Slik løser du opp nakkesmerter

Trening29.05.2018Joachim Pedersen0

Får du nakkesmerter i løpet av en dag? Slik hindrer du det.

Nakkesmerter er et stort problem. I USA viser det seg at hele 2 av 3 voksne har nakkesmerter. Siden nakken er sentral for hele kroppen din kan hverdagslige aktiviteter bli alvorlig påvirket. Dette er en liten guide for quick fix. For større nakkeproblemer og eller smerter som ikke gir seg over tid bør du oppsøke en kiropraktor eller fysioterapeut.

Når man kjenner en skarp smerte i nakken som har begynt å stråle opp til hodet ditt og ned til øvre del av ryggen eller når du føler ubehag når du sover samt utfører hverdagslige oppgaver. Er de tilstedeværende har du nakkeproblem som kanskje kan løses med diverse øvelser.

For å unngå overbelastning/strekk på nakken med dårlige vaner som konstant bruk av mobil eller feil holdning ved kontor/PC bruk kan du avlaste nakken ved å dra haken din bakover slik at du lager en dobbelthake. Dersom du også gjør dette under styrkeøvelser vil du holde korsryggen din nøytral og det vil forbedre holdning og styrken.

Nakkestretch

Dette er en øvelse kan du gjøre når som helst på dagen for å avlaste og styrke de viktigste nakkemusklene, det vil si levator scapulae og scalene.

Sitt på en av hendene i en stol. Gjør deg selv høy ved å skyve brystet opp og frem. Sørg for å se rett framover også.
Legg den andre hånden på toppen av hodet. Trekk den forsiktig bort fra deg, sidelengs, til du føler en strekk i nakken. Hold den i ca 10 sekunder. Nå utfør samme bevegelse, men trekk hodet tilbake i diagonal vinkel. Hold i 10 sekunder. Gjenta begge strekkene på begge sider.

 


Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

16-åring med Monsternakke

Diverse11.03.201853

Denne hittils ukjente 16-åringen har en enorm nakke- og halsregion.

Prøv stående omvendt kryssdrag

Trening21.09.201557

Bygg større skuldre med denne isolasjonsøvelsen.
Stående drag til hake er en god øvelse for skuldre.

Skulderhev med stang / shrugs

Trening19.01.2015146

Ukens øvelse.

16-åring med Monsternakke

Diverse11.03.201853

Prøv stående omvendt kryssdrag

Trening21.09.201557

Det er viktig med riktig påfyll av protein og energi. Se hva du bør spise til lunsj!
Kan du spise sent på kvelden og hvor mye?
Dette programmet er perfekt for hjemmetrening eller hvis du har dårlig tid.

Hvordan få mer ut av markløft?

Trening27.05.202040

Slik får du mer ut av markløft.
Dette er miniguiden på hvordan du skal holde deg slank.