6 overraskende helsefordeler med søtpotet

Trening23.01.2019Erica Julson, MS, RDN, CLT 0

Dette er 6 grunner til å spise mer av denne rotgrønnsaken.

Søtpotet er søte, stivelsesholdige rotgrønnsaker som dyrkes over hele verden (1). De kommer i en rekke størrelser og farger - inkludert oransje, hvit og lilla - og er rike på vitaminer, mineraler, antioksidanter og fiber. Og de gir en rekke helsemessige fordeler og er enkle å legge til i kostplanen.

Her er 6 overraskende helsemessige fordeler med søtpotet.

1. Meget næringsrik

Søtpoteter er en stor kilde til fiber, vitaminer og mineraler.

En kopp (200 gram) bakt søtpotet med skall gir (2):
Kalorier: 180
Karbohydrater: 41,4 gram
Protein: 4 gram
Fett: 0,3 gram
Fiber: 6,6 gram
Vitamin A: 769% av den daglige verdien (DV)
Vitamin C: 65% av DV
Mangan: 50% av DV
Vitamin B6: 29% av DV
Kalium: 27% av DV
Pantotensyre: 18% av DV
Kobber: 16% av DV
Niacin: 15% av DV

I tillegg er søtpoteter - spesielt oransje og lilla varianter - rike på antioksidanter som beskytter kroppen mot frie radikaler (3, 4, 5). Frie radikaler er ustabile molekyler som kan skade DNA og utløse betennelse. Frie radikaler har vært knyttet til kroniske sykdommer som kreft, hjertesykdom og aldring. Derfor vil antioksidantrike matvarer være bra for helsen din (6, 7).

Oppsummert:
Søte poteter er stivelseholdige rotgrønnsaker som er rike på fiber, vitaminer og mineraler. De er også høye på antioksidanter som beskytter kroppen mot frie radikaler og kronisk sykdom.

2. Bedre tarmhelse

Fiber og antioksidanter i søtpoteter gir fordelaktige bedringer av tarmhelse. Søtpoteter inneholder to typer fiber: oppløselig og uoppløselig (8). Kroppen din kan ikke fordøye begge typer. Derfor forblir fiber i fordøyelseskanalen og gir en rekke tarmrelaterte helsemessige fordeler. Visse typer løselig fiber - kjent som seig fiber - absorberer vann og mykner avføringen. På den annen side absorberer ikke-seige og uoppløselige fibre vann og øker massen (9). Noen oppløselige og uoppløselige fibre kan også gjæres av bakteriene i tykktarmen, noe som skaper forbindelser som kalles kortkjedede fettsyrer som gir påfyll til cellene i tarmforingen og holder dem sunne og sterke (10, 11).

Fiberrike dietter som inneholder 20-33 gram per dag har vært knyttet til lavere risiko for tykktarmskreft og mer vanlig tarmbevegelser (12, 13, 14). Antioksidanter i søtpoteter kan også gi fordeler. Testrørstudier har funnet at antioksidanter i lilla søtpotet fremmer veksten av sunne tarmbakterier, inkludert visse Bifidobacterium og Lactobacillus-arter (15, 16). Større mengder av disse typer bakterier i tarmene er forbundet med bedre tarmhelse og lavere risiko for forhold som irritabel tarmsyndrom (IBS) og smittsom diaré (17, 18, 19).

Oppsummert:
Søtpoteter inneholder fiber og antioksidanter som fremmer veksten av gode tarmbakterier og bidrar til en sunn tarm.

3. Kan ha kreftbekjempende egenskaper

Søtpoteter tilbyr ulike antioksidanter noe som kan bidra til å beskytte mot visse typer kreftformer. Anthocyaniner - en gruppe antioksidanter som finnes i lilla søtpoteter - har vist seg å bremse veksten av visse typer kreftceller i testrørstudier, inkludert blære, tykktarm, mage og bryst (3, 20, 21). Mus foret på lilla søte poteter viste lavere nivåer av tidlig stadium tykktarmskreft - noe som antyder at anthocyaninene i søtpotet kan ha en beskyttende effekt (3, 22). Ekstrakter av oransje søtpotet og søtpotetskall har også vist seg å ha anti-kreftegenskaper i testrørstudier (23, 24).
Imidlertid har studiene ennå ikke testet disse effektene hos mennesker.

Oppsummert:
Dyr- og testrørforskning tyder på at anthocyaniner og andre antioksidanter som finnes i søtpoteter kan beskytte mot visse kreftformer. Imidlertid er menneskelige studier nødvendig for mer tyngde.

4. Mer søtpotet til uland

Søtpotet er så sunn at flere u-land bør ha denne som karbokilde. Søtpotet er utrolig rik på betakaroten. Det antioksidanten som gir grønnsaken den lyse oransje fargen. Faktisk gir en kopp (200 gram) oransje søtpotet med skall mer enn syv ganger mengden betakaroten som en gjennomsnittlig voksen trenger per dag (2). Betakaroten omdannes til vitamin A i kroppen din og brukes til å danne lysdetektor-reseptorer i øynene dine (25, 26). Alvorlig vitamin A-mangel er en bekymring i utviklingsland og kan føre til en spesiell type blindhet kjent som xerophthalmia. Å spise mat rik på betakaroten som oransje søtpoteter kan bidra til å forhindre denne tilstanden (27). Lilla søtpoteter vil også gi fordeler. Testrørstudier har funnet ut at anthocyaninene de gir kan beskytte øyeceller mot skade, noe som kan være signifikant for bedre øyehelse (28).

Oppsummert:
Søtpoteter er rike på betakaroten og anthocyanine. Antioksidanten kan bidra til å forhindre synstap og forbedre øyehelsen.

5. Økt hjernefunksjonen

Den lilla søtpoteten kan øke hjernefunksjonen. Dyrestudier har funnet ut at anthocyaniner i lilla søtpoteter kan beskytte hjernen ved å redusere betennelse og forhindre skade på frie radikaler (29, 30, 31). Supplering med anthocyaninrik søtpotetekstrakt har vist seg å forbedre læring og hukommelse i mus, muligens på grunn av dets antioksidantegenskaper (32, 33). Det er ikke gjort studier for å teste disse effektene hos mennesker, men generelt er dietter rik på frukt, grønnsaker og antioksidanter forbundet med en 13% lavere risiko for mental tilbakegang og demens (34, 35).

Oppsummert:
Dyrestudier har vist at søte poteter kan forbedre hjernens helse ved å redusere betennelse og forhindre mental tilbakegang. Imidlertid er det ukjent om de har de samme effektene hos mennesker.

6. Kan øke immunforsvaret ditt

Oransje søtpoteter er en av de rikeste naturlige kildene til betakaroten. Denne omdannes til vitamin A i kroppen din (36). Vitamin A er kritisk for et sunt immunsystem og lave blodnivåer har vært knyttet til redusert immunitet (37, 38). Det er også nøkkelen for å opprettholde sunne slimhinner, spesielt i tarmene. Det er i tarmsystemet kroppen er utsatt for mange potensielle sykdomsfremkallende patogener. Derfor er en sunn tarm en viktig del av et sunt immunsystem.
Studier har vist at vitamin A-mangel øker tarmbetennelse og reduserer immunsystemets evne til å reagere ordentlig på potensielle trusler (39). Det er ikke utført studier for å avgjøre om søtpotet spesielt har effekt på immunitet, men å spise dem regelmessig kan bidra til å forhindre vitamin A-mangel (40).

Oppsummert
Søtpoteter er en utmerket kilde til betakaroten som kan omdannes til vitamin A og hjelpe til med å støtte immunforsvaret og tarmhelsen.

Søtpoteter er næringsrike med høy fiber og antioksidanter. De er allsidige og kan tilberedes i både mange smakfulle retter, noe som gjør dem til en utmerket karbohydratkilde for de fleste. Søtpotet vil være med å gjøre deg sunnere og få god helse.

Artikkelen er oversatt og publisert med tillatelse av Authoritynutrition.com


Kommer snart...

01.01.19700

Kommer snart...

01.01.19700

Kommer snart...

01.01.19700

Kommer snart...

01.01.19700

Her er 10 sunne matvarer med mye protein som garantert vil gi deg protein av høy kvalitet.

Slik bør du trene leggene dine

Trening17.09.2019576

Don't skip leg day! Slik bør du trene leggene dine.

Sunn banansplitt

Kosthold16.09.2019695

Er du glad i banansplitt? Prøv denne.

Triggerpunkter

Trening15.09.2019396

Sliter du med såre punkter i muskulaturen din?

Program for muskelvekst

Trening14.09.2019303

Styrk kroppen i 2015.