Høyfettdiett - overraskende resultat

Kosthold12.12.2016Rita Immerstein0

Mettet fett mindre farlig enn antatt?

En ny norsk studie viser at det kan være mindre farlig med mettet fett enn det som er antatt. Lenge har vi trodd at et høyt inntak av fett i seg selv kan gi økt helserisiko og vekt. Det kan se ut til at dette er overvurdert.

38 menn ble introdusert for et kosthold dominert av enten karbohydrater eller fett. I den fettrike kosten kom 71% av energien fra fett og halvparten var mettet fett. Karbohydratgruppen fikk energi i form av karbohydrater tilsvarende 53% av energien. Det betyr at fettdietten hadde et langt høyere fettinnhold enn det som er anbefalt. Begge gruppene hadde for øvrig et relativt likt innhold av proteiner og benyttet samme type matvarer. Tilsatt sukker var også redusert til et minimum i begge gruppene. Det var forventet at dette skulle gi noen tydelige utslag, men de uteble. Begge gruppene hadde etter 3 måneder en forbedring i flere risikofaktorer for livsstilssykdommer og studien viste at en høy andel fett i kostholdet ikke nødvendigvis er helseskadelig.

Forskerne antyder at det er matkvaliteten og kostholdsmønsteret som kan være av størst betydning. Det var som nevnt lite sukker i kostholdet og maten var basert på fersk, lite bearbeidet og næringsrik mat. I tillegg kan det også tenkes at gruppen som inntok mer karbohydrater også fikk en liten bonus fordi sukkerinnholdet i kostholdet var så lavt. Sukkerinnholdet ville normalt sett vært noe høyere og det har muligens også hatt en betydning for vektreduksjonen. Deltakerne gikk i gjennomsnitt ned 12 kilo i løpet av de 3 månedene de deltok og det på tross av at energiinntaket kun var moderat redusert.

Isolert sett vil en vektnedgang ha en positiv effekt på helsa og det kan være vanskelig å måle hvorvidt det er vektreduksjonen eller kostholdet som har hatt en positiv effekt på helsen. I karbohydrat -gruppen gikk nivået av det skadelige LDL-kolesterolet ned, mens det i høyfettgruppen ikke steg. Lavfettgruppen fikk redusert risikoen for hjerte- og karsykdommer med hele 25% sammenliknet med høyfettgruppen. Allikevel hadde man ut fra tidligere antakelser og forskning forventet at høyfettgruppen ville få en betydelig økning i LDL-kolesterolet. Faktisk så var det slik at en tredel av deltakerne i denne gruppen fikk redusert nivået av det usunne kolesterolet.

Begge gruppene fikk i tillegg redusert fettlagringen i mageregionen, underhudsfettet, leveren og rundt hjertet. Blodtrykk og blodfett sank tilsvarende. Blodsukkerbalansen ble også forbedret. Dette kan igjen understøtte at kvaliteten på matvarene kan være av stor betydning. Studien hadde få deltakere, men resultatene støtter en rekke andre nyere studier.

Dagens anbefalinger bør, etter førsteamanuensis og forsker Simon Nitter Dankel få myndighetene til å revurdere sine anbefalinger, mens Divisjonsdirektør for folkehelse i Helsedirektoratet, Linda Granlund, forteller at de norske- og WHO's anbefalinger er på samme linje - nettopp basert på forskning som tilsier at det er en overbevisende sammenheng mellom inntaket av mettet fett og hjerte- og karsykdommer(Halleraker, 2016).

Kostholdsguruen Fedon Lindberg er mest opptatt av effekten transfett og høyglykemiske karbohydrater har for helsen. Han mener at mettet fett hverken øker eller reduserer risiko for hjertesykdom og han har heller rettet fokuset mot enumettet fett fra vegetabilske kilder og omega-3 fettsyrer. Han er skeptisk til for mye omega-6 for i dagens kosthold ligger det på 30-40 ganger mer enn omega-3 og han anbefaler at innholdet av omega-6 kun bør være 2-4 ganger mer enn omega-3(Sundbye, 2013).


Kilder:
Halleraker T.(2016) Overrasket over høyfettdiett, Dagbladet nr. 282, 148 årgang
Sundbye B.(2013) Danske forskere hevder mettet fett kan være sunt, Nettside:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/mat/danske-forskere-hevder-mettet-fett-kan-vaere-sunt/a/10128147/


Rita Immerstein 

Rita har mer enn 20 års erfaring fra sportssenterbransjen og er sertifisert aerobic-, trx- og grid instruktør og deltar aktivt i fitness- og kroppsbygger konkurranser. Hun har master i helsefremmende arbeid, ernæringsutdanning og solid erfaring med diett og styrketrening.

Har smør og høyt kolesterol en sammenheng?
Hvis du vil forbrenne fett er tredemølle og sykkel gårsdagens nyheter.

12 matvarer du bør spise mer av

Kosthold19.09.201883

Dette er mat som er fullstappet med gode og sunne næringsstoffer.
Her får du 6 gode råd til sunt og godt drivstoff.

12 matvarer du bør spise mer av

Kosthold19.09.201883

Ønsker du å bli litt sunnere? Da bør disse matvarene stå på handlelisten.

Effektiv beintrening

Trening30.07.202069

Ikke skipp unna beintreningen. Dette er øvelsene du bør gjøre.
Disse kraftplantene og grønnsakene har mest proteiner i seg.
Det er viktig med riktig påfyll av protein og energi. Se hva du bør spise til lunsj!
Kan du spise sent på kvelden og hvor mye?