7 myter om kosthold og ernæring akkurat nå

Kosthold10.01.2019Fride Skjønsberg0

Det finnes usannheter om hvordan man får større muskler og lavere fettprosent. Dette er 7 av dem!

Det finnes både tips og triks om hvordan man kan få større muskler, lavere fettprosent og renere kropp. Her er et knippe av mytene som virrer der ute, og vi gir deg faktaene på bordet.

1. Detox renser kroppen

Detox-trenden ser man gjerne poppe opp på forsider i aviser og på nett. Særlig nå i januar i forbindelse med at man ønsker å starte et «nytt og bedre liv» etter en jul med mye god mat og drikke. Detox av kroppen ved for eksempel å drikke «spesialjuicer», markedsføres ved at juice-kuren skal rense kroppen, fjerne miljøgifter og et par kilo. Dette skal skje i løpet av bare 3-5 dager hvor «spesialjuice» er eneste næring. Fakta er at en slik detox kur renser ikke annet enn lommeboka. Kroppen er et fantastisk maskineri , og det er vår egen lever som har i oppgave å rense kroppen. For at leveren skal kunne rense kroppen optimalt, må den ha nok energi (kalorier), og ønsker du å hjelpe kroppen med renseprosessen må det foregå over lang tid.

2. Er det karbohydratene eller fettet man skal kutte for å gå ned i vekt?

Hvis du ønsker å gå ned i vekt, så er det ikke det ene eller det andre en bør kutte. Det er kanskje litt av begge deler. For å gå ned i vekt så må man spise færre kalorier enn det man forbruker i løpet av en dag. Når kroppen ligger i kaloriunderskudd er det desto viktigere å fylle kroppen med sunne gode næringsstoffer. Kroppen trenger både sunne fettsyrer, grove karbohydrater, fullverdige proteiner, vitaminer og mineraler hver eneste dag for å fungere optimalt. I tillegg er det smart å tenke på matvarer som kan gi deg fiber og volum, slik at du føler metthetsfølelse som kan bidra til at du spiser mindre.

3. Det er ikke ett fett

Det er ikke det samme om du spiser det ene eller det andre fettet. Det dårlige fettet (mettet fett) finnes blant annet i bearbeidet kjøttprodukter som grillpølser, salami eller bacon. Dette fettet kan vi med fordel spise mindre av. Fettet kan legge seg på innsiden av blodårene våre og fortette de. Det gode fettet (umettet fett) kan vi med fordel spise mer av. Det sunne fettet finner vi i linfrø, valnøtter, avokado mandler, sjømat med mer. Spiser man mindre av det usunne fettet (mettet fett) og mer av det sunne fettet(umettet fett) kan man forebygge hjerte-og karsykdom og få en bedre helse.

4. Frokost setter i gang forbrenningen

Det er ikke sånn at det første måltidet du spiser etter du har våknet setter i gang forbrenningen. Forbrenningen i kroppen skjer hele tiden konstant i løpet av døgnet. Men er det lenge siden du har spist, vil forbrenningen være lavere. 

5. Et måltid etter treningsøkten vil øke forbrenningen

Hver gang du spiser noe vil du øke forbrenningen, uavhengig om du har trent eller ei. Etter en treningsøkt er man ofte sulten, og trenger påfyll av energi. Du bør med fordel spise et lite måltid etter trening, da det virker gunstig på restitusjonen. Det er spesielt viktig for de som har opp til to økter om dagen. Om man ser på forbrenningen totalt sett i løpet av en dag, har det ingen ting å si om man spiser et måltid rett etter en treningsøkt, kontra noen timer etter økten.

6. Følg denne dietten så blir du slank

Det finnes mange dietter en kan følge:
- periodisk faste
- steinalderkosthold
- 5:2 dietten
- blodtype-dietten
- med fler

Felles for alle diettene er at hvis dietten skal fungere, så må dietten oppnå et kaloriunderskudd. En diett kan derfor sees på som en metode for å oppnå kaloriunderskudd derav vektnedgang. Når det er sagt, så er det ikke slik at alle diettene er gode måter å oppnå en vektnedgang på. Noen dietter er kanskje bedre enn andre, men dette av ulike synspunkter og perspektiv. For det er jo nettopp slik at dietter funker så lenge de gir deg mindre kalorier hver dag i en lengre periode. Men det er ikke gitt at de er sunne for kroppen i en lengre periode. Når det kommer til mat så er det livsviktig at kostholdet inneholder alle essensielle næringsstoffene kroppen trenger for å fungere. Vitaminer, mineraler, antioksidanter, proteiner, fett og karbohydrater. Får man i seg alle de nødvendige mikro- og makronæringsstoffene samtidig som man ligger i kaloriunderskudd, vil det kanskje være den beste måten å oppnå vektnedgang.

7. Frukt fremmer til overvekt

Nei, det er ikke sånn at frukt og bær for den saks skyld fremmer til overvekt. Tvert i mot kan det forebygger overvekt og gi bedre helse i vettuge mengder. Det er flere gode grunner til at frukt bør være en del av kostholdet hver dag. Det å innta «Fem-om dagen kostrådet er noe vi absolutt bør følge. Spis 5 porsjoner med frukt, bær og grønnsaker hver dag. Så lenge du ikke ligger i kalorioverskudd så går du ikke opp i vekt. Det er ikke frukt i seg selv som bidrar til vektoppgang.
- Frukt bidrar til bedre metthetsfølelse, antioksidanter, fiber og vitaminer.


Fride Skjønsberg 

Fride er faglig dyktig og formidler sitt budskap på en forståelsesfull måte. Hun er utdannet personlig trener og kostveileder gjennom Active Education. Fride er lidenskapelig opptatt av kosthold og er også selv aktiv med trening.

8 latterlige kostholdsmyter avslørt

Kosthold03.05.2019451

Det harsker mye tvil og usikkerhet rundt kosthold og ernæring.

Myter og fakta om slanking

Kosthold27.05.2013210

Endrer du kostholdet ut ifra myter?
Her er 10 sunne matvarer med mye protein som garantert vil gi deg protein av høy kvalitet.
Det er ikke så lett å velge riktig mat når du er på farten: møtebooking, tog stasjon, flyplassen, ut å reise m.m. byr på utfordringer.

8 latterlige kostholdsmyter avslørt

Kosthold03.05.2019451

Myter og fakta om slanking

Kosthold27.05.2013210

Øvelsene du gjør feil

Trening13.12.2019254

Disse typiske fallgruvene bør du unngå.
Michael Sullivan (23) fra Irland var et mobbeoffer.

Kosttilskudd - bruker du for mye?

Kosthold11.12.201943

Hvor mye kosttilskudd bruker du egentlig?
Progresjon er viktig for å få resultater av treningen.
Dette er 500 kcal!