza.

Gikk ned utrolige 70 kilo

Liza gikk ned fra 132 kg til 62 kg. En vektnedgang på hele 70 kg. Hun opplevde en vektnedgang raskt når hun satte i gang.

- Når jeg startet min livsstilsendring viste vekten 132 kg. Etter 3 uker gikk jeg ned 12 kilo. Jeg hadde virkelig fått blod på tann og skjønte at dette funket for meg. Ukene gikk og etter 4 måneder hadde jeg gått ned 30 kilo. Før jeg visste at jeg hadde funnet min «oppskrift» hadde jeg fått time til operasjon. En sleeve operasjon som vil si den minste form for en «slankeoperasjon», kun å forminske magesekken. Sånn at jeg ble fortere mett. Denne operasjonen tok jeg 4 måneder etter at jeg hadde startet min livsstilsendring. Jeg turte ikke den gangen å takke nei, da dette er èn sjanse du får. Jeg angret meg i hjel rett etter operasjonen på at jeg hadde gjort det da jeg orket veldig lite en god periode etterpå. Men ting gikk seg til. Jeg trur nå i dag at jeg hadde klart det uten operasjon. Da jeg hele veien har spist sunt og trent veldig mye. Men den har vært en hjelp på veien da jeg fikk i meg mindre mengder mat. De 4 første måneden gikk jeg ned 30 kg, og det neste 1,5 året gikk jeg ned 40 kg. Så til sammen har jeg gått ned 70 kg på ca 2 år, og veier nå i dag 62 kg, smiler Liza fornøyd.

Startet treningen i det små

Liza begynte i det små. Hun begynte å gå hver eneste dag, 1-2 timer. Om det var snøstorm eller -30 grader.

- Jeg brydde meg ikke om været. Ut å gå skulle jeg. Det var noe jeg hadde bestemt meg for. I det små begynte jeg litt med noen enkle styrkeøvelser hjemme. Etter hvert som kroppen ble lettere og kondisjonen ble bedre begynte jeg å dra på joggeturer eller ned å springe på løpebanen. Fjellturer som jeg ikke kunne fordra tidligere ble til noe av det beste jeg vet. Jeg brukte mye tid på fjellet, den ene toppturen etter den andre. Ca et år etter min reise startet begynte jeg på et treningssenter. I starten var det mye kardio, samt litt abs øvelser. Etter hvert som jeg ble tryggere på meg selv og ble med selvsikker begynte jeg for fult med styrke. Nå i dag trener jeg på stamina 6 dager i uken. Der jeg kjører 6-8 sett med 8-15 reps. Pluss 2-3 kardio økter i uken, sier Liza.

Kostholdsplan - ikke diett

Liza liker ikke ordet «diett». Hun lever ikke på en diett. Hun endret bare livsstilen sin.

- Jeg begynte å bytte ut det usunne med det sunne. Prøvde å finne sunnere alternativ. I starten var jeg veldig strikt fra punkt og prikke. Og telte alltid kalorier. Nå teller jeg ikke kalorier lenger for nå vet jeg ganske godt hva jeg putter i meg. Nå som jeg har fått mer kunnskap om kosthold så prøver jeg ut masse forskjellige ting. Jeg har 4 hovedmåltider til dagen og 2 mellommåltider. Lite og ofte. Jeg spiser mye knekkebrød eller riskake med magre og lettprodukter. Havregrøt er også en slager. Til middag velger jeg sunne gode oppskrifter, ellers blir det mye rene produkter som fisk, kjøtt og kylling og mye grønnsaker. Mellom måltidene blir det mye byggrislunsj og noe frukt eller grønt. Jeg lever på ca 1800-2000 kalorier til dagen nå siden jeg trener såpass mye og for å holde den vekten jeg har nå stabil. Når jeg startet lå jeg på ca 1200-1500 kalorier om dagen. Jeg gikk på et livsstilendringskurs i forhold til operasjonen jeg skulle ta. Der fikk jeg litt tips. Eller så har en time hos ernæringsfysiolog hjulpet meg masse på vei. Den ene timen der lærte jeg så utrolig mye. Utenom det har jeg bare funnet ut av ting selv, da jeg har funnet mye inspirasjon fra nettet. All trening har jeg gjort på egenhånd. Der har jeg prøvd meg fram og funnet mye inspirasjon på nett, spesielt instagram, sier Liza.

Spiste store porsjoner tidligere

Liza gikk rundt småspiste på snop mellom måltidene og måltidene var store mengder porsjoner.

- Jeg spiste 4 ganger til dagen med store mengder porsjoner, og som ofte «helge mat» til middag hver dag. Mye mat med masse fettinnhold og karbohydrater. Jeg var ekstrem til å «små spise» snop mellom måltidene når jeg var litt sulten. Potetgull var min største svakhet, sier Liza.

- Matglede for meg er et variert og sunt kosthold med en god balanse i hverdagen. For meg er det viktig med god mat. Jeg må like maten jeg spiser. Jeg elsker sunn mat med masse gode næringsstoffer som gir meg et stabilt kosthold. Et kosthold der jeg får energi og overskudd i hverdagen og kan spise meg god og mett uten dårlig samvittighet. Jeg er opptatt av at man også skal kunne «kose» seg. Hele veien og for resten av mitt liv har jeg en dag i uken der jeg koser meg litt ekstra med sjokolade og annet godt. Det kaller jeg et sunt kosthold med ekte matglede. En hverdag med sunne gode alternativer med en gode balanse. Et sunt forhold til mat er å komme dit at du har et avslappet forhold til det og at du har kontroll. Og at du har kunnskap og vet forskjellen på hva som er sunt og ikke sunt, sier hun.

Favorittretten

Lizas favorittrett i dag må være speltlompepizza eller kyllingfiletburger med grønnsaker. Hun er egentlig litt usikker fordi er så utrolig mange gode og sunne oppskrifter.

- Trivsel har også alt å si. Hadde jeg ikke trives nå i min nye kropp hadde jeg sett på alt dette som bortkastet. Det å få en helt ny hverdag med kosthold og trening har endret livet mitt. Det er en enorm forandring fra å ikke bry seg om verken kosthold eller trening til å bli det jeg er mest opptatt av nå i hverdagen. Et sunt og riktig kosthold er min nye hverdag. Jeg elsker å trene og bevege meg. Og stamina har virkelig blitt mitt andre hjem. Jeg føler ikke dagen er komplett hvis jeg ikke får trent eller bevegd meg. Trening gir meg så mye, det gir meg en god følelse, mer energi og overskudd i hverdagen og ikke minst så gir det meg en livsglede. Jeg må syntes det jeg driver med er gøy. Hvis ikke mister jeg motivasjonen, forteller Liza.

 

Stor forandring

Det å legge om kostholdet sitt på dagen kan bli en meget stor utfordring. Det gjelder å ha god disiplin og vilje av stål.

- Jeg visste det ville bli tøft og legge om kostholdet helt. Men jeg måtte bare, jeg hadde ikke noe valg lenger. Det å gå fra brødskive med smør og majones til et tørt knekkebrød med en tørr skinke på. Det var tankene jeg hadde. Men jeg var opptatt av at jeg måtte like maten jeg skulle spise. De første ukene var tøffe, var mye sulten til kroppen hadde vendt seg til mindre mat. Plutselig ble det en del av hverdagen, det tørre knekkebrødet ble godt. Jeg hadde ikke så mye kunnskap om kosthold den gangen. Så jeg holdt meg til det jeg viste var sunt. Etter hvert som tiden gikk og jeg fikk flere ideer om sunn mat var det bare gøy å endre kostholdet. Jeg hadde aldri trudd at sunn mat kunne være så godt, smiler Liza.

Støtten fra familie og venner, og veien videre

Det å ha en familie og en venninne gjeng som har støttet henne hele veien har vært gull verdt for Liza.

- De har stilt opp og hjulpet meg hele veien. De har støttet og backet meg opp hele tiden. Uten støttespillerne mine hadde dette blitt enda vanskeligere og tøffere for meg. Jeg er evig takknemlig for støtten og alle samtalene jeg har hatt med hver enkelt av dem, sier Liza og fortsetter: - Motivasjonen min ligger i hodet. Mine tanker. Tanken på å bli så stor som jeg var igjen skremmer livet av meg. Jeg skal aldri passe den olabuksen som passet meg når jeg var overvektig. Jeg vil aldri bli så ulykkelig eller kvalm av meg selv igjen. Disse tankene gir meg styrke og en motivasjon til å holde meg der jeg er nå. Nå trives jeg med meg selv. En enda en motivasjonskilde for meg er de som mobbet meg, jeg skal aldri gi de den gleden av å kalle meg «feita» igjen! Men den aller største motivasjonen min til å fortsette med dette livet jeg har valgt nå er alle de menneskene jeg kan motivere og inspirer til et sunnere livsstil. Og få tilbake meldinger på at jeg inspirer så mange som jeg gjør er mer en nok motivasjon for meg. Instagram har blitt en av mine største motivasjons kilde der jeg blir motivert og inspirert av andre og jeg kan gjøre det samme tilbake.

 

Lizas ambisjoner videre er å holde trivselsvekten nede. ( 30% av de som har gått ned mye i vekt blir like store igjen). Prøve å få strammet opp kroppen mest mulig da hun har fått litt løs hud etter alle kiloene som er tapt. Hun legger ikke skjul på at det hadde vært ekstra gøy å blitt mer sterk og fit også.

- Jeg stortrivs i min nye kropp! Jeg har fått et helt nytt liv. Det er ikke bare utseende som har vært viktig. Men alt annet også. En hverdag som har blitt så mye enklere. Kroppen er lettere og ting er ikke så slitsomt lengre. Jeg er mye mer glad og positiv og jeg har virkelig fått en livsglede jeg aldri trudde jeg kunne få, sier Liza fornøyd.

Overvekt i dagens samfunn

Overvekt er ikke akseptert i dagens samfunn. Alle som er overvektig vet at de har for mange kilo å bære på. Alle vet hva de må gjøre som å «trene og spise sunt», men dessverre så enkelt er det ikke.

- Det er kun hodet og viljestyrken som styrer det. Motivasjonskilder må man ha hvis man skal klare å gjennomføre en livsstilsendring. Samfunnet og media må fokusere mer på hva som motivere mennesker. Skremsels bilder og setninger er ikke nok. Men i bunn og grunn så må du gå inn i deg selv og finne viljestyrken. Du må jobbe med deg selv.Overvekt er et problem i dagens samfunn. Det blir bare mer og mer overvekt blant befolkningen. Noen trives med å være overvektig, men de fleste sliter med det. En ting er å trives sånn som man er, for ingenting er bedre enn det. Men når det går ut over helsen så må det gjøres noe med. I dagens samfunn blir «vi» som er overvektige stemplet som late griser. Det kan være ulike årsaker til overvekt. Kroppspresset har aldri vært større enn det det er i dag. Det svermer av «tynne» mennesker overalt. På tv skjermen, i blader eller ellers generelt i samfunnet og media. Det får overvektige til å ikke «passe inn» i dagens samfunn. Det gjør meg trist, for uansett så er alle like mye verdt, forklarer Liza.

- Man trenger ikke å legge skjul på at overvekt er helseskadelig. Kroppen har det ikke bra når den får alt for mange kilo ekstra å bære på. Den kan straffe deg med livsstilsykdommer, du kan blir deprimert og du kan miste livsgleden. Jeg er sikker på at det bunner i dårlige kostholdsvaner og lite aktivitet i dagens travle hverdag. Foreldre er stresset og tyr de «enkle» ferdigrettene. De unge har lettere tilgang på å kjøpe ting selv. I skolene er det kantiner der du får kjøpt alt fra sjokolade, cola til junk food. Som ung er de fleste ikke opptatt av hva de putter i seg. Det er for lett i dagens samfunn og få tak i det usunne. På matbutikkene svermer det av godteri rett før du kommer til kassen. Det burde være mer fokus på kosthold og overvekt i skolene, fortsetter hun.

Hvorfor er vi så opptatt av utseendet?

Utseende er viktig for selvfølelsen og selvbildet. Det er viktig å være fornøyd med seg selv. Media har mye å si for hvordan vi føler oss. Media påvirker oss i stor grad. Det er reklamer overalt om utseende. Mange har store forbilder blant kjendisene og ser virkelig opp til disse. Noen er bra, andre skremmer meg. Jeg syntes det er synd at det er for lett i dagens samfunn og «pynte» på seg selv som å operere ulike kroppsdeler for å komme nærmere målet om «drømme» utseende. Kroppspresset har tatt helt overhånd. Vi sammenlikner oss med andre og drømmer om å se sånn ut, slik at selvbildet blir dårligere. Kan vi ikke bare være fornøyd med det utseende vi har fått og prøve å godta oss selv sånn som vi er. Et utseende med et flott smil er uansett vakkert, sier Liza.

Liza beste tips til andre overvektige

Liza har opparbeidet seg stor erfaring og forståelse overfor andre overvektige. Deres tankesett og hva som må til for å klare det.

- Gå inn i deg selv. Finn stå på viljen, disiplinen og motivasjon. Du må virkelig gå inn for det, og det er noe du selv ønsker. Det er psyken du må jobbe med. Har du ikke viljestyrken nok går det dessverre ikke. Gå inn i deg selv og kjenn på hva du ønsker. Søk hjelp og prøv å få motivasjonen fra en plass. Test ut forskjellige ting å finn ut av hva din "oppskrift" er. Finn den balansen som passer for deg og ditt liv. Hva du kan leve med og som gjør deg glad! Ikke gå på en "diett". Prøv heller å endre små ting til en sunnere livsstil. En livsstil du kan leve med resten av ditt liv. Mange små endringer kan gjøre en stor forskjell! Min største råd er å kontakte en ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg med kostholdet. Og evt en personlig trener som kan hjelpe deg i gang med treningen og motivere deg, sier hun.

Lizas 7 beste tips:

- Sett deg små mål om gangen
- Bruk målebånd og mål deg
- Kontakt en ernæringsfysiolog
- Ta vare på gamle bilder av hvordan du var «før» og spar på en bukse der du var på ditt største
- Søk etter motivasjon for kunnskap rundt kosthold og trening
- Finn gleden i det du gjør
- Lag en kostholdsplan og en treningsplan uke for uke


Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

Det er en fantastisk følelse å bokstavelig talt bli en ny mann, sier han.

Gikk ned 55 kg på 10 måneder

Intervju23.08.201910

Hun veide 160 kg på det meste og fikk så vidt plass i en vanlig personbil. Da tok hun grep!
Denne mannen går ned i vekt etter måneds lang diett på McDonald's.
Hvorfor går noen opp i vekt når de tilsynelatende gjør alt riktig? Se svaret.

Gikk ned 55 kg på 10 måneder

Intervju23.08.201910

Strak markløft

Trening12.11.2019133

Prøv denne for å isolere bakside lår og rumpe.

Omvendt curl

Trening11.11.2019145

Tren opp underarmene med omvendt curl.
Dette er pannekaker som er rike på fullverdige proteiner.
Fra tørt og trått til velsmakende og sukkerholdig!
Her gir vi deg en full guide på hvordan legger du på deg muskelmasse trygt og raskt.