- Jeg digger å trene ryggen min

Trening23.09.2016Fride Skjønsberg0

Silje Brandal Berget er superklar for å stille i Athletic Fitness på NM.

Silje Brandal Berget er født og oppvokst på Rena, utdannet ambulansefagarbeider og elsker styrketrening. Interessen for aktivitet startet allerede i liten alder, og da hun begynte 2 året VGS fikk hun øynene opp for styrketrening og har elsket det siden.

- Jeg har alltid vært aktiv helt siden jeg var liten med turn, svømming og cheerleading. Men når jeg begynte 2året på videregående startet jeg å trene styrketrening, og etter det har jeg trent styrketrening 4-6 dager i uka siden.

Deltar i Athletic Fitness

Hun så på Atheltic Fitness som et stort og lærerikt mål for treningen.

- Jeg har alltid respektert og sett opp til de som har klart å fullføre ett sånt mål. Etter sesjon i forsvaret hadde jeg ikke noe mål med treningen min lengre og syntes at Athleticfitness var noe "stort" og lærerikt å sette seg som mål. Jeg brukte mye tid på å se videoer fra stevner og hev mer og mer etter å kunne klare å gjennomføre noe sånt selv. Så da var det bare å sette seg målet og begynne med treninga, sier Silje.

 

- Det som funker for meg er treningsdager med målretta styrke til konkurranse og andre treningsdager med "pumpetrening". Altså god og variert trening! Har jeg hatt dager med mye energi og motivasjon har det hendt jeg har tatt med noen drag i hoppbakken på Rena for moroskyld, smiler hun.

Hvedagsenergi

For Silje betyr treningen perfekt hverdagsenergi

- For meg har dette blitt en hverdag og noe fysisk aktivitet er noe jeg trenger for å holde energien og humøret oppe. Hvis jeg har mye å tenke på hjelper det ofte med en god treningsøkt. Det jeg liker best med styrketreningen nå om dagen er progresjonen jeg har hatt den siste tiden, samt energien jeg får etterpå, den er så bra, forteller Silje entusiastisk.

Liker å trene ryggen 

Treningsprogrammet til Silje består av et splittprogram

- Har som regel 5-6 økter i uka med splitt på overkropp og bein (2 dager overkropp og 2 dager bein), en dag hvor jeg trener øvelser jeg liker veldig godt og en dag med konkurranseelementene. Da går de to fridagene mine til cardio eller fjellturer. Dette er mens jeg driver med oppkjøringa, til vanlig har jeg fridager og lite cardio. Nå om dagen liker jeg veldig godt å trene ryggen fordi det er der jeg har sett mest progresjon i det siste det gir meg så mye motivasjon på treningsfronten, sier hun.

 

Strikt diett for å komme i form 

Favorittmaten til Silje er uten tvil lasagne, men nå om dagen går det mest i rene råvarer med mye fett og lite karbohydrater.

- Jeg spiser mye rene råvarer. Har prøvd og miksa litt med hva som funker best for min kropp og funnet ut at ett kosthold med lite karbohydrater og mye fett opprettholder bra energi og jeg bygger greit med muskler, så måltidene mine består av lite karbohydrater. Til frokost går det i lakseomelett med grønnsaker, lunsj blir ofte karbonadekjøttdeig med avokado, majones og grønnsaker, middag blir proteinrikt kjøtt som kylling/svinekjøtt/torsk med kokosmelk og grønnsaker og til kvelds blir det igjen omelett med skinke og grønnsaker. Innimellom ett sted i løpet av dagen blir det en shake med proteinpulver etter trening. Det jeg gleder meg til etter konkurransen er å kunne skeie ut I helgene igjen! Det går som regel i smågodt på lørdagene, eller det gjorde det før jeg begynte diett i januar. For å ikke glemme ynglingsretten min lasagne, men mormor sine kjøttkaker med brun saus og kanelboller slår aldri feil det altså. Jeg må innrømme at jeg har et par life-safers på dietten, tyggis og en stor flaske med Xtend Bcaa. Demper både søtsug og gir meg energi, sier Silje.

8 raske

Hva gjør deg lykkelig?
At de nærmeste rundt meg har det bra og er friske, og når ting klaffer i hverdagen.

Hva får deg til å få totalt latterkrampe?
Det må bli når venner eller familie presterer å si eller gjøre noe dumt, sånn som jeg selv ofte gjør, haha

Beskriv den perfekte feriedagen for deg?
Det må bli i strålende sol, med godt selskap enten i ett tropisk land med utflukter eller på en høy fjelltopp ett sted.

Hva drømmer du om? Hvor er du om 10 år?
Har ikke tenkt så mye på hvor jeg er om 10år, men drømmen er jo da og ha bygd sett drømmehuset og fått drømmejobben som redningsmann på ett helikopter.

Har du noen idoler du ser opp til?

Med tanke på trening, helt klart Lone Gilje.

Hvordan vil vennene dine beskrive deg?
Omsorgsfull, ei jente med ståpåvilje og snill.

Hvordan vil familien beskrive deg?
Gledesspreder, familiekjær og vimsete.

Beskriv deg selv med 3 ord?
Dette er alltid det vanskeligste spørsmålet, men det må bli omgjengelig, ærlig og veldig vimsete.

Enten eller...

Søtt eller salt?
Søtt.

Varmt eller kaldt?
Helt klart varmt.

Pizza eller Taco?
Pizza.

Storby eller hyttetur?
Hyttetur.

Hund eller katt?
Hund.

Kaffe eller te?
Kaffe.

Film eller serier?
Serie - Greys Anathomy.

Frivekter eller apparater?
Frivekter.

Frukt eller bær?
Frukt.

Silje Brandal Berget ser du på NM 8-9. oktober i Oslo Konserthus.

Instagram: siljebrandal


Fride Skjønsberg 

Fride er faglig dyktig og formidler sitt budskap på en forståelsesfull måte. Hun er utdannet personlig trener og kostveileder gjennom Active Education. Fride er lidenskapelig opptatt av kosthold og er også selv aktiv med trening.

Hanne er klar for å vise muskler

Intervju22.03.2018113

Hanne Lulu Holst stiller for siste gang - denne gangen i Bodyfitness.

Kokk skal delta i Athletic Fitness

Intervju01.09.201756

Christine er kokk og elsker å bake, men å smake på baksten må vente når hun skal delta i fitness.
Ken Nilsen skal konkurrere i Athletic Fitness.
Du ser Katinka Berget i Oslo konserthus, 8-9. Oktober.

Hanne er klar for å vise muskler

Intervju22.03.2018113

Kokk skal delta i Athletic Fitness

Intervju01.09.201756

Reduser fettprosenten, bygg muskler og forbedre prestasjonene.

Spennende proteinbrød

Kosthold17.07.2019563

Lag et spennende proteinbrød i helgen.

Fitnesspai - muskelmat

Kosthold16.07.20191365

Bygg muskler med fitnesspai. Se oppskriften.

Søtpotetpannekake

Kosthold13.07.2019756

Søtpotet er sunt. Hvorfor ikke lage en søtpotetpannekake?

Slik pusher du andre på trening

Trening12.07.2019515

Dette er metoden å pushe din treningspartner på trening. Se video.