Sjekk formen din med Coopertest

Trening29.01.2019Fride Skjønsberg0

Se hvor god form du er i med Coopertest.

Har du lyst til å teste hvordan utholdenheten ligger an? Det kan du lett måle med Coopertest. I denne artikkelen får du oppskriften på hvordan du utfører testen.

For å enkelt kunne følge med på kondisjonsutviklingen, kan det være smart å teste hvordan formen din er per dags dato og gjenta testen om en måneds tid. Coopertest er en populær og lett måte å kartlegge hva slags fysisk form du er i. Testen ble utviklet av Kenneth H. Cooper for det amerikanske forsvaret på midten av 60-tallet.

Slik utfører du Coopertesten

Enkelt forklart så trenger du kun et sted å løpe og en stoppeklokke. Mobilen kan fint brukes. Et tips er å løpe på en løpebane slik at du lett kan regne ut distansen.

Testen går ut på å løpe så langt du klarer i løpet av 12 minutter. Du starter klokken når du begynner å løpe, og stopper den når du har løpt i akkurat 12 minutter.

Før du begynner på testen bør du varme opp i 10-15 minutter med rolig jogg. Gjør deg klar til testen og start stoppeklokken i det du begynner å løpe. Løp så langt du klarer helt til tiden viser 12 minutter Regn så ut hva distansen ble.

Bruk skjema nedenfor til å sammenligne og kategorisere formen din. 

 

Bruk testen til å motivasjon for løpetreningen og ta en ny test om noen måneder for å forhåpentligvis se forbedringer på løpeformen.

Lykke til og god løpetrening.

 


Fride Skjønsberg 

Fride er faglig dyktig og formidler sitt budskap på en forståelsesfull måte. Hun er utdannet personlig trener og kostveileder gjennom Active Education. Fride er lidenskapelig opptatt av kosthold og er også selv aktiv med trening.

En dramatisk ulykke snudde livet hennes opp-ned. Hun måtte lære å spise, gå og prate på nytt!

Hva betyr begrepet VO2-maks?

Trening20.06.20185

Dette ordet har du sikkert hørt før, men hva betyr VO2-maks og hvorfor er det viktig å ha høy VO2-maks?
Prester bedre med pusteteknikker fra verdens beste perfomance coach Brian Mackenzie.

Kom i knallform med rointervaller

Trening18.08.2016761

Romaskinen er undervurdert som kondisjonsapparat.

Hva betyr begrepet VO2-maks?

Trening20.06.20185

Her er 10 sunne matvarer med mye protein som garantert vil gi deg protein av høy kvalitet.

Slik bør du trene leggene dine

Trening17.09.2019576

Don't skip leg day! Slik bør du trene leggene dine.

Sunn banansplitt

Kosthold16.09.2019695

Er du glad i banansplitt? Prøv denne.

Triggerpunkter

Trening15.09.2019396

Sliter du med såre punkter i muskulaturen din?

Program for muskelvekst

Trening14.09.2019303

Styrk kroppen i 2015.