Mer protein gir bedre muskelvekst

Kosthold12.08.2016Joachim Pedersen0

Ny forskning: 40g protein gir bedre muskelvekst enn 20g protein.

Det er blitt forsket mye på proteininntaket etter trening. Tidligere studier har vist at et enkelt inntak av 20g protein gir maks stimuli for muskelvekst etter en treningsøkt (beintrening) og 40g gav ingen ytterligere muskelvekst.

Nå har det kommet en helt ny studie som viser at dersom du trener flere muskelgrupper på en treningsøkt, for eksempel et fullkroppsprogram, gir 40g protein bedre muskelvekst enn 20g protein. Studien sier også at det ikke har noen betydning om hvor stor eller liten du er (antall kilo muskler) for dette resultatet. Dvs. at større menn med mer muskler trenger ikke mer protein enn 40g.

Studien er gjort på friske, unge og trente menn og ikke eldre. Derfor kan ikke studien knyttes til alle som trener.

Konklusjon: Det er den totale muskelmassen som er trent gjennom en treningsøkt som avgjør mengden protein, hvilket er mest effektivt for muskelvekst rett etter trening.


Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

Og ikke minst hvor lenge etter du skal spise etter trening.
Eggets unike egenskaper for deg som vil ned i vekt.

Spiste 70 egg hver dag

Diverse13.01.201966

Dietten hans bestod av 70 egg hver dag uten plomme!

12 matvarer du bør spise mer av

Kosthold19.09.201885

Dette er mat som er fullstappet med gode og sunne næringsstoffer.

Spiste 70 egg hver dag

Diverse13.01.201966

10 enkle måter å spolere en diett

Kosthold22.02.2019443

Les og lær.
Og ikke minst hvor lenge etter du skal spise etter trening.

Slik bør du starte dagen

Kosthold20.02.201913

Sjekk ut frokosten som gir deg den næringen du trenger og holder deg energisk hele dagen.

Espen med 302,5 kg i knebøy

Strongman19.02.2019223

Espen Aune som har for lengst lagt opp som strongman er fortsatt råsterk!
Albueposisjonen kan være forskjellen på en god og dårlig knebøy.