5 enkle tips for å booste forbrenningen din

Trening06.02.2018Joachim Pedersen22

Dette er små enkle tips for at forbrenningen din skal være på topp.

1. Drikk mer vann

Når forskere målte folks metabolske verdi før og etter man drakk ca en halv liter vann fant de en økning i kaloriforbrenningskapasiteten. Vannet hadde også en varig effekt. Selv etter 30 minutter brukte de som drakk vann 30% mer kalorier enn de som ikke gjorde det.

2. Spis, så tren...

Du må spise for å bli mager. Fordøying av mat, absorbering og lagring av næringsstoffer krever energi. For lite kalorier svekker metabolismen. Hvis du sulter vil kroppen din bryte ned muskelvev for å tilfredsstille energibehovet som igjen vil senke kaloriforbrenning ytterligere. Spis derfor ofte og nok. Legg treningen din etter et større måltid.

3. ... og spis igjen

Del daglige kalorier i tre måltider og to snacks. Forskning tyder på at menn som spiser oftere i løpet av dagen, er slankere enn de som spiser måltider i uregelmessige tider.

4. Få i deg nok protein

Protein holder deg mett lenger. Kroppen din bruker også flere kalorier til å fordøye protein enn karbohydrater og fett. Høyverdig protein fra matvarer som egg, magert kjøtt, fugl, sjømat og meieri. Det øker også nivåene av aminosyre leucin i kroppen din, noe som er viktig for å opprettholde muskler og forbrenne kalorier.

5. Vurder koffein

En Harvard-studie på mer enn 19.000 menn fant ut at de som fikk 200 mg koffein om dagen (mengden i fire bokser med cola eller 2,5 dl kaffe) var mindre sannsynlig at de la på seg vekt over en 12-års periode enn de som ikke gjorde det. Koffein bidrar til å stimulere fettforbrenningen, spesielt under trening.


Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

Går det an å fjerne fett spesifikt på ett område av kroppen? Se svaret her.

Fettforbrenning på 15 minutter

Trening23.04.201831

Få opp forbrenningen din med denne treningsrutinen.

Et varmt bad forbrenner fett

Trening16.03.2018903

Se her hvor mye du kan forbrenne ved å ligge å kose deg i badekaret eller jacuzzien.

Pre-workout øker forbrenningen

Kosthold06.03.2018173

Ny studie.

Fettforbrenning på 15 minutter

Trening23.04.201831

Et varmt bad forbrenner fett

Trening16.03.2018903

Musikk når man trener er et must for mange. Dette er topp 10 låter fra 80-tallet.
Det er vanlig å tro at å løfte med bøyd rygg er farlig. Dette går vi dybden på her!
Planlegger du skalldyraften? Blåskjell, kongekrabbe, scampi, kamskjell eller reker.
Få mestringsfølelse og økt selvtillit på trening.
Og de syntes synd på ham og gav ham tips for å gå ned i vekt.