Kronisk MS sykdom hindrer ikke Andrè i å konkurrere

Intervju06.10.2016Rita Immerstein0

Andrè Santos Myrekrok har en kronisk MS sykdom og skal delta i Men`s Physique.

André Santos Myrekrok debuterer i Mens Physique og har med det vist at ingenting er umulig. Han har MS som til tider tar mye energi og svekker fysikken hans. Allikevel har han aldri gitt seg og er klar for scenen den 9. oktober under NM i Oslo!

Andrè er 23 år gammel, og bosatt i Førde i Sogn og Fjordane. Andre har stor interesse for mote og klær, og liker å bruke fritiden sin til trening, venner og familie. Han er singel og debuterer i Mens Physique Junior Åpen klasse. Vekta ligger på cirka 69-70 kilo fordelt på 165 centimeter. Klubben hans er Team Kaliber FFK og han trener på Spenst. André har ingen sponsorer, men takker sine foreldre for at de har støttet ham underveis med matinnkjøp og sponset ham på den måten.

Var en solid fotballspiller

Andrè har tidligere vært fotball spiller for Førde sitt Gutte 1. lag frem til de vant Dana cup i Junior klassen i 2010.

- Jeg spilte fotball i 13 år. Starta på 2. laget fordi jeg ikke fikk vært med på uttaket på grunn av brudd i foten min rett før uttaket til 1. laget. Som person er jeg en veldig dedikert og tenkte at ingenting er umulig dersom en vil noe, så etter litt over et halvt år på 2. laget som kaptein fikk jeg komme inn på 1. laget og der bli jeg til vi vant Dana cup i 2010 i Junior klassen mot Brasil Karamba som var 2 år eldre enn oss. Men jeg gav meg ikke der heller, deltok på en siste treningsleir en uke i Barcelona med1. laget og fikk 3 plass individuelt i laget på innsats og utvikling.

 

- Dessuten har jeg danset i 2 år Break & dans og hip hop. Da fikk jeg mye negativ kommentarer rundt meg på at jeg var homo og kom ikke til å bli flink nok og så videre. Sta som jeg er så skulle jeg vise de andre som rakka ned på meg at det er kult å danse, så jeg hadde opptreden med eget solo-show og etter den gang sa ingen noe mer, forteller Andrè med et stort smil.

- Styrketrening og bodybuilding har vært min store drøm i lang tid og jeg har sett på Mr. Olympia og er en stor fan av Phil Heat og Ronnie Coleman. Jeg har alltid hatt lyst å få muligheten til å prøve ut hvordan livsstilen er med å trene og så spise så mye, gå kardio og gjøre dette over måneder og se resultatet en virkelig oppnår med beinhard trening og viljestyrke, legger han til.

Omtenksom, ydmyk og dedikert

André anses som en veldig blid, sosial og hyggelig person med et stort hjerte for alle mennesker. Han respekter alle slik de er og hjelper dem han kan.

- Som idrettsutøver er jeg en kjempededikert og målretta person. Hvis jeg har bestemt meg for noe, så hjelper det ikke hvor mye eller hvor mange ganger folk sier at jeg ikke kan dette på grunn av min kroniske sykdom, forteller han. Jeg er ydmyk og tar til meg absolutt alt av råd kunnskap som andre så har å komme med når de har trent lenger enn meg selv og jeg bruker det som motivasjon og til å gjøre det som passer best for meg. Det er også viktig for meg å hjelpe andre, skape motivasjon og et godt treningsmiljø og jeg lar meg inspirere av både nybegynnere og de som er mer erfarne enn meg selv.

- Når jeg trener så trener jeg og er veldig fokusert på at det er trening som gjelder. Da er det ikke noe prat og snakk og ikke se på damer. Det er rett inn på trening, fullføre økta med stil og hjem og spise, dusje og sove. Det må jobbes knallhardt og ting tar tid. Man må være dedikert og ikke falle for fristelser. Jeg har aldri vært noen festperson, så lørdager har gått til trening, god mat og en god natts søvn. Det er viktig med nok søvn, sunn og nok mat og å trene teknisk riktig.

Sliter med MS, men lar seg ikke stoppe

André har MS og sjukdommen påvirker ham en god del i hverdagen og spesielt nå som han trener mot NM. Ellers går det i bølgedaler og trener han mindre og ikke med samme trøkk som nå så klarer Andre å holde det for det meste i sjakk.

- Jeg har mine dårlige dager der jeg kan våkne opp med begge beina mine helt ute avdrift klokken 05.30 på morgenen og blir liggende i senga i 2 timer før det gir seg og jeg er slapp og sliten innimellom og da blir gjerne dagen tyngre, forteller han og legger samtidig til: - Med min stahet og egen arbeidskraft så jobber jeg ekstremt mye med hodet mitt og psyken min for å få ting gjort i løpet av dagen. Gang på gang så klarer jeg det, men så kan det plutselig si stopp og det er helt nødvendig å hvile skikkelig ut. Jeg halter noen ganger på grunn av sykdommen og det er spesielt høyrebeinet mitt som svikter og til tider kan det prikke og stikke i beina samtidig som de er tunge og jeg må forflytte meg sakte og rolig. Følelsen i fingrene kan også plutselig forsvinne mens jeg spiser og noen ganger svikter kroppen når jeg for eksempel skal gå av sykkelen. Dessuten reagerer kroppen min på værforhold - er det kaldt ute kan formen først komme seg et stykke ut på dagen eller kvelden, forteller han tålmodig.

Har egen trener

Når Andre trener så kjenner han etter hvordan formen utvikler seg. Trener han bra i 2 dager, har han kanskje behov for pause i 2 dager før han går på igjen og han trener også lette økter for å holde alt vedlike.

- Det stabiliserer MS'n, noe som jeg har mindre mulighet til nå når jeg har trent mot NM. Konkurransen har jeg bestemt meg for lenge siden, men aldri fått mulighet for det er ingen klubber her jeg bor. En dag så kom det en flott kar innom jobben med Kaliber på genseren og jeg var ikke sen om å snakke med ham. Så viste seg deretter at moren hans jobbet med moren min og moren hans kjente jeg fra før og helt fra jeg var liten har hun alltid gitt en liten julegave til meg, gjerne noe hun har laget selv.

- Så veldig tilfeldig, og utrolig takknemlig for at jeg møtte på ham og han svarte ja til å være trener min mot NM nå i år. Jeg hadde ikke så mange måneder på meg, så det kom litt brått på, ler Andre og forteller videre: - Men jeg hadde drømt om dette i så lang tid og i flere år at når muligheten bød seg så var jeg ikke sen med å omstille meg å gjøre det som virkelig måtte for å klare det jeg hadde ønsket å få til.

Trent 5 dager i uken før konkurransen

Han har starta hver morgen med kardio i 45 minutter på tom mage og han har også avslutta alle øktene med 30 minutter kardio.

- Jeg har dessverre måtte kutta noen dager på grunna MS sjukdommen, fordi beina ikke ville mere og jeg endte opp med å halte under- og etter trening stort sett hver dag. Jeg har trent høyt volum og mange reps på alle dager og hatt følgende splitprogram på styrketreningen med 90-150 sekunders pause mellom settene:

Dag 1: Bein, legger, rygg, biceps, mage
Dag 2: Skuldre, bryst, triceps
Dag 3: Bein, rygg, legger, biceps, mage
Dag 4: Bryst, skuldre, triceps
Dag 5: Bein, legger, rygg, mage

Startet høyt på dietten

Dietten til André er det treneren som har satt opp og han har fulgt diett-planen og han har gradvis kutta på inntaket.

- Jeg startet veldig høyt med 4000 kalorier, men det gikk ikke så alt for lenge før jeg gjekk gradvis og sakte men sikkert ned over til 3000 kcal. Videre reduserte jeg til 2000 og dretter til 1850 kcal. Har gradvis kutta ned på havregryn den siste tiden til 45 g i stedet for 60 gram som jeg starta med og har i tillegg kutta ut to plommer og gikk ned til 4 egg i stedet for 5 den siste tiden(cirka 2 uker).

- Nå, den siste uken og de få dagene som er igjen er det påfylling og kutt av væske før jeg entrer scenen på søndag 9 oktober. Nedenfor viser jeg den planen jeg har fulgt den siste tiden hvor jeg har kutta litt etter litt og så skal jeg endelig peake formen fra onsdag av. 

M1: 60g havregryn 1ss fiskeolje eller 3 kapsler omega-3 30g proteinpulver
M2: 5 egg (medium) 100g grønnsaker
M3: 60g havregryn 30g proteinpulver
M4: 200g karbonadedeig 200g grønnsaker
M5: 200g kyllingfilet 200g grønnsaker
M6: 200g mager cottage cheese 200g bringebær eller 170g jordbær eller 115g blåbær
Før trening: 1 eple eller pære

Krever viljestyrke

André vil gjerne inspirere andre som har MS til å tro at ingenting er umulig. Det krever allikevel ekstremt mye arbeid, mye tålmodighet og viljestyrke når beina plutselig ikke vil fungere mer etter en trenings økt når man egentlig skal ta kardio i 30 minutter i tillegg.

- Min motivasjon da er å komme seg hjem å få hvile og stå opp og gå rett på morgen kardio neste dag i 45 minutter i oppover bakke og fullføre med stil. Mine råd er derfor at man skal trene, men en skal ikke overtrene eller kjøre seg helt i kjelleren, da risikerer man å være helt ødelagt i hvert fall i noen dager etterpå. Spis sunn mat og bruk sunn fornuft er det absolutt beste rådet. En skal unne seg annen mat også, men da spiser en ren og sunn mat igjennom hverdagen og ligger helst ikke på underskudd for det bryter en enda mer ned og man kan risikere å bli dårligere.

Inspireres av tanken om at alt er mulig

Den viktigeste inspirasjonen for André er at han har en kronisk sjukdom som egentlig ikke gjør det mulig å trene slik han har gjort nå frem til NM.

- Jeg vil vise andre som har kroniske sjukdommer eller andre sjukdommer at det går an å gjøre det umulige i en liten periode for å oppnå noe en vil eller drømmer om. Ingenting er umulig, det er alltid et lys og et håp uansett hvor mørkt en ser på ting, så det gjelder det å tenke positivt for da kan man greie å psyke seg selv opp til å virkelig klare å nå målet sitt. Jeg har også en inspirasjon i kompiser som trener og blir gira av at jeg brenner for det jeg gjør nå med tanke på den MS-sykdommen jeg har, forteller Andre fornøyd og stolt.

- Så vil jeg legge til at jeg gjerne gir en stor takk til trener'n min Arve Rodriguez Kristoffersen og venner som har motivert og pushet meg gjennom dager med lavt underskudd og bein som har sviktet.

- Jeg drømmer om et aktivt liv med fast jobb og trening i en lang tid fremover til tross for MS- diagnosen min. Jeg vil gjerne stille i bodybuilding en gang og gjerne bli så god at jeg kan stille i EM, VM og få muligheten til å bli IFBB-pro. Dessuten ønsker jeg meg en egen familie og å få mer utdannelse, legger han til med forventing til fremtiden helt til slutt.

Vi takker for intervjuet og ønsker den standhaftige debutanten lykke til med sin konkurranse-debut!


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Oslo Grand Prix 2018

Fitness07.04.2018313

Oslo Grand Prix er tidenes muskelshow. Se video, bilder og resultater.
Joachim Olsen Halvorsen bestemte seg for å konkurrere for 4-5 år siden. Nå er drømmen blitt virkelighet!

Fitnessparet er klare for show

Intervju21.03.2018246

Hun ville stille for flere år siden og mannen har slengt seg på.
Joakim Bekkeli tok overall i Sandefjord Open. Nå står NM for tur!

Oslo Grand Prix 2018

Fitness07.04.2018313

Fitnessparet er klare for show

Intervju21.03.2018246

Strak markløft

Trening12.11.2019133

Prøv denne for å isolere bakside lår og rumpe.

Omvendt curl

Trening11.11.2019145

Tren opp underarmene med omvendt curl.
Dette er pannekaker som er rike på fullverdige proteiner.
Fra tørt og trått til velsmakende og sukkerholdig!
Her gir vi deg en full guide på hvordan legger du på deg muskelmasse trygt og raskt.