Mer protein gir bedre muskelvekst

Kosthold18.03.2020Joachim Pedersen0

Ny forskning: Så mye protein må du ta etter trening.

Det er blitt forsket mye på proteininntaket etter trening. Tidligere studier har vist at et enkelt inntak av 20g protein gir maks stimuli for muskelvekst etter en treningsøkt (beintrening) og 40g gav ingen ytterligere muskelvekst.

Nå har det kommet en helt ny studie som viser at dersom du trener flere muskelgrupper på en treningsøkt, for eksempel et fullkroppsprogram, gir 40g protein bedre muskelvekst enn 20g protein. Studien sier også at det ikke har noen betydning om hvor stor eller liten du er (antall kilo muskler) for dette resultatet. Dvs. at større menn med mer muskler trenger ikke mer protein enn 40g.

Studien er gjort på friske, unge og trente menn og ikke eldre. Derfor kan ikke studien knyttes til alle som trener.

Konklusjon: Det er den totale muskelmassen som er trent gjennom en treningsøkt som avgjør mengden protein, hvilket er mest effektivt for muskelvekst rett etter trening.


Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

Spis mer av denne matvaregruppen for å bygge muskler.
Her er 10 sunne matvarer med mye protein som garantert vil gi deg protein av høy kvalitet.
Sjokolademelk er melk som vanligvis er tilsatt smak med kakao og sukker.
Du trenger mer protein jo eldre du blir for å opprettholde og bygge muskelmasse.
Ønsker du å bli litt sunnere? Da bør disse matvarene stå på handlelisten.

Effektiv beintrening

Trening30.07.202069

Ikke skipp unna beintreningen. Dette er øvelsene du bør gjøre.
Disse kraftplantene og grønnsakene har mest proteiner i seg.
Det er viktig med riktig påfyll av protein og energi. Se hva du bør spise til lunsj!
Kan du spise sent på kvelden og hvor mye?