Man legger på seg i et forhold sier forskningen

Kosthold26.09.2018Joachim Pedersen0

De fleste får en vektøkning når man er i et forhold sier forskningen.

Det å være singel kan ha sine fordeler og ulemper. Når det kommer til helse så er i det i hvert fall en god ting fordi nye studier sier at forhold gir vektøkning.

Denne studien er utført ved University of Queensland i Australia, hvor forskere analyserte 10 år med data fra over 15 000 personer, og fant at par i glade sammenhenger veide gjennomsnittlig 5,8 kg mer enn single folk, og hadde en gjennomsnittlig vektøkning på 1,8 kg per år.

Når du har datet noen en periode har du ikke egentlig et motiv lenger til å bruke enormt mye tid på treningstudioer fordi du allerede har noen som vil være med deg. Man begynner å bestille takeaway og kanskje heller innpå et par flasker med vin sammen mens kaster seg ned i sofaen og ser på Netflix. Alt dette høres jo bedre ut enn å være aktiv. Men så går det ikke så lang tid før du plutselig har fått noen kilo ekstra på kroppen. Det er jo i utgangspunktet ingenting galt i det. Man har funnet kjærlighet som de aller fleste av oss ønsker å oppleve, men samtidig mister også all motivasjon til å holde deg i form.

Studien fant også at i forhold til single har de som er i relasjoner en tendens til å ha sunnere vaner generelt og røyke mindre, spise mindre fastfood og konsumere mer frukt og grønnsaker. Men uavhengig av dette så vil de fleste par legger på seg i løpet av forholdet. Dette kan jo ses i sammenheng i at man lager maten sammen og kanskje spiser mer.

En annen studie fra Southern Methodist University i Dallas viste at nesten 200 nygifte etter fire år kom til den samme konklusjon.

- Tilfredshet er positivt forbundet med vektøkning. Ektefeller som er mer fornøyd har en tendens til å få en vektøkning og ektefeller som er mindre fornøyd pleier å gå ned i vekt, sier lederforsker Andrea Meltzer.

Dersom du i et forhold og går opp i vekt så forteller det deg bare at du er lykkelig.

 


Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

Mange har problemer å gå ned i vekt, men det er mange som også har problemet med å gå opp i vekt.

Spis frokost, unngå vektøkning

Kosthold12.11.201294

Manglende frokost kan bidra til vektøkning.
Er du en av dem som av en eller annen grunn ikke greier å legge på deg?

Går du ikke opp i vekt?

Kosthold29.01.200689

Da spiser du for lite! Hvis du føler at du allerede spiser mye og mer enn nok.

Spis frokost, unngå vektøkning

Kosthold12.11.201294

Verdensrekord i Planken

Trening21.08.201945

Klarer du å stå i planken 2-3 minutter? Prøv å slå 4 timer og 20 minutter!

Slik forebygger du knesmerter

Trening19.08.2019519

I likhet med smerter og plager i skuldrene er det minst like vanlig med smerter i knærne.
Følger du en ketose diet bør du være obs på at wheyprotein gir massive insulinøkninger.

Sunn sjokoladesnacks

Kosthold14.08.20191817

Her får du oppskrifter på sunn sjokoladesnacks.
Den 8 ganger Mr. Olympia-mesteren hamrer løs på vektene igjen etter multioperasjoner i ryggen.