Lina lå i koma - nå løper hun maraton

Intervju19.01.2019Joachim Pedersen0

En dramatisk ulykke snudde livet hennes opp-ned. Hun måtte lære å spise, gå og prate på nytt!

Lina Falcken sin forferdelige ulykke gjorde at hun ble som et lite barn igjen og måtte lære alt på nytt. Å spise, gå, prate, lese og skrive. Absolutt alt!

Navn: Lina Falcken
Alder: 38 år
Høyde: 180 cm
Bosted: Espoo, Finland
Arbeid: Ufør. Livstids pensjonert pga. sykdom
Instagram: Linamarie312

Lina er en ambisiøs, kreativ og livsglad unge dame. Hun ble ferdig med sine studier nå i november som tok nesten 3 år. Hun er Interiør Konsulent fra NKI.

- Jeg trener relativt mye løping, mest før maraton + gym. Men jeg må ha rutiner hver dag. Jeg sover alltid på dagenfra kl. 14-16. Hvis jeg ikke gjør det da vet jeg at jeg får 2-3 dager hvor jeg føler meg dårlig og veldig trøtt og sliten. Rutinene mine er at jeg våkner kl 7. Frokost og ut med hunden. 8:30-10 har jeg studert. Fra 11-13 så er det trening. Hjem og lunsj. Deretter ut med hunden før jeg sover fra 14-16. Så er jeg sosial med min forlovede på kvelden.

 

Ulykken

Hun spilte badminton i Ålesund og skulle på julefest med gjengen. Hun visste at hun skulle flytte bort til Finland 1 uke senere og hun var litt nedfor på grunn av det.

- Men med en hjerneskade kommer jeg selv ikke på hva som skjedde på festen. Jeg har blitt fortalt at ca kl 03 gikk jeg hjem sammen med min nabo. Han bor i 2. etasje og jeg i 3. etasje. Jeg hadde falt! Og takk gud at han var med når jeg hadde falt slik at han fikk tak i hjelp raskt. To ambulanser kom og de satte meg i koma. Jeg ble kjørt til Ålesund sykehus og siden til Trondhelm sykehus som er det beste sykehuset for hjerneskader. Mamma, pappa og to av mine brødre, Julius og Maximilian kom. Men brødrene var nødt til å fly hjem igjen og pappa till Ålesund for at få ordnet med bilen og leiligheten min. Jeg lå fremdeles i koma når de dro. Når jeg våknet opp fra koma visste jeg ikke hvem jeg var, hvordan jeg pratet, hvordan man går, hva A, B, C osv er. Det var som å bli født på nytt. OG dette er helt fakta, absolutt ALLT PÅ NYTT. Jeg var en 2-åring, 6-åring, 11-åring osv. I 2011 var jeg ca 15-16 år gammel mentalt.

- Min mor har studert fysioterapeut og hun trent meg opp når det gjelder fysikken. Det gikk relativt fort, men min høyre side var relativt dårlig (venstre side av hjernen og høyre siden av meg var i veldig dårlig forfatning). Balansen har jeg per i dag ennå et problem med.

- Taleterapeut begynte jeg hos etter 4 måneder. Hva er BIL? Hva er HUS? Osv. Helt ordinære ting måtte læres på nytt. 45 minutter 3 ganger per uke. Og det var det heg gjorde. Ellers sov jeg. Etter 5-6 måneder trodde jeg at jeg ikke sov så da gikk jeg til legen og begynte med sovetabletter. Det viste seg senere at jeg sov, men jeg fikk tilbake drømmene, men det skjønte ikke jeg. Jeg fikk begynne kjøre bil etter 6 måneder. De testet meg før epilepsi. Det hadde jeg ikke. Og så gikk jeg til en førerskolelærer som kunne se at jeg klarte å kjøre. Jeg har fremdeles et problem med å lese på PC. Det må jeg få hjelp til.

Hvordan var livet ditt før denne ulykken?
- Jeg bodde i Oslo fra 1999-2006. Så i Ålesund. I Ålesund hadde vi, min ekssamboer og jeg, en interiør butikk. Når vi gikk fra hverandre så sluttet vi med butikken. Jeg jobbet 6 måneder på Devoltfabriken, butikksjef hos Kosta Boda og Orrefors. Jeg hadde mange venner i Oslo og Ålesund. I Oslo spilte jeg eg mye badminton. 2002-2005 var eg blant de 4 beste i Norge. 

Maraton som lidenskap

Lina har maraton som lidenskap. Hun løper flere mil i uka. Og konkurrer på flere maratonløp.

- Det beste minne jeg har var faktisk nå 2018 i Stockholm. Det var 32 grader så min plan å gjennomføre på 3:40 gikk ikke. Så da tok jeg plan B. At det skulle bli under 4 timer. Det ble 3.59:33. Jeg var så glad! Og når du ikke trenger å tenke så altfor mye på tiden og se den fantastiske byen Stockholm med så mye mennesker som heier og med musikk hele tiden. Det var bare helt toppers! Og det var en veldig tung bro der, Västerbro, som er helt døden. Og da der var 7 km til mål klarte jeg å løpe fortere og fortere. Så klarte jeg det under 4 timer. Men på hvert eneste løp når du kommer i mål er bare helt fantastisk!

 

Hva er din beste tid?
- Min beste tid er 3:49:44 i 2013. Da hadde jeg ikke så mye medisiner. Men det ble bare verre og verre med medisiner. I 2015 tok jeg 15-25 stk hver dag. Så min maraton i august i 2015 var helt galskap. Jeg fikk heldigvis hjelp til slutt. Jeg måtte på rehab på ett sykehus. Legen sa at jeg kom til å være der i 4-6 uker. Jeg var der 12 dager og kom hjem uten medisin. Jeg bruker spikermatta hver kveld nå. Medisiner har jeg sluttet med. Nå så kommer jeg til løpe Gran Canaria 27.1 og jeg håper på ny tid.

Treningsuken

Lina er i god form og hun løper flere mil i uka. Se hvordan hun legger opp treningsrutinen sin.

Mandag: 10 km maraton fart 4:55-5:00 min/km.
Tirsdag: Morgenløp 6 km.
ca kl 11 Gym. Core og øvrekroppen.
Onsdag: Intervaller. 5 x 3 x 300m
Torsdag: Rest
Fredag: 6 km 5:10-5:20 min/km å gym. Bein trening.
Lørdag: 28 km
Søndag: Rest

Kostholdet

Lina mistet smaksløkene sine på grunn av medisner så hun kunne spise hva som helst uten at det betydde noe for henne.

- Når jeg gikk på alle medisinene hadde jeg ikke smaksløker. Så jeg kunne spise grøt morgen, lunch og kveldmat. Nå smaker maten, men spiser relativt sunn mat. Mye salat, fisk og mye kjøtt. Men etter at jeg har fått smaksløkene tilbake så liker jeg sjokolade altfor mye, ler Lina.

- For at jeg skal orke å være sosial og trene så jeg spiser jeg 5-6 ganger per dag.
1. Frokost: Alltid grøt.
2. Lunch: salat eller smoothie
3.Mellommåltid: yoghurt.
4. Middag: Fisk/kylling/Køtt
5. Mellommåltid: Litt frukt.
6. Kveldsmat: Brød eller grøt.

Støttespillere

-Min mann er den viktigste støttespilleren jeg har. Men jeg løper mye alene. Det å "måtte prate" prate når jeg løper er ekstra stress. Jeg liker å løpe alene og gjort det siden 2012. Jeg har dog en gruppe som heter, "Löpsnack" på Facebook, alle prater svensk. De har jeg kontakt med og av og til løper jeg med sammen med noen av dem.

Motivasjon

Når vi spør hvor hun får motivasjonen for å løpe så mye så ler hun og sier at når man ikke har jobb eller barn så må hun jo gjøre noe.

- Neida, jeg har alltid trent mye og er vant til å gjøre det. Når min kusine i 2011 sa at jeg burde begynne med maraton, så lo jeg av det! Men det gikk ikke så lenge. Januar 2012 begynte jeg å trene for maraton, planen var 3:30. Men fyttirakkern, det er veldig fort! Så jeg må trene mye å lenge for å klare det. Og jeg skal klare det en dag. Kanskje i Oslo 21.9.2019?! Jeg er helt besatt, både å trene før maraton og løpe maraton. Så kommer nok å løpe så lenge jeg kan. Kanskje jeg klarer 3:10 en dag, undrer Lina og får et nikk om at å sette seg mål er viktig.

Dine 5 beste tips for å komme i gang og drive med løping
1. Bare å begynne.
2. Start rolig. 3 ganger per uke 4-8 km. Å hver gang du er klar er du så glad for at du gjorde det!
3. Rutiner.
4. Du sover bedre.
5. Du føler deg bedre.


Joachim Pedersen 

Joachim har vært ansvarlig redaktør siden han startet opp Treningsforum i 2001. Han begynte å trene vekter i ungdomsårene og har over 15 års erfaring med trening og kosthold. Joachim har lang fartstid innen fitnessbransjen og brenner for det han driver med.

Wings for Life

Diverse18.03.20162

Et unikt løp som arrangeres i 34 land fordelt på 5 kontinenter.
Hva er det beste underlaget å løpe på for og unngå skader?
Stanislaw Kowalski har satt rekord på 100 meter sprint.

Er du interessert i løping?

Trening08.12.2013107

SATS lanserer nytt løpekonsept.

Wings for Life

Diverse18.03.20162

Slik forebygger du knesmerter

Trening19.08.2019518

I likhet med smerter og plager i skuldrene er det minst like vanlig med smerter i knærne.
Følger du en ketose diet bør du være obs på at wheyprotein gir massive insulinøkninger.

Sunn sjokoladesnacks

Kosthold14.08.20191817

Her får du oppskrifter på sunn sjokoladesnacks.
Den 8 ganger Mr. Olympia-mesteren hamrer løs på vektene igjen etter multioperasjoner i ryggen.
Strongman-profilene kjemper om Guinness Rekordbok med å kaste vaskemaskin lengst.