5 enkle tips for å booste forbrenningen din

Trening03.12.2018Joachim Pedersen0

Dette er små enkle tips for at forbrenningen din skal være på topp.

1. Drikk mer vann

Når forskere målte folks metabolske verdi før og etter man drakk ca en halv liter vann fant de en økning i kaloriforbrenningskapasiteten. Vannet hadde også en varig effekt. Selv etter 30 minutter brukte de som drakk vann 30% mer kalorier enn de som ikke gjorde det.

2. Spis, så tren...

Du må spise for å bli mager. Fordøying av mat, absorbering og lagring av næringsstoffer krever energi. For lite kalorier svekker metabolismen. Hvis du sulter vil kroppen din bryte ned muskelvev for å tilfredsstille energibehovet som igjen vil senke kaloriforbrenning ytterligere. Spis derfor ofte og nok. Legg treningen din etter et større måltid.

3. ... og spis igjen

Del daglige kalorier i tre måltider og to snacks. Forskning tyder på at menn som spiser oftere i løpet av dagen, er slankere enn de som spiser måltider i uregelmessige tider.

4. Få i deg nok protein

Protein holder deg mett lenger. Kroppen din bruker også flere kalorier til å fordøye protein enn karbohydrater og fett. Høyverdig protein fra matvarer som egg, magert kjøtt, fugl, sjømat og meieri. Det øker også nivåene av aminosyre leucin i kroppen din, noe som er viktig for å opprettholde muskler og forbrenne kalorier.

5. Vurder koffein

En Harvard-studie på mer enn 19.000 menn fant ut at de som fikk 200 mg koffein om dagen (mengden i fire bokser med cola eller 2,5 dl kaffe) var mindre sannsynlig at de la på seg vekt over en 12-års periode enn de som ikke gjorde det. Koffein bidrar til å stimulere fettforbrenningen, spesielt under trening.


Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

Eggets unike egenskaper for deg som vil ned i vekt.
Hvorfor går noen opp i vekt når de tilsynelatende gjør alt riktig? Se svaret.
Kaffe inneholder koffein og kan dette hjelpe deg med å forbrenne mer fett?
Det finnes usannheter om hvordan man får større muskler og lavere fettprosent. Dette er 7 av dem!

Stevia Vs. aspartam

Kosthold20.03.2019288

Hva er disse søtningstoffene og hvorfor er de så omstridte?

Frykten for karbohydrater

Kosthold19.03.2019237

Karbohydrater har fått stort fokus den siste tiden.
Mattie Rogers, Brooke Ence, Dana Linn Bailey og Maddy Forberg går konkurrerer i en posedown sammen.

Eggets suverene egenskaper

Kosthold15.03.2019928

Egg er i tillegg proteinrikt!

Hva er bra med yoghurt?

Kosthold14.03.201919

Er yoghurt sunt?