Løpe inne eller ute?

Trening24.08.2018Rita Immerstein64

Hva får du mest uttelling av - tredemølla eller løpeturen ute?

Noen elsker løpingen på tredemølla, mens andre sliter og teller tiden omtrent fra sekund til sekund. Der noen ser frem til å stå i romtemperatur med et eget definert kardioprogram og blikket på tv-skjermen foran seg, så blir andre fullstendig demotivert av tanken på å ta løpeturen innendørs. Det finnes både fordeler og ulemper med begge alternativene.

Ulik muskelinvolvering

Velger du å løpe utendørs så vil du kunne oppleve en bedre effekt for muskulaturen. Et mer ujevnt løpeunderlag setter større krav til muskulaturen og spesielt kroppens muskler på baksiden som driver kroppen din fremover. Under løping involveres både setemuskulatur, bakside lår, legger, fremside lår, hofteleddsbøyerne, stabiliserende muskulatur og ikke minst også kjernemuskulaturen i overkroppen. Muskelinvolveringen er større fordi du ikke står på en mølle med et bånd som beveger seg bakover. Dermed er kroppens bakside mindre involvert og mer av belastningen ligger på fremside lår, legger og hofteleddsbøyerne. Energiforbruket er derfor lavere på en tredemølle, men fordelen med tredemøllen er at du kan justere fra loddrett til en skrå løpemotstand. Da vil setemuskulaturen involveres mer enn om du løper på tredemøllen uten å justere graden av løpebåndet.

Variabelt terreng

Utedørs vil underlaget kunne varieres. De fleste vil helt unngå å løpe på asfalt og det finnes gjerne stier og skogsveier som kan avlaste den belastningen asfaltløping an medføre. Et ujevnt terreng med stadige oppover- og nedoverbakker bidrar til at kroppen må ta bio-mekaniske justeringer hele tiden, noe som også fører til økt treningseffekt og energiforbruk. Når du løper ute går heller ikke løpeturen kun i en rett linje. Et ujevnt terreng, en vannpytt eller andre små hinder gjør at man stadig må ta steg til siden, småhopp eller justere skrittlengden. Dette bidrar til å gi treningen variasjon og mer stimulans til det mentale under trening.

Frisk luft er bra for kroppen

Å komme seg ut er ikke noe vi benytter oss nok av selv om det viser seg at det faktisk er bra for helsen, demper stress og rett og slett gjør oss mer fornøyde. Utendørs trening se også ut til å være en viktig trigger for å trene oftere. Vi er avhengige av dagslys for å få vår nødvendige dose med vitamin D som bidrar til bedre energi, styrket immunforsvar og som påvirker nervesystemet positivt. De stadige skiftene i omgivelsene når man løper ute gjør at man blir litt mindre opptatt av tiden og selve strevet under treningen. Løping ute og de opplevelsene det gir er for mange selve målet, mens innendørs løping mer isolert sett handler om trening og effekt.

Den forutsigbare tredemølla

Når regnet plasker og gradestokken viser noen få varmegrader er det ikke alltid like fristende å dra se gut på en løpetur. Is, kulde og snø er noe som preger vinterlandskapet her i Norge i store deler av landet og da er tredemøllen er absolutt godt alternativ, for den er fullstendig vær-uavhengig! Med dagens nøkkelgym kan du ta kardioøkten når som helst på døgnet og med tanke på vinterglatta er det også et svært sikkert og trygt alternativ.

Sosialt å trene inne

Når du trener inne kan det hjelpe på motivasjonen og hvor mye du presterer. Det å ha mennesker rundt deg kan bidra til at du presterer det lille ekstra. Du har dessuten full kontroll på fart, nivåforskjeller og motstand. Du kan hele tiden måle din innsats og lettere visuelt se hvordan du presterer ved å følge med på et display. Alternativt kan du dele konsekvent på inne og utesesong. Under innesesongen kan du variere treningen med å sykle innendørs. Det avlaster både ankler, knær og hofter. Både mølla og spinningsykkelen gir deg resultater underveis på display og det i seg selv kan være en viktig motivajonsfaktor. I dag finnes det riktignok både apper og teknologi som kan benytte til utendørs trening, men du får det umiddelbart og hele tiden mens du står på mølla. Dessuten er tredemøllen en god «test-stasjon» før du starter på sesongens utetrening. Du får erfart hvordan du ligger an i formkurven og kan dermed forberede utetreningen delvis etter det.

En kombinasjon kan vel sies å være en fordel. Utetrening gir deg og muskulaturen mer utfordringer og variasjon, mens tredemøllen er et sikkert og mer sosialt alternativ. Velg det som passer deg!

Kilder:
Rooke K(2016) Treadmill vs. Outdoor Running: Which is Better to Get in Shape, Nettside:
http://www.builtlean.com/2016/11/07/treadmill-sprint-workout/
Bye E.(2016) Løperens beste innendørstrening, Nettside:
http://www.trening.no/utholdenhet/loperens-beste-innendorstrening/


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Forbrenn fett med intervaller

Trening10.10.2017124

Dette er økten du bør gjøre en gang i uken - intervalløkt.

Disse øvelsene krever mest energi

Trening19.09.2016111

Dette er de mest energikrevende øvelsene.

Interrvalltrening ute som inne

Trening10.07.201753

Intervalltrening er treningsformen som får deg i bedre form.

Kickstart forbrenningen med HIIT

Trening03.11.201693

High Intensity Interval Training - Prøv denne treningsformen for økt forbrenning.

Forbrenn fett med intervaller

Trening10.10.2017124

Disse øvelsene krever mest energi

Trening19.09.2016111

Interrvalltrening ute som inne

Trening10.07.201753

Så lenge må du hvile mellom settene for økt muskelmasse.
Marte Elverum satte ny europeisk rekord i markløft med hele 220 kg RAW.

12 matvarer du bør spise mer av

Kosthold19.09.201821

Dette er mat som er fullstappet med gode og sunne næringsstoffer.

6 styrkedrikker for mer energi

Kosthold18.09.201870

Disse 6 styrkedrikkene kan du lage selv og drikke før eller etter trening.
Never skip leg day!