Dette skjer om du dropper alkoholen i hele januar

Kosthold09.01.2019Joachim Pedersen0

Se hva som skjer med kropp og sjel hvis du lar være å drikke i januar.

Det er mange som setter nyttårsforsetter i januar. Ingen sukker, junk food, kaker osv. Det som kanskje mange av oss gjør er å trappe ned på alkoholinntaket siden det har vært flere desemberdager med mer alkohol enn ellers. Det som i alle fall er en gjentaker for de fleste av oss dagen-derpå er at man "skal aldri drikke igjen..."

Men hva er det som skjer om du faktisk kutter ut alkoholinntaket for en hel måned? Dette har noen forskere samlet data på.Basert på en undersøkelse av 816 personer som deltok i Dry January 2018 vil det å holde seg edru til februar vil gi en større kontroll over drikkvanene dine, gi deg mer energi, det kan hjelpe deg å gå ned i vekt og til og med forbedre huden din. Hvis du ikke klarer å holde deg alkoholfri en hel måned så kan du fortsatt føle fordelene.

- Den enkle handlingen ved å ta en alkoholfri måned hjelper folk til å drikke mindre på sikt. I august rapporterer folk en ekstra tørr dag i uken, sier en av forskerne, psykolog Richard de Visser og fortsetter: - Det er også betydelige umiddelbare fordeler: 9 av 10 personer sparer penger, 7 av 10 sover bedre og 3 av 5 går ned i vekt. Interessant nok har disse endringene i alkoholforbruket også blitt sett hos deltakerne som ikke klarte å holde seg alkoholfrie hele måneden - selv om de er litt mindre. Dette viser at det er reelle fordeler med å bare prøve å fullføre Dry January.

Dette sier den innsamlede dataen: Når deltakerne rapporterte tilbake i august hadde gjennomsnittlige drikkedager per uke falt til 3,3 fra 4,3, gjennomsnittlige enheter som var konsumert per drikkedag hadde falt til 7,1 fra 8,6 og gjennomsnittlig antall ganger folk var full per måned hadde falt til 2,1 fra 3,4.

- Det briljante ved Dry January er at det egentlig ikke handler om januar, sier Richard Piper, administrerende direktør for Alcohol Change UK, som gjennomførte en relatert forskning som viser at 1 av 10 personer i Storbritannia planla en tørr januar.

- Å være alkoholfri i 31 dager viser at vi ikke trenger alkohol til å ha det gøy, å slappe av, å sosialisere m.m. Det betyr at resten av året er vi bedre i stand til å ta beslutninger om drikking og for å unngå å drikke mer enn vi virkelig vil, sier Richard Piper.

Studien av Dry January-deltakerne fant også at 67 prosent av menneskene fikk mer energi, 58 prosent gikk ned i vekt og 54 prosent hadde bedre hud. Dessuten følte 4 av 5 personer at de hadde mer kontroll over drikkingen. Undersøkelsen viste at 71 prosent av folket mente at de sov bedre, 88 prosent sparte penger og 93 prosent rapporterte en følelse av prestasjon.

Et av målene med forskningen var å vise de mer umiddelbare fordelene som edruelighet kan ha på helse og velvære, men det er en hel rekke ekstra langsiktige helsefarer forbundet med for mye alkohol. Moderat eller overdreven drikking har vært knyttet til tidlig død, psykiske problemer, økt kreftrisiko, hjerneskade og selvfølgelig sviktende lever.

Så hva gjør du? Går du for en edru januar?

 

Kilde: https://www.sussex.ac.uk/news/all?id=47131

 


Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

Du trener mye, men drikker også alkohol av og til. Vil det påvirke resultatene?
Han bestemmer seg for å kutte ut sukker i 30 dager. Resultatene hans er fantastisk!
Reduser de negative effektene alkoholen har på kroppen din.
Denne mannen drakk hver dag i 12 år og så sluttet han. Se forskjellen!

Spennende proteinbrød

Kosthold17.07.2019563

Fitnesspai - muskelmat

Kosthold16.07.20191365

Søtpotetpannekake

Kosthold13.07.2019756

7 mageøvelser med fitnessball

Trening20.07.20191271

Her får du 7 gode mageøvelser med fitnessball.
Reduser fettprosenten, bygg muskler og forbedre prestasjonene.

Spennende proteinbrød

Kosthold17.07.2019563

Lag et spennende proteinbrød i helgen.

Fitnesspai - muskelmat

Kosthold16.07.20191365

Bygg muskler med fitnesspai. Se oppskriften.

Søtpotetpannekake

Kosthold13.07.2019756

Søtpotet er sunt. Hvorfor ikke lage en søtpotetpannekake?