Dette hjelper mot en fuktig kveld på byen

Kosthold28.10.2016Rita Immerstein0

Reduser de negative effektene alkoholen har på kroppen din.

Har du hatt en fuktig kveld så vil faktisk trening kunne redusere noen av de negative effektene alkoholen har på kroppen din.Selv helt enkle grep hjelper som å stelle litt i hagen eller ta en frisk gåtur så kan du redusere risikoen for tidlig død knyttet til alkoholinntak. Enkel fysisk aktivitet som ikke nødvendigvis innebærer en tøff treningsøkt kan altså påvirke effektene av alkohol positivt. Skulle du klippet plenen, så tar du frem selv om formen skulle føles noe redusert. Du har mer å vinne enn du tror.

Selv lavt alkoholinntak påvirker kroppen

Normalt sett vil alkohol kunne påvirke risikoen for død, men nå viser en stor studie som ble publisert i British Journal of Sports Medicine, at 2.5 timers fysisk aktivitet kan redusere denne faren. Blant deltakerne i studien, som i stor grad var mye stillesittende sofaslitere, fant man at selv et alkoholinntak som var innenfor de anbefalte retningslinjene, økte risken for å utvikle kreft og andre sykdomstilstander. Mer atletisk aktive personer hadde ikke den samme risikoen og det indikerer ganske sterkt at fysisk aktivitet har en stor påvirkning på kroppen.

Fysisk aktivitet er ingen absolutt sikring

Om du drikker store mengder alkohol med høy hyppighet så er det ikke sikkert at du er beskyttet mot konsekvensene av alkoholen på lengre sikt, men for mange vil altså fysisk aktivitet kunne bidra til å holde sykdom assosiert til alkohol unna også på lengre sikt ved et moderat alkoholforbruk. Dagens norske anbefalinger ligger på 13 og 8 enheter per uke for henholdsvis menn og kvinner. Dette er også WHO's anbefaling per i dag. Havner menn opp på 22- og kvinner på 15 enheter eller mer er det vurdert at man drikker for mye og at det helt klart utgjør en helserisiko. Sammenlikner man med personer som aldri drikker ved et moderat alkoholinntak så er allikevel risken for død på grunn av for eksempel kreft 36% høyere og 13% høyere risk for død uansett sykdomsårsak. Disse negative effektene blir altså noe redusert dersom man oppfyller minimumskravet på 150 minutters aktivitet per uke og effekten ble selvsagt enda bedre ved 300 minutters aktivitet

Hvor mye aktivitet kreves?

Minimum bør en person minst ha 150 minutter aktivitet med moderat intensitet hver uke. Økes denne til 300 minutter vil også helsegevinstene vise seg i enda større grad. Gåturer i raskt tempo, sykling, dans og utearbeid i din egen hage er eksempler på aktivitet med moderat intensitet. Man antar at alkohol og trening beveger seg og berører de samme banene i kroppen, men der hvor alkohol gjør skade, vil trening gjøre det motsatte og virke beskyttende mot sykdom og negativ helseutvikling.

Selv om trening ikke er noen absolutt sikring vil allikevel risikoen for kreft og annen sykdom utvikle seg i et lavere tempo ved et høyere alkoholinntak. Spesielt var effekten av trening og den reduserte risken for å utvikle kreft tydelig tilstede.

Positive effekter av alkohol?

Det er for mange kjent at alkohol kan være en medvirkende faktor og en i noen tilfeller en direkte årsak til ulike sykdommer. Slag, hjertesykdom, skrumplever, kreft og søvnapne er noen av dem. I tillegg utgjør alkohol en trussel hver dag i trafikkbildet og selvmord skjer oftere når alkohol er en del av hverdagen.

Allikevel finnes det noen positive effekter av å drikke en enhet om dagen. Dette anbefales generelt ikke fordi det er vanskelig å forutsi hvem som får problemer av å drikke jevnlig alkohol. Allikevel skal det altså nevnes at både antall tilfeller av diabetes kan reduseres, kolesterolet(HDL) kan reduseres og insulinfølsomheten kan forbedres. I noen tilfeller ser det også ut til å redusere bukfedme. Den beskyttende faktoren om man inntar alkohol i små mengder(1-2 enheter per dag) er etanol.

Konklusjonen er uansett at et lavt eller moderat alkoholinntak absolutt er å anbefale. I tillegg bør du gi kroppen din et ekstra boost med trening hver uke på 150-300 minutter med moderat intensitet. På den måten er du din egen helsefremmer!

Kilde:
Steele F. m.(2016) Can exercise offset alchohol's damaging effects? Nettside:
https://medlineplus.gov/news/fullstory_160853.html
Drikk mindre(2014) Hva er akseptabel alkoholbruk, Nettside:
https://www.drink-less.com/no/drikker-jeg-for-mye/hva-er-akseptabel-alkoholbruk
nhi.no(2009) Alkohol kan være helsefremmende - men anbefales ikke, Nettside:
http://nhi.no/livsstil/alkohol-helsefremmende-26258.html?page=2


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Du trener mye, men drikker også alkohol av og til. Vil det påvirke resultatene?
Se hva som skjer med kropp og sjel hvis du lar være å drikke i januar.
Han bestemmer seg for å kutte ut sukker i 30 dager. Resultatene hans er fantastisk!
Denne mannen drakk hver dag i 12 år og så sluttet han. Se forskjellen!

Spennende proteinbrød

Kosthold17.07.2019563

Fitnesspai - muskelmat

Kosthold16.07.20191365

Søtpotetpannekake

Kosthold13.07.2019756

Spennende proteinbrød

Kosthold17.07.2019563

Lag et spennende proteinbrød i helgen.

Fitnesspai - muskelmat

Kosthold16.07.20191365

Bygg muskler med fitnesspai. Se oppskriften.

Søtpotetpannekake

Kosthold13.07.2019756

Søtpotet er sunt. Hvorfor ikke lage en søtpotetpannekake?

Slik pusher du andre på trening

Trening12.07.2019515

Dette er metoden å pushe din treningspartner på trening. Se video.
Dropper du isolasjonsøvelsene til fordel for flerleddsøvelser?