Mer protein gir bedre muskelvekst

Kosthold12.08.2016Joachim Pedersen0

Ny forskning: 40g protein gir bedre muskelvekst enn 20g protein.

Det er blitt forsket mye på proteininntaket etter trening. Tidligere studier har vist at et enkelt inntak av 20g protein gir maks stimuli for muskelvekst etter en treningsøkt (beintrening) og 40g gav ingen ytterligere muskelvekst.

Nå har det kommet en helt ny studie som viser at dersom du trener flere muskelgrupper på en treningsøkt, for eksempel et fullkroppsprogram, gir 40g protein bedre muskelvekst enn 20g protein. Studien sier også at det ikke har noen betydning om hvor stor eller liten du er (antall kilo muskler) for dette resultatet. Dvs. at større menn med mer muskler trenger ikke mer protein enn 40g.

Studien er gjort på friske, unge og trente menn og ikke eldre. Derfor kan ikke studien knyttes til alle som trener.

Konklusjon: Det er den totale muskelmassen som er trent gjennom en treningsøkt som avgjør mengden protein, hvilket er mest effektivt for muskelvekst rett etter trening.


Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

Her er 10 sunne matvarer med mye protein som garantert vil gi deg protein av høy kvalitet.
Sjokolademelk er melk som vanligvis er tilsatt smak med kakao og sukker.
Du trenger mer protein jo eldre du blir for å opprettholde og bygge muskelmasse.

Hva er bra med yoghurt?

Kosthold14.03.201916

Er yoghurt sunt?

Slik lager du sunnere taco

Kosthold18.10.2019448

Så mange kilokalorier kan du spare i sunn taco.
Hva med snickersgrøt eller ovnsbakt dessertgrøt?
Peanøttsmør er populært både til grøt, brødskiva og middag. Lag din egen!
Hva slags oljer bør du velge? Vi avslører de beste kildene.

Høstens spennende matnyheter

Trening14.10.20193

En rekke nye matvarer er på vei ut i butikkene i disse dager.