5 enkle tips for å booste forbrenningen din

Trening03.12.2018Joachim Pedersen0

Dette er små enkle tips for at forbrenningen din skal være på topp.

1. Drikk mer vann

Når forskere målte folks metabolske verdi før og etter man drakk ca en halv liter vann fant de en økning i kaloriforbrenningskapasiteten. Vannet hadde også en varig effekt. Selv etter 30 minutter brukte de som drakk vann 30% mer kalorier enn de som ikke gjorde det.

2. Spis, så tren...

Du må spise for å bli mager. Fordøying av mat, absorbering og lagring av næringsstoffer krever energi. For lite kalorier svekker metabolismen. Hvis du sulter vil kroppen din bryte ned muskelvev for å tilfredsstille energibehovet som igjen vil senke kaloriforbrenning ytterligere. Spis derfor ofte og nok. Legg treningen din etter et større måltid.

3. ... og spis igjen

Del daglige kalorier i tre måltider og to snacks. Forskning tyder på at menn som spiser oftere i løpet av dagen, er slankere enn de som spiser måltider i uregelmessige tider.

4. Få i deg nok protein

Protein holder deg mett lenger. Kroppen din bruker også flere kalorier til å fordøye protein enn karbohydrater og fett. Høyverdig protein fra matvarer som egg, magert kjøtt, fugl, sjømat og meieri. Det øker også nivåene av aminosyre leucin i kroppen din, noe som er viktig for å opprettholde muskler og forbrenne kalorier.

5. Vurder koffein

En Harvard-studie på mer enn 19.000 menn fant ut at de som fikk 200 mg koffein om dagen (mengden i fire bokser med cola eller 2,5 dl kaffe) var mindre sannsynlig at de la på seg vekt over en 12-års periode enn de som ikke gjorde det. Koffein bidrar til å stimulere fettforbrenningen, spesielt under trening.


Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

Vet du hvor mange kalorier du forbrenner under en sengevals?
Eggets unike egenskaper for deg som vil ned i vekt.
Hvorfor går noen opp i vekt når de tilsynelatende gjør alt riktig? Se svaret.
Kaffe inneholder koffein og kan dette hjelpe deg med å forbrenne mer fett?
Her er 10 sunne matvarer med mye protein som garantert vil gi deg protein av høy kvalitet.

Slik bør du trene leggene dine

Trening17.09.2019577

Don't skip leg day! Slik bør du trene leggene dine.

Sunn banansplitt

Kosthold16.09.2019696

Er du glad i banansplitt? Prøv denne.

Triggerpunkter

Trening15.09.2019396

Sliter du med såre punkter i muskulaturen din?

Program for muskelvekst

Trening14.09.2019303

Styrk kroppen i 2015.