Koffein er trygt

Kosthold07.11.2016Rita Immerstein0

Drikk kaffe med god samvittighet!

Det har lenge vært anbefalt å unngå kaffe når man har en hjertefeil. Det har vært en gjennomgående oppfatning at kaffe bør utelates for å unngå uregelmessig hjerterytme. Det kan se ut til at denne oppfatningen har vært feilaktig og at du fortsatt kan nyte en kopp kaffe.

Nye funn

En studie viser at man kan drikke kaffe i moderate mengder uten at dette utgjør noen særlig risiko. I følge Dr. Luis Rohde ved Federal University of Rio Grande, har det lenge vært mistanke om at koffeinholdige drikker kan forårsake raske eller uregelmessige hjerteslag og rådet har derfor vært å utelate eller redusere koffein-inntaket. Dette rådet gis fremdeles fra leger til pasienter uavhengig av hvilken hjertelidelse de har.

Forskerteamet fant ingen forbindelse mellom koffein og unormale hjerteslag på kort sikt og resultatene de kom frem til utfordrer ideen om at personer med hjertesykdom og fare for uregelmessig hjerterytme burde unngå eller redusere koffeininntaket. Hjertesvikt forekommer nemlig når hjertet ikke kan pumpe nok blod for å møte kroppens behov.
Studien, som i seg selv ikke var en stor studie, inkluderte 51 personer med hjertesvikt som ble delt inn i to grupper. Den ene gruppen fikk kaffe tilsatt 100 mg koffeinpulver, mens den andre gruppen fikk kaffe uten koffein. I en 5 timers periode drakk deltakerne kaffe hver time og den gruppen som fikk koffein-kaffe fikk i seg 500mg koffein. Deretter ble begge gruppene satt på en stresstest på tredemølle en time etter siste kopp kaffe.

Resultat

Det gav ikke noe utslag på hjerterytmen hos noen av deltakerne, men forskerne påpeker at det var en liten studie. Dessuten drakk nesten halvparten av deltakerne kaffe regelmessig slik at de ikke i så stor grad opplevde effekten av koffein.

Denne studien sier altså ingenting om langtidsvirkningene for personer med hjertelidelser, men fra et kardiovaskulært perspektiv ser det ut til at det underbygger forskning som foreligger på området. Forskningen viser i denne sammenheng at inntak av koffein er trygt. Selv blant høyrisiko-grupper ser det ut til at et moderat eller beskjedent koffeininntak ikke er forbundet med noen risiko, i følge Dr. Christopher Granger. Han legger imidlertid til at koffein er en stimulans som kan øke blodtrykket noe, men det hadde altså ikke noen effekt på deltakerne. Han ser heller ikke bort i fra at energi-drikker kan ha en noe annen effekt siden noen av dem inneholder mer koffein enn vanlig kaffe.
Ved beskjedne mengder kaffe, det vil si at du godt kan nyte frokost- og ettermiddagskaffen din, så utgjør det ingen risk.

Kilde:
https://medlineplus.gov/news/fullstory_161526.html


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Drikker du kaffe eller tar pre-workout? Hvor stor dose med koffein er for mye?
Kaffe inneholder koffein og kan dette hjelpe deg med å forbrenne mer fett?
Brokkoli-kaffe er det nyeste og sunneste som ingen ba om, men som mange trolig vil prøve.
Vil en kaffekopp eller to føre til at du presterer bedre på trening?

Sunn banansplitt

Kosthold16.09.2019696

Fyllesyk? Denne maten kan hjelpe

Kosthold13.09.2019307

Proteinkakao

Kosthold09.09.2019258

Her er 10 sunne matvarer med mye protein som garantert vil gi deg protein av høy kvalitet.

Slik bør du trene leggene dine

Trening17.09.2019577

Don't skip leg day! Slik bør du trene leggene dine.

Sunn banansplitt

Kosthold16.09.2019696

Er du glad i banansplitt? Prøv denne.

Triggerpunkter

Trening15.09.2019396

Sliter du med såre punkter i muskulaturen din?

Program for muskelvekst

Trening14.09.2019303

Styrk kroppen i 2015.