Størrelsen på tallerkenen er avgjørende

Kosthold20.07.2016Rita Immerstein0

Størrelsen på tallerkenen har faktisk en stor rolle. Size matters!

Størrelsen på tallerkenen spiller faktisk en stor rolle når du skal innta et måltid. Desto større tallerken du har, desto mer er du tilbøyelig til å spise. Har du vurdert å investere i noen flotte og store middagstallerkener og samtidig vil ha kontroll på vekten, bør du revurdere denne investeringen.

Hva slags tallerkener bruker du?

Mange av oss tenker stadig på å passe på midjemålet og prøver å styre matinntaket slik at vi holder en stabil vekt. Det viser seg at det ikke alltid er like enkelt dersom størrelsen på tallerkenen er for stor. Størrelsen spiller nemlig en stor rolle for et måltid og det totale matinntaket. Ernæring og vektkontroll handler om å spise rett mengde av riktig ernæringsmessig sammensatt mat. Hadde det bare vært så enkelt, så ville nok ikke overvekts-problematikk vært et tema. Kalori-inntaket må samsvare med både aktivitetsnivå, høyde, vekt, alder og din helsetilstand og det er dessverre lett å ende opp med å spise for mye av det du ikke trenger, delvis fordi det er lett å la seg friste, men også fordi du selv ikke har tilberedt maten.

En studie gjennomført av noen britiske forskere ble publisert i The Cochrane Library. Denne studien baserte seg på en gjennomgang av over 100 andre studier og det viser seg at folk spiser og drikker mer mat når de serveres store porsjoner eller ulike innpakninger med mat. Til sammenlikning vil mindre porsjoner betyr at man ender opp med å spise mindre eller ligge mer innenfor det energibehovet hver enkelt har. Det er spesielt vanskelig å styre dette når man kjøper ferdigmat i butikken, på restaurant eller på et spisested hvor det serveres hurtigmat. Det vil også ha en betydning hjemme på ditt eget kjøkken dersom tallerkenene du har i skapet er store i størrelsen.

Forskerne fant at voksne konsumerte 15% mer mat eller 250 kcal mer når de ble servert store porsjoner. Dette kunne resultere i en vektøkning på hele 15-20 kilo på et år og det er derfor det er et enkelt og genialt grep å bytte ut de største middagstallerkenene med noen som har en mindre omkrets. Er tallerkenen ekstra stor så har vi nemlig en tendens til «lesse på» langt mer enn vi trenger og i snitt spiser vi 92% av det som serveres på en tallerken. Da kan det spille en stor rolle om diameteren er på for eksempel 18 eller 24 centimeter og kan utgjøre 1-2 kilo i løpet av 3 måneder(Change That Up, 2016).

Størrelsen på matporsjoner begynte å øke på 1980-tallet og har siden steget. Det betyr at det som ble ansett som en normal porsjon for over 30 år siden, er noe vi har vanskelig for å se for oss. Dagens store porsjoner er det som anses som normalt i våre øyne. Det får betydning for vekta og vår helse som er knyttet til flere ulike livsstilssykdommer(Kidsorg, 2016). Bare tenk deg dagens muffins og påsmurte bagetter. De har økt i omfang og det betyr bare en tinge for deg som spiser den. Du får i deg langt flere kalorier enn du ville gjort for 30 år siden. Ordtaket «alt med måte» har for lengst utspilt sin rolle. Det betyr ikke at du ikke skal unne deg en muffins, men vær klar over at antall kalorier er langt flere i dag enn for et par tiår tilbake. Når det står beskrevet hva én servering inneholder av næring og energi så er ikke det ensbetydende med at det er en anbefalt servering. Det beskriver bare hva du faktisk får i deg. Det kan i noen tilfeller bety mer mat enn du pleier, men i noen tilfeller noe mindre enn du spiser til vanlig. Selv om en servering ikke er det samme som en anbefaling, forteller det deg jo allikevel hvor mye kalorier du får i deg, så følg med på hvor mye og hva du egentlig får i deg av mengde og næringsstoffer.

Den beste måten å styre matinntaket på er å planlegge kostholdet og bruke tallerkenen som en visuell veiviser. La halvparten av tallerkenen fylles med grønnsaker og frukt, resten deler du mellom proteiner og karbohydratkilder. Da øker du sikkert inntaket av grønnsaker i samme slengen. Husk å sjekke tallerken-størrelsen før du begynner å fylle den opp. Kanskje på tide å bytte til en tallerken med en «normal» størrelse? Godt måltid!

Kilder:
Change that up(2016) How your dinner plate impacts your waistline, Nettside:
http://changethatup.com/health-and-wellness-articles/
Kidsorg(2016) Keeping portions under control, Nettside:
http://kidshealth.org/en/parents/portions.html 


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Og ikke minst hvor lenge etter du skal spise etter trening.
Når tidsklemme er et faktum kan disse måltidene redde deg.

Slik mealprepper du for hele uken

Kosthold05.07.2017160

Er det vanskelig å følge en diett? Dette er løsningen.

Det beste mellommåltidet

Kosthold07.07.2018129

Dette bør du spise mellom hovedmåltidene.

Slik mealprepper du for hele uken

Kosthold05.07.2017160

Proteinboller

Kosthold19.06.2019664

Det er forskjell på sult og søtsug

Kosthold18.06.2019197

Brød eller ikke brød på diett?

Kosthold13.06.2019492

3 proteinrike godbiter du bør prøve

Kosthold11.06.20191526

Proteinboller

Kosthold19.06.2019664

Vil du ha proteinboller til middag eller kvelds? Se her!

Det er forskjell på sult og søtsug

Kosthold18.06.2019197

Vet du hva forskjellen er på sult og søtsug?
Favoritten fra Island måtte vike for den nye Verdens Sterkeste Mann - Martins Licis.
Riktig pusteteknikk i kombinasjon med godt buktrykk gir deg bedre resultater.

Treningsprogram til marinejeger

Trening16.06.20191187

Slik trener du for å bli marinejeger.