Lysten på trening er viktig

Trening11.11.2016Rita Immerstein0

Hvorfor er det slik at noen elsker trening, mens andre hater det?

Svaret kan selvsagt være at du ikke har funnet den rette treningen for deg. Ulike former for motstandstrening eller yoga er i skuddet, men det betyr ikke at du nødvendigvis ender opp med pur glede over disse treningsformene. Dersom det ikke gir deg energi, glede eller mestringsfølelse er mye av poenget borte. Her om dagen fant jeg et skilt hvor det stod: «I've tried yoga, but stress is less boring». Jeg mener ikke at yoga er en dårlig treningsform, tvert imot, men den passer liksom ikke til meg. For meg må trening både være nyttig og til glede. Yoga blir dermed bare nyttig, men det gir meg ikke den gleden og energien jeg gjerne vil kjenne på. Noen mennesker kjenner aldri på lysten til å trene og hva kan årsaken være? Ligger det i genene våre?

Har genene noen betydning?

Nå viser forskning at det muligens også kan ligge i genene dine. Om du gleder deg vilt til neste treningsøkt eller aller helst bare vil krype sammen i sofaen kan være gensbestemt ifølge en ny studie.

Det å trene innebærer at man opplever en form for belønning ved at dopamin-nivået øker. Du opplever velbehag, nytelse og kjenner at motivasjonen stadig blir fornyet. Det kan se ut til at ikke alle får denne effekten og det gjør det vanskelig å kjenne motivasjon og glede over treningen. Ledende forsker av den nye studien, Rodney Dishman, professor i kinesiologi, forteller at variasjoner i genene knyttet til dopamin-reseptorene kan forklare hvorfor 25% av deltakerne droppet ut av treningen eller ikke trente den anbefalte mengden. I praksis betyr det at noen har et naturlig driv som gjør at de har lyst til å være aktive, mens andre ikke opplever dette i det hele tatt.

Kan genene overvinnes?

Det betyr ikke at du er dømt til et liv med inaktivitet. Det er mulig å overvinne utfordringen og finne vaner som er gode for deg selv. Selv om genetikk spiller en rolle kan vi mennesker reprogrammere hjernen slik at fysisk aktivitet og trening oppleves som et gode for deg selv, ifølge Dori Ard som er ernæringsfysiolog og treningspsykolog. I USA er det kun halvparten av de voksne som får nok aerob trening og bevegelse og kun 20% får den anbefalte dosen med aerobisk trening kombinert med styrketrening. Nærmere en tredel av voksne amerikanere bruker ikke fritiden til noe som helst trening. I Norge har også en stor del av den voksne befolkningen problemer med å oppfylle den anbefalte 30 minutters gåturen i moderat tempo hver dag.

Studiet fant blant de 3000 som deltok at dopamin-aktiviteten samstemte med hvorvidt de valgte å trene eller ikke. Dopamin er med på å regulere det «drivet»(motivasjon) og velværet vi føler ved trening. Den arvelige faktoren ved dette hormonet gjør at vi enten søker aktivitet eller en mer inaktiv og avslappet livsstil. Satt på spissen kan du dermed klandre foreldrene dine for at du ikke er i bedre form! Studien forklarer imidlertid ikke hvorfor noen mennesker trener alt for mye.

Gjør det du liker aller mest

Spørsmålet her er hva du kan gjøre for å komme i gang med fysisk aktivitet som også fremmer helsen din. Første prioritet er å finne en aktivitet du liker og utføre dem sammen med andre mennesker slik at du samtidig får de sosiale behovene dekket. Det kan bidra til at dette kan bygges som en vane og varig rutine i hverdag som du liker og setter pris på. Å gjennomføre trening av plikt har sjelden det kjennetegnet at det skaper varige endringer. Så bruk tid på å finne ut hva du liker og team opp med mennesker du kan trives sammen med. Det er en investering i deg selv som både gir glede og helse.

Kilde:
https://medlineplus.gov/news/fullstory_161837.html


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Hva skjer med muskelmassen, styrken og utholdenheten hvis du tar pause 1 mnd. eller 3 mnd. og lenger?
Det er bedre alternativer enn tredemølle og sykkel til oppvarming. Dette er den perfekte oppvarmingen!
Spiller poden din altfor mye? Dette kan være løsningen på å slå to fluer i en smekk.
43 år gamle Rolf Gustavsen har vært topptrent over halve livet sitt og han holder koken fortsatt.
Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!