- Rødt kjøtt og melk er sunt likevel

Kosthold16.06.2016Fride Skjønsberg0

- Rødt kjøtt og melk er sunt, og det er ingen grunn til å kutte ut disse matvarene mener ernæringsprofessor.

Det er blitt trendy å unngå visse typer mat, spesielt hos unge jenter. I dette tilfellet, fordi de synes det er etisk uforsvarlig å spise kjøtt, skriver forskning.no.

Hopper du på trenden om å unngå å spise rødt kjøtt, kan et slikt kosthold i verste fall føre til mangler på essensielle næringsstoffer som kroppen trenger for å fungere.

- Det kan skade helsen din, ifølge professor i ernæringsfysiologi, Anna Haug, ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) på Ås. 

Vi mennesker er altetende. Vi er tilpasset omgivelsene vi er oppvokst og lever i. Vi har derfor et behov for å spise variert, der rødt kjøtt, melkeprodukter, fisk, frukt, bær, korn og grønnsaker er en del av kostholdet. Myndighetenes kostholdsråd gir stadig opplysninger om at maten vi spiser skal dekke behovet for næringsstoffer. Nasjonalt råd for ernæring har nå kommet med uttalelser om at vi godt kan hoppe på vegantrenden, men da bør du i tillegg ta tilskudd, fordi vegankosten ikke dekker behovet for alle næringsstoffer.

Nasjonalt råd for ernæring har jo her gått bort fra rådet fra myndighetene at kostholdet skal dekke næringsbehovet. Spiser du etter denne vegan-trenden må du få tilført viktige tilskudd av vitamin B12 og jod. Spiser du heller ikke fisk, må du ta tilskudd av omega-3 og vitamin D.

Melk sitt dårlige rykte

Når det kommer til melk, er melk vår viktigste kilde til jod. Jod er viktig for utvikling av hjernen hos foster og barn som vokser. Forskning.no skriver "Oppsiktsvekkende resultater fra Den norske mor og barn-undersøkelsen viser at så mange som 25 prosent av norske gravide kvinner har et bekymringsfullt lavt inntak av jod. På verdensbasis er jodmangel et stort problem, og forårsaker hjerneskade som kunne vært forebygget. I områder med jodmangel har barn lavere IQ enn der hvor gravide får i seg nok jod gjennom kostholdet. Stort inntak av enkelte plantearter fra korsblomstfamilien, som blomkål, brokkoli og reddik, kan inneholde forbindelser som forverrer situasjonen."

Vi har blitt fortalt at mettet fett i melk kan forårsake blant annet hjerte - og karsykdommer. Melk og melkeprodukter gir essensielle proteiner, vitaminer og mineraler, blant annet jod og kalsium. 

Farlig å spise kjøtt?

Verdens helseorganisasjon WHO har konkludert med at bearbeidet kjøtt er kreftfremkallende, og at rødt kjøtt sannsynligvis er kreftfremkallende. Sammenslåing av store studier har vist risikoen for kreft er litt større, men at de bare gjelder bare for bearbeidet kjøtt. Rødt kjøtt er kjøtt fra svin, storfe, sau og geit.

Til forskning.no forteller Anna Haug (professor i ernæringsfysiologi Anna Haug ved NMBU) at "store, sammenslåtte studier er beheftet med stor usikkerhet". Hun mener at man vitenskapelig sett ikke kan si noe sikkert basert på resultater med en så lav risiko. WHO vet heller ikke hvorfor rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt er kreftfremkallende.

- Likevel har WHO konkludert med at bearbeidet kjøtt er kreftfremkallende. I samme kategori som asbest, røyking og arsenikk. Det er jo helt hinsides all fornuft. 

Forskjell på kjøtt

Anbefalingene skal gjelde for hele verden, men studiene er i stor grad basert på amerikanske studier der amerikansk kjøtt har vært kilden. Det kjøttet vi spiser hjemme i Norge, er nødvendigvis ikke likt det kjøttet som dannet grunnlaget for studiene for WHOs kostholdsanbefalinger.

Anna Haug sier "Norske storfe spiser mer grovfôr enn amerikanske. Norske husdyr får heller ikke hormontilskudd eller vekststimulerende stoffer. I Norge er det også liten forskjell på næringsinnhold i vanlig og økologisk melk og kjøtt".

Hva er det med det røde kjøttet som er så farlig?
Forskjellen på rødt og hvitt kjøtt er jerninnholdet. Rødt kjøtt øker sannsynligvis kreftrisikoen og det er derfor Helsedirektoratet fraråder å spise mer enn 500 g rødt og bearbeidet rødt kjøtt per uke. Det er usikkert hva som er mekanismene bak denne sammenhengen, men en av hypotesene er at det skyldes jerninnholdet. Bearbeidet kjøtt, altså kjøttprodukter av både rødt og hvitt kjøtt kjøtt, som er konservert ved å tilsette salt, nitrat, nitritt, eller ved røyking, er sterkt knyttet til kreft enn ferskt, ubearbeidet kjøtt. Jernhypotesen handler om at jern sammen med nitritt kan danne opphav til nitrittbindelser som igjen er farlig for tarmen. Nitritt er et naturlig stoff som også blant annet finnes i grønnsaker. Det er mulig at bearbeidet rødt kjøtt er farlig, men vi spiser ikke stort nok inntak til at rødt kjøtt og bearbeidet kjøttprodukter kan være kreftfremkallende.

Gjennomsnittet på inntak av rødt kjøtt i Norge ligger på 560 g per uke. Det er et av de laveste nivåene i Europa. Kvinner spiser også mindre rødt kjøtt enn menn. De norske helsemyndighetene anbefaler at vi begrenser inntaket av spiseferdig rødt og bearbeidet rødt kjøtt til maksimalt 500 g i uken. Eksempler på slike matvarer er røkt skinke, bacon, salami, røkte pølser, og det meste av kjøttdeig og farseprodukter. Dersom man velger rått kjøtt, som man ofte gjør i butikken, tilsvarer dette 700-750 g rå vekt. Anbefalingene ligger på dette nivået siden økningen i risiko for tykk og endetarmskreft begynner ved dette inntaket.

Hva skjer om du ikke spiser rødt kjøtt og melk?

- i tillegg til å ikke ta kosttilskudd.

Mangler på vitamin B12 kan forårsake en slags anemi, som kan gi irreversible nerveskader og balanseforstyrrelser. (Det er relativt få som utvikler mangel på vitamin B12 i Norge, med mindre de har ekstra sykdomstilstander). Selv om jern i kjøtt er knyttet til kreft, er det samtidig helt essensielt for å transportere oksygen fra lungene ut til musklene og hjernen vår. En begrensning i inntaket av rødt kjøtt til betydelig mindre enn 500 g per uke vil kunne øke risiko for jernmangel, spesielt for kvinner som har store jerntap via menstruasjon, og kvinner i fertil alder. Menstruasjonsblødninger i forhold til jerntap vil variere fra kvinne til kvinne. Kutter du ut melk og melkeprodukter kan kalsiumbehovet bli utilstrekkelig. 

 

Lysark med en sammenstilling av forekomst av jernmangelanemi og personer med lave eller tomme jernlager i den norske befolkningen. Du en kan se varier det mellom ulike aldersgrupper. Det varierer også avhengig av hvilke grenseverdier som er brukt.

Referanser:
- https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/400/Kostrad-for-a-fremme-folkehelsen-og-forebygge-kroniske-sykdommer-metodologi-og-vitenskapelig-kunnskapsgrunnlag-IS-1881.pdf  
- Anne Lise Brantsæter, mfl: Risk of Suboptimal Iodine Intake in Pregnant Norwegian Women. Nutrients, februar 2013, doi: 10.3390/nu5020424.
- Forskning.no
- Matportalen: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/vegetarianere
- Tine: http://www.tine.no/helse/sunt-kosthold
- WHO - IARC Monographs evaluate consumption of red meat and processed meat, press release No 240 oktober 2015
- Kumar S. D. Kothapalli, mfl: Positive Selection on a Regulatory Insertion-Deletion Polymorphism in FADS2 Influences Apparent Endogenous Synthesis of Arachidonic Acid, Oxford Journals - Molecular Bology and Evolution, mars 2016, doi: 10.1093/molbev/msw049.


Fride Skjønsberg 

Fride er faglig dyktig og formidler sitt budskap på en forståelsesfull måte. Hun er utdannet personlig trener og kostveileder gjennom Active Education. Fride er lidenskapelig opptatt av kosthold og er også selv aktiv med trening.

Slik gjør du grillmaten sunnere

Kosthold17.07.201717

Du kan godt kose deg med grillmat flere ganger i uken hvis du følger disse rådene.
Dette er høstens matvarer som kommer inn nå.
Kjøttet fra grisen selges i mange varianter og er den mest populære kjøttkilden i Norden.
WHO går ut nå med en pressemelding om kreftfremkallende kjøtt. Se hvilke her!

Slik gjør du grillmaten sunnere

Kosthold17.07.201717

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!